Szerző: Gálffy Csaba

2011. szeptember 15. 10:43

IDF: Intel-Google barátság született

Az Intel is részévé vált az androidos ökoszisztémának - jelentette be a két cég. Az operációs rendszer jövőbeni változatai az x86-os platformot is teljes mellszélességgel támogatják majd az ARM mellett, így az Intel számára minden lehetőség adott a bizonyításra.

Intel Atom platformra is optimalizálja Android platformját a Google - jelentette be a két vállalat. A jövőben mind az Intel, mind a Google elsőrangú platformként kezeli egymás hardverét illetve szoftverét, bár kizárólagosságról természetesen egyik esetben sincs szó. A szövetség azt jelenti, hogy a Google elismeri az Atomok létjogosultságát az okostelefonos piacon is, az Intel pedig beismeri a saját, MeeGo néven fejlesztett platformjának kudarcát.

Apró lépés

A Google és az Intel együttműködése nem új keletű, a chipgyártó Atom processzorai adják az alapot a Google TV-hez és a Chrome OS-t futtató számítógépekhez is. A most bejelentett együttműködés azonban az okostelefonok körében is elsőrendű platformmá emeli az Intel Atomot, az x86-os Android fejlesztése tehát egy szintre kerül az ARM-os változattal, így a következő verziók várhatóan egyszerre, vagy kis eltéréssel jelennek meg mindkét hardverplatformra.

Andy Rubin, az Android fejlesztéséért felelős Google-vezér a most zajló IDF (Intel Developer Forum) konferencián Paul Otellini, az Intel elnök-vezérigazgatójával együtt bemutatott egy Medfield-alapokon futó androidos okostelefont, azonban sem a gyártót, sem a várható megjelenési dátumot nem említették. A most bejelentett együttműködés valószínűleg a kudarcos MeeGo program halálos ítéletét is fogja jelenteni. A Nokiával közösen fejlesztett okostelefonos, táblagépes és netbookos platform ugyanis nem tudta felvenni a versenyt a gyorsan fejlődő Androiddal, a finnek kihátrálása után pedig az Intel telefonos gyártópartner nélkül maradt. Az Intel részéről a stratégiaváltást Anand Chandrasekher távozása is gyorsítja, a chipgyártó Ultra Mobility Group-jának vezetője az okostelefonos Atom és MeeGo kudarca következtében távozott.

Az Intel következő generációs, 32 nanométeren készülő Medfield kódnevű Atomja komoly versenyző lehet a tablet-piacon, ahol a fogyasztás nem annyira kritikus, mint a jóval kisebb okostelefonok esetében. Nagyobb problémát jelent az Intel számára, hogy a fogyasztók egyelőre nem egyszerűen tabletet, hanem iPad-et vásárolnak, az Apple pedig hallani sem akar az Intel processzorairól.

Az Intel mindenesetre jelentős erőforrásokat fektet a versenyképes mobilos üzletág megteremtésébe, ezt mutatja az Oculus néven bemutatott technológia is. Az Oculus egy olyan robotizált rendszer, amely képes az adott készülék teljesítményét valós használat közben mérni. A nagyfelbontású kamera és robotkar kombinációjából született tesztpad a szintetikus tesztek helyett az Oculus a felület valós, a felhasználó által is érzékelt sebességét méri. Az Intel szerint az Oculus-hoz hasonló tesztkörnyezetekre van szükség, ha az Android-platform el akarja érni az iOS szbjektív sebességérzetét.

...ha látjuk

Az Intel hosszú ideje próbálja megvetni a lábát a robbanásszerűen növekvő okostelefonos piacon, először mintegy másfél évvel ezelőtt, 2010 januárjában demóztak Atom-alapú telefont. Az LG-vel közösen fejlesztett GW990 azonban megbukott és nem is került piacra. A legnagyobb problémát valószínűleg a processzor rendkívül magas fogyasztása jelentette, a készülék a bejelentett 1850 mAh akkuval sem nyújtott használható üzemidőt.

Az Intel azóta jelentősen felgyorsította az Atom processzorok fejlesztésének sebességét, a 32 nanométeren készülő változatok még idén, a 22 nanométeres verzió pedig jövőre kerül gyártásba. Ezzel az Intel várhatóan jelentős gyártástechnológiai előnybe került a bérgyártókat használó riválisokkal szembe, akik jövőre még csak a 28 nanométeres csíkszélességű termelést indítják be. Kérdéses azonban, hogy az alacsony fogyasztás érdekében drámaian lefojtott teljesítményű Atom képes lesz-e felvenni a versenyt a még idén bemutatkozó négymagos ARM processzorokkal szemben, amelyek az alacsony fogyasztás mellett megdöbbentő ütemű sebességnövekedést mutatnak be.

a címlapról