Szerző: Dojcsák Dániel

2011. augusztus 24. 12:32

Kapitulált a Facebook Places

Egy éve, amikor a Facebook nekiugrott a helyfüggő szolgáltatások piacának, azt gondoltuk, hogy vége a Foursquare-nek. A Facebook azonban úgy tűnik elkésett a fejlesztésekkel és nem is tudta összerakni azt a kényes egyensúlyt, ami a játékosság és az információtovábbítás határán egyensúlyoz.

A Facebook Places egy ígéretes szolgáltatásnak tűnt, de a kezdetektől fogva hiányzott belőle egy megfelelő keret, egy jó felület és egy működő motivációs környezet. A Facebook check-in szolgáltatása valójában egy csontváz volt, amiről hiányzott a hús, így nem csoda, hogy a felhasználók csak nagyon ritkán és többnyire nem túl kitartóan kísérleteztek vele. A közösségi szolgáltató pedig úgy ítélte meg, hogy nem éri meg tovább erőltetni a Placest és visszavonulót fújt, ahelyett, hogy esetleg komolyabb erőforrásokat ráfordítva működőképessé fejlesztette volna.

A hely nem tartalom

A bejelentés szerint eltűnik a Places check-in lehetőség és hírfolyam a mobil alkalmazásból és a mobil felületről is, a jövőben a különálló bejelentkezés helyett a Facebook-felhasználók a bejegyzéseikre aggathatnak helyinformációt tartalmazó címkéket. Ezek lehetnek városszintű címkék is, amiket akár automatikusan is hozzá lehet adni, illetve az eddig létrehozott helyszíneket is ki lehet választani. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Foursquare logikával ellentétben nem egy bejelentkezést kommentálnak a felhasználók, hanem egy-egy komment vagy megosztás mellé tűzik oda, hogy ezt éppen hol járnak.

A változtatás párhuzamosan lép életbe a szintén most bejelentett új személyes adat és helyadat megosztási felülettel. A filozófiaváltás egyértelmű eredménye, hogy a felhasználók nem fogják tudni megnézni, hogy hol tartózkodnak éppen a barátaik, ahogyan eddig, vagy ahogyan a Foursquare-ben az teljesen természetes. Ehelyett csak a bejegyzések tengerében lesz elcsepegtetve helyinformáció, hasonlóan, ahogy egy fotó EXIF adatai közt is ott lehet egy GPS-koordináta elrejtve. A Facebook döntése nem feltétlenül rossz, de szembe megy azzal a gyakorlattal, ami a helyinformációt veszi tartalomnak, míg ebben az esetben a helyadat csupán egy halvány réteg a tartalom felett.

Mi történhetett?

A pálfordulás azért furcsa, mert egy évvel ezelőtt viszonylag nagy lendülettel indult el a Places és egészen mostanáig lassú, de előremutató fejlesztés zajlott. Az elsőként csak az USA-ban elérhető Places megjelent a globális közönség előtt is, a mobil webes felületen és a natív kliensben is követni lehetett a check-in feedet, az iOS kliensbe pedig még egy térképes nézet is bekerült idén áprilisban. Mindezek ellenére persze a Places ott kezdte egy évvel ezelőtt, ahol a Foursquare járt három éve, s egy év alatt ennél nem is jutott messzebbre. Míg a konkurens Foursquare azóta jelentős felhasználói bázist gyűjtött, erősítette a gamification jelleget és olyan kényelmi funkciókkal aggatta fel a szolgáltatást, mint a bejelentkezéhez kapcsolható képfeltöltés, kommentálás, vagy épp a követhető listák és a vállalati oldalak, addig a Places leragadt az alapoknál.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

A Places kizárólag a nagyon sűrűn lakott, nagyvárosi területeken bizonyult hasznos kiegészítőnek, körülbelül olyan formában, mint egy "manuális Google Latitude". A hírfolyamban viszont idegesítően hatott a sok bejelentkezés, a Facebook pedig nem tette át egy külön részbe ezt a tartalmat - ha a jövőben sem lesz egy dedikált szűrő, akkor teljesen elsikkadhat a funkció. Az egyetlen értelmes menekülő út az lenne, ha a hírfolyamban tudnánk szűrni egy adott környékről küldött üzenetekre. Arról nem is beszélve, hogy ezek a helyadat címkék nem fogják elárulni, hogy az illető szeretne odamenni, már ott van, vagy valamikor korábban volt ott. Többek közt az a képesség is elveszik, ami a Google Latitude és a Foursquare egyik fontos részre, mégpedig a közelben tartózkodó ismerősökről való push értesítés.

Kiszáll a nagy mogul

A Facebook visszavonulása viszont egy kiváló lehetőség a kihívóknak arra, hogy most ugorjanak nagyot. A Places nem volt átütő siker, de nagyon sok ember használta az Egyesült Államokban és a világon máshol is. Hazánkban például sok olyan Places-helyszín van, ahová több ezren jelentkeztek be, így felveszi a versenyt a Foursquare-es toplistás helyszínekkel is. A termék kivonulásával viszont a Google Latitude és a Foursquare nyerhet nagyot, kiszolgálva azokat a felhasználókat, akik folyamatosan szeretnék látni hogy merre járnak barátaik, vagy ugyanezt elmondani magukról.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról