Szerző: Dojcsák Dániel

2011. szeptember 14. 13:56

A Facebook megijedt a Google+-tól

A Google+ feladta a leckét a Facebooknak, a legnagyobb közösségi hálózat stratégiát vált és megpróbálja megzabolázni felhasználóinak hírfolyamait. A Google+ körökbe osztott listái inspirálóan hatottak a Facebookra is és a felhasználók részéről is egyre nagyobb az igény arra, hogy átlátható legyen a sok száz ismerőstől jövő információáradat.

A Facebook tegnapi bejelentése egy olyan megoldásról szólt, ami segít a felhasználóknak rendszerezni ismerőseiket. Az újdonság viszont nem egy jobb kezelőfelület, hanem az, hogy a csoportbesorolás automatikusan is történhet. Az egyértelmű besorolások könnyűek, hiszen munkahely, iskola és a családi kapcsolatok alapján nem bonyolult rendezni az embereket, az új algoritmus azonban feltérképezi, hogy kik a közeli ismerőseink és kik azok, akik csak szegről-végről ismerhetünk.

A jövőben egy dedikált helyen látszanak majd a közeli barátaink megosztásai, fotói, illetve az interakciók alapján a Facebook folyamatosan felajánlja a potenciális jelölteket a belső körökbe. Ezzel párhuzamosan középpontba kerülhet a megosztások szűkítése is, azaz gyakrabban fordul majd elő, hogy valaki nem minden ismerőséhez, hanem csak egy specifikus csoporthoz szól hozzá.

Kör közepén állok

Az intézkedés az eddigi gyakorlathoz képest egy teljes hátraarc a Facebook részéről, a szolgáltató eddig ugyanis minden fejlesztését úgy építette ki, hogy a felhasználók megosztásai minél több emberhez jussanak el és minél nagyobb elérést generáljon minden egyes üzenet, illetve a cég arra bátorította az embereket, hogy mindent osszanak meg, ami lehetséges szelekció nélkül. Ráadásul a Facebook vezetősége korábban elutasította azt a lehetőséget, hogy a tartalmat algoritmusok szűrjék emberek helyett.

A konkurencia, illetve a felhasználók felől érkező nyomás viszont kikényszerítette a változást. A Google+ ugyan még nem nőtt a nyakára a Facebooknak, de egy egyértelműen fejlettebb megoldást hozott a kapcsolatok és a tartalmak kezelésére. A felhasználók felől pedig egyre több visszajelzés érkezett azzal kapcsolatban, hogy bonyolult és időigényes a listák kezelése, illetve a megosztások korlátozása, célzása.

A kritikák főként június óta szaporodtak meg, mióta a Google megmutatta, hogy lehet ezt a területet másképp is kezelni. A Facebook szinte azonnal reagált és már júliusban fejlesztette a személyes adatok kezelésére és védelmére fenntartott felületét, nemrégiben pedig megváltoztatta a hírfolyamokban megjelenő oldalak és személyek menedzselésének módját is.

A Facebook felhasználói létszámának ugrásszerű növekedésével együtt már évekkel ezelőtt felvetődött ez a probléma, és nálunk Magyarországon is 2010 óta érezhető gond, hogy ahol “mindenki ott van, oda nem lehet válogatás nélkül bekiabálni”. A közösségi oldalak legtöbbjéből hiányzik egy jól használható “barát szervező eszköz”, pedig az információkat meg kell szűrni ahhoz, hogy a megfelelő módon érhessenek célba. A jó eszköz anélkül képes kezelni egy személy különböző élettereit, hogy a válogatás nem emészt fel sok időt, energiát és figyelmet.

Körbe vesznek jó barátok

A közeli és távoli ismerősök megkülönböztetése egy jó kezdő lépés, de ennél még sokkal szegmentáltabb kommunikációt lehetne felépíteni. A folyamat viszont immár biztos, hogy megállíthatatlan és az ömlesztett adatok helyett végre kissé átláthatóbb, kezelhetőbb lesz a közösségi mozgolódás. A felhasználók és a konkurencia is elég erős motiváció, de ha ez nem lenne elég, akkor a hirdetők is szeretnék, ha rendeződne a közösségi oldalak tartalma, mégpedig azért, mert a reklámok hatékonysága is erősen romlik a káosszal. A hirdetők hajlandóak lennének többet is fizetni a közösségi megjelenésért, ha lehetőség lenne a reklámot a felhasználó számára tényleg fontos és érdekes elemek köré, mellé elhelyezni.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A nagytakarításnak egyébként részét képezi több másik, fejlesztés szempontjából elhanyagolt rendszer is. A napokban frissítette a Facebook az e-mail értesítés rendszerét is. Sokan, főként az idősebb felhasználók, még mindig igénylik, hogy levelet is kapjanak bizonyos típusú történésekről a közösségi oldalakon. A bejelölés, címkézés, új üzenet mellett több tucatnyi olyan esemény van, amiről lehet levélben is kérni jelzést.

Egy átlagos felhasználónál viszont ez napi több tucat levelet jelent, ami miatt az egész rendszer használhatatlanná, átláthatatlanná válhat. A legtöbben vagy kikapcsolták a Facebook beállítások közt, vagy a levelezőjükben állítottak be ezeknek a leveleknek egy szűrőt, ami közvetlenül a kukába, de legalább egy szeparált mappába dobta az értesítéseket. Mostantól viszont lehetőség van nyalábolt formában is igényelni ezeket. Sőt, a Facebook mostantól alapból "digest" formában küldi az értesítéseket, ha valaki mégis valós időben szeretné ezeket kapni, vissza kell kapcsolni a régi módszerre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról