Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

Neten mutogatja késésben lévő vonatait a MÁV

Dojcsák Dániel, 2011. szeptember 07. 13:22
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A MÁV-START Zrt. bejelentette, hogy a több mint két éve készülő GPS-alapú vasúti követőrendszerének fejlesztése mostanra ért el olyan állapotba, hogy az a nagyközönség számára is elérhető legyen. Habár március óta a Google Maps mashup már elérhető, a széleskörben való népszerűsítés csak most kezdődik.

hirdetés

A MÁV három évvel ezelőtt kezdte felszerelni mozdonyait GPS-követő rendszerrel, korábban csak a biztosítóberendezések adataiból lehetett kikövetkeztetni, hogy éppen merre jár egy adott szerelvény. Az új követőrendszer adatainak feldolgozásával viszont lehetővé vált, hogy a mozdonyok helyzetét, mozgását egy Google Maps térképen is megjelenítse az állami vasúttársaság, illetve az adott járat mellett szereplő információkban mindjárt kiírható az is, hogy épp mennyit késik. Az ikonok színkóddal jelzik a menetrend betartását, ha a zöld körök közt túl sok a sárga és narancs, az azt jelenti, hogy leesett a hó vagy épp túl meleg van.

Európai színvonal?

A MÁV hosszútávú célja azonban nem csupán ennyi, egy komplex, modern, “európai színvonalú” utastájékoztató rendszer létrehozásáig kell eljutni. A hivatalos közlemény szerint ennek lényege, hogy a különböző forrásokból származó információkat integrálva, automatikusan juttassa el az utasokhoz, lehetőleg minél több platformon keresztül.

A Vonatinfó fantázianevű szolgáltatás kombinálja a földi és műholdas helymeghatározásból származó adatokat, a menetrendi információkat, illetve a rendkívüli eseményekkel kapcsolatos tájékoztatáshoz szükséges adatok, információk is becsatornázhatóak. Ezen felül a korábban megszokott keresésekhez képest több lehetőséget ígér, igaz a most élő rendszeren ezeknek nyoma sincs. Az Elvira keresője van benne abban a Google Maps mashupban, ami már március óta elérhető. A keresődobozban ugyanúgy kereshetünk úticélokra, de a térképen maximum a találat nyomvonalát érdemes megnézni, illetve néhány további kattintás után akár keresgélés nélkül is kiderül, hogy az adott vonat merre jár.

Rejtett funkció

A MÁV egyelőre nem is túl büszke erre a funkcióra, az Elvira.hu oldalon a keresés gomb mellett egy szürke “vonatinfó” gombra kattintva indul el a térképes megoldás, bár egyelőre tényleg nincs olyan fejlettségi szinten ez az utastájékoztató rendszer, hogy illene reklámozni. Az egyetlen örömhír, hogy immár nem egy fejlesztés alatt álló oldalon, bonyolult URL-en keresztül lehet elérni a vonatok helyzetét, hanem közvetlenül a menetrend oldaláról.

A MÁV-START ígérete szerint az év vége előtt okostelefonokon is elérhetővé válik dedikált alkalmazás formájában a Vonatinfó szolgáltatás, tehát valószínűleg az iOS és Android felhasználók a peronon ülve  élőben követhetik majd, hol akadt el a járatuk. A projektnek egyébként vannak egyéb ágai is, például a Budapest környékén közlekedő elővárosi vonatokon már nem a mozdonyvezető vagy kalauz hangulatán múlik, hogy a következő megállóra való figyelmeztetés elhangzik-e a hangszórókon keresztül, hanem egy GPS-alapú rendszer automatikusan indítja a hanganyagokat.

A Vonatinfó a Magyarországon közlekedő szerelvények mindegyikét jelzi, kivéve a nemzetközi vonatokat és a GYSEV járatokat. A megjelenített összes vonatról lehet szűkíteni egyes állomásokra, illetve vonatokra is - utóbbinál viszont a vonatszámot kell ismerni, nem elég a kiindulási és célállomást megadni.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.