Szerző: Gálffy Csaba

2011. október 12. 14:34:00

Telefonos támogatás a Google App Engine-hez

Új előfizetéses App Engine konstrukciót jelentett be a Google, amelyhez telefonos támogatás és garantált rendelkezésreállás is jár. A platform szélsebesen fejlődik, a részegységek gyors ütemben válnak általános felhasználásra alkalmassá - most a Cloud Storage és a Prediction API vált széles körben elérhetővé.

A korábban indult Google Cloud SQL mellett számos újdonsággal bővült a Google App Engine számítási felhő szolgáltatáskínálata. Megjelent a Premier Accounts, amelyet a különleges igényekkel rendelkező felhasználó szervezetek számára kínál a Google, de elkészült a Cloud Storage és a Prediction API is, amelyek tovább bővítik az App Engine szolgáltatáskínálatát.

Premier Accounts

A Google új előfizetéses konstrukciót kínál, Premier Accounts néven, amely korlátozott telefonos támogatást és garantált uptime-ot hordoz, mellé pedig jár a korlátlan számú alkalmazás futtatásának lehetősége is. Az előfizetéssel megrendelt telefonos támogatást korlátozza a Google, a keresőóriás mérnökei csupán munkanapokon, éjféltől délután 6 óráig hívhatóak, az amerikai nyugati időnek megfelelően, ezen kívül üzenetrögzítővel fog találkozni a hívó fél. További korlátozás, hogy a Google kiköti: a felhasználónak először egyedül kell megpróbálnia megoldani a problémát, a telefonos támogatást csak ennek sikertelensége nyomán lehet hívni.

A Premier Accounts mellé rendelkezésre állást garantáló egyezményt (SLA) is vállal a Google. A SLA szerint kiesésnek az 5 percnél hosszabb, 10 százalékosnál magasabb hibaarányt mutató periódusok számítanak. Az egyezmény szerint a 99,95 és 99 százalék közé eső rendelkezésre állás esetén a havidíj 10 százalékát, 95 és 99 százalék között a havidíj negyedét, 95 százalék alatt pedig a havidíj felét hajthatja be a felhasználó a Google-ön. Összehasonlításképpen a Microsoft Windows Azure hasonló szolgáltatásaira valamivel alacsonyabb, 99,9 százalékos rendelkezésre állást vállal, azonban az Azure mellé 24/7-es, teljes körű telefonos támogatást adnak a redmondiak.

Cloud Storage

Az App Engine-hez kapcsolódó tárolószolgáltatást is rohamléptekben fejleszti a Google, a Cloud Storage már kikerült a Code Labsból és végleges verzióban elérhető. A Cloud Storage segítségével a Google infrastruktúráján lehet adatokat tárolni, magas rendelkezésre állás és teljesítmény mellett, miközben a szolgáltatás integráltan használható az App Engine többi részeivel. Az alkalmazásfejlesztők már korábban megismerkedhettek a szolgáltatással, amelynek funkciói az App Engine Files API-n keresztül érhetőek el. Az API egyelőre csak Pythonból hívható, de hamarosan támogatott lesz a Java illetve Go alóli elérés is.

Machine learning és Scrum alapozó képzések indulnak! (x) A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!

A felhős szolgáltatások közötti verseny az árazásban is éreztette hatását, a Cloud Storage végleges verziója olcsóbbá vált a tesztrendszerhez képest - egyes felhasználási forgatókönyvek esetén 40 százalékot is elérheti az árcsökkentés. A különbséget elsősorban az adja, hogy a Google mostantól nem kér pénzt a befele irányuló adatforgalom után, de az egyes tételek ára egyenként is csökkent.

Prediction API

A Cloud Storage mellett egy másik szolgáltatás is elhagyja a Labset, a Prediction API a gépi tanulást teszi elérhetővé a felhős alkalmazások számára. Az 1.4-es verziójú Prediction API már elérhető a nagyközönség számára is, a legfontosabb változás a PMML 4.01 verziójának illetve az anomáliás adatok detektálásának támogatása. A Prediction API komplex, többváltozós adatelemzésre képes, amely számtalan területen felhasználható - a Google példái szerint kiválóan alkalmas például egy szöveg nyelvének megállapítására vagy termékajánlásra online boltokban - az App Engine-en futó alkalmazások így támaszkodhatnak

a címlapról