Szerző: Bodnár Ádám

2011. szeptember 16. 09:12

Kevesebb mint felére esett a Research In Motion profitja

Rémálommá vált a második pénzügyi negyedév a BlackBerry okostelefonokat gyártó Research In Motion számára. Az eladott készülékek száma csökkent tavalyhoz képest, a bevétel és a profit is meredeken visszaesett.

Hatalmas csalódást okozott befektetőinek a Research In Motion, amely láthatóan képtelen volt felvenni a fonalat az okostelefonok egyre duzzadó piacán. Az augusztusban véget ért második pénzügyi negyedév során a vállalat mindössze 10,6 millió okostelefont értékesített, jóval kevesebbet mint egy évvel korábban. A leszállított okostelefonok számának 13 százalékos visszaesése fájdalmas eredmény annak fényében, hogy a piac közben erőteljesen növekszik.

Igaz, a RIM a második negyedévnek csak a második felében dobta piacra OS7 operációs rendszerre épülő új készülékeit, amelyektől sorsának jobbra fordulását várja. A Bold 9900 és a többi új mobil várható érkezése miatt a korábbi generációs BlackBerry iránti kereslet pedig csökkent, magyarázta Jim Balsillie, a vállalat elnök-vezérigazgatója, a harmadik negyedévben viszont erőteljes növekedést vár a cég, 13,4-14,5 millió darab körüli értékesítési darabszámmal. A vállalatnak ezekkel a készülékekkel kell kihúznia, mielőtt jövőre megérkeznek a QNX platformra épülő új modellek, amelyek a cég utolsó lehetőségét jelentik a feltámadásra. A RIM-nek létfontosságú lenne olyan új mobilokat bemutatni, amelyek nem csak a már meglevő ügyfelek számára vonzók, hanem vevőket, felhasználókat tudnak elcsábítani más platformoktól is.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az okostelefon-eladásoknál talán csak a PlayBook szereplése volt gyengébb a második negyedévben. Az elsősorban a vállalati szegmensbe pozicionált 7 hüvelykes tabletből 200 ezer darabot értékesített mindösszesen a Research In Motion, ami jóval kevesebb az első negyedéves 500 ezer darabnál is, amikor a PlayBook szállítása elkezdődött. Ez gyakorlatilag azt jelenti, maroknyi érdeklődőn kívül senkit sem érdekel a RIM PlayBook – sovány vigasz, hogy az Apple iPadje mellett más tabletek sem rúgnak labdába, az Androidra fogadó gyártók sorra fogják vissza értékesítési előrejelzéseiket. Pedig a piac pezseg, az IDC szerint idén több mint 62 millió tablet fogy majd, ezek zöme azonban iPad lesz.

A RIM számai az okostelefonok és a PlayBook iránti gyatra kereslet miatt az előrejelzett tartomány alsó részébe estek. A cég bevétele csupán 4,2 milliárd dollárt tett ki, ami 10 százalékos csökkenés éves szinten – a készülékértékesítés visszaesésének ütemével együtt az is látszik, az eladások egyre inkább eltolódnak az olcsóbb modellek irányába. A társaság profitja 329 millió dollár volt a második negyedévben, ami közel 60 százalékos éves zuhanást jelent. Nem csoda, hogy a hírre a befektetők menekülőre fogták, a RIM részvényeinek árfolyama a hírre több mint 18 százalékot esett. A cég papírjai idén értékük 49 százalékát vesztették el, a RIM ebből a szempontból még a történelmének legnagyobb válságát élő Nokiánál is rosszabbul teljesített.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról