Szerző: Dojcsák Dániel

2011. augusztus 17. 09:30

Kipróbáltuk: Google Maps Navigation

Végre teljesült egy újabb álmunk a Google univerzummal kapcsolatban, már Magyarországon is navigálhatunk a Google Maps segítségével. Igaz csak Androidon és szükség van adatkapcsolatra is, de a termék ingyenes, jól működik és beszél magyarul is.

A Google Maps magyar okostelefon-használóknak eddig mindössze egy térkép volt, ami ugyan egyre okosodott, de akkor is csak egy térkép maradt. Lehetőség volt útvonaltervezésre, de a program egyszerűen csak listába szedte a javasolt útpontokat, élő navigáció nem kapcsolódott a szolgáltatáshoz. Igaz a Google Maps már a turn-by-turn nélkül is rendelkezett számos olyan képességgel, ami miatt a térképszolgáltatások és navigációk élvonalába tartozott. Most az Android verzió immár teljes értékű navigációra képes, ráadásul ingyen.

Több, mint gondolnád

Az egyik erős képesség, a 3D-s, szabadon forgatható, kevés adatforgalommal is boldoguló vektoros térkép, a másik az online, mindig a legfrissebb elérhető adatot tartalmazó adatbázis, illetve a szintén azonnal elérhető műholdas és Street View képek és a valós idejű forgalmi adatok. A pihekönnyű Maps navigáció ugyan a szoftver komplexitása alapján nem egy ütős megoldás, de az elérhető adatok és extrák miatt mégis kiemelkedik a mezőnyből.

A szoftver felülete valóban minimalista, a navigáció, illetve a térképszolgáltatás adatbekérő mezője nem bonyolult, nincs külön ország, város és utcanév mező. Csak be kell írni kell egy dobozba a címet, ami sokkal kényelmesebb és gyorsabb, igaz ha szükség van rá, akkor kicsit jobban oda kell figyelni a szűkítésre, ha nem a saját környékünkön keresünk épp. A rendszer a Maps felületen viszont képes kezelni összetett kifejezéseket is, például étterem Siófokon.

A navigációt használóknak az egyik legfontosabb újdonság az élő forgalmi információk letöltése, ami messze áll a tökéletestől, viszont hazánkban a teljes országra kiterjedő, valós idejű, körülbelül negyed órás felbontású haladási információkat kapunk teljesen ingyen a mobilra vagy akár az asztali térképre is. Az adatokat színekkel jeleníti a program a mélyvöröstől a zöldig, jelezve, hogy a megengedett maximum sebesség hány százalékát lehet elérni az adott útszakaszon. Az adatok a főbb útvonalakon érhetőek el, s ezeket a navigáció által tervezett szakaszokra is külön megtekinthetjük. Érdemes lehet egy jól ismert utat, például a Balatonról hazafelé vezetőt is leterveztetni és megnézni, hogy áll épp a helyzet az M7-esen, akkor is ha minden bokrot ismerünk már.

Gyorsan merít vagy melegít

Az élő navigáció elérhető a térképalkalmazásból, illetve integrálódhat további programokba is, de egy külön ikon is rendelkezésre áll, ahonnan közvetlenül indulhat a kocsikázás vagy a séta. Ugyan az Android képes a Wi-Fi és cellaadatokból is pár méteres pontossággal helyzetmeghatározásra,  a turn-by-turn navigációhoz mindenképp a GPS bekapcsolása szükséges. Amíg úton vagyunk, a képernyő sem fog kikapcsolni, igaz emiatt töltő nélkül a mobil gyorsan le is merül le - csakúgy, mint a PNA-k.

Egy átlagos 1500 mAh-s kapacitású akkumulátorral szerelt androidos okostelefon 2-4 órán keresztül képes vezetni minket ha nem kap külső áramforrást. Ha töltjük, navigálunk, illetve a képernyő is be van kapcsolva, egyes modelleknél erőteljes melegedésre számíthatunk: a nagyon kompakt okostelefonok nem a hosszú, folyamatos, nagy áramfelvételű üzemre lettek tervezve. Ezt a hatást a nyár, a fekete szín és a napsütés meg is fejelheti, érdemesebb olyan autós tartót beszerezni, ami a műszerfalban levő szellőzőhöz csatlakozik. Egyrészt kevesebb napsütés éri a mobilt, másrészt plusz hűtést is kap a klímától.

Minimalista felülettel jobb a hatékonyság

Google termékről lévén szó, ne várjunk bonyolult és csicsás felületeket, sőt, még talán a szokásosnál is egyszerűbb megközelítéssel van dolgunk. Ez bizonyára köszönhető annak is, hogy a Google Maps Navigation még béta címkés, ami azt jelenti, hogy fontos alaprészekben is gyakran és jelentősen változik, a fejlesztés nem abban a fázisban van, amikor már csak a kezelőfelületet csinosítgatják. Másrészt a fejlesztői szándék eredendően az volt, hogy egy egyszerűen áttekinthető, könnyen használható szoftvert hozzanak létre, amit az emberek szívesen kapnak elő a zsebükből bármilyen hétköznapi szituációban, ha nem tudják, merre tovább.

A kezdőképernyőn találunk 1-1 gombot az úticél begépeléséhez, a hangbemondáshoz, a névjegyzékhez, illetve a saját magunk által a térképen megcsillagozott helyek eléréséhez. Ez utóbbi végre értelmet ad annak, hogy a Google térképein talált helyeket értékeljük, kedvencnek jelöljük, amennyiben vissza szeretnénk menni azokhoz. A gombok alatt a navigáción belül nemrégiben megadott címek sorakoznak, a felső sávban pedig a tervezés típusa (autós/gyalogos), a térképnézet, illetve a beállítások érhetőek el. Beállítások címszóval viszont mindössze az autópályák és fizetős útszakaszok elkerülése kapcsolható be és ki.

A Google Maps Navigation nem egy offline termék

Ez a sok felhasználónak egyértelmű csalódás lesz, de ahogyan a HWSW-nek Darren Baker, a Google Maps Navigation termékmenedzsere is elmondta, a Google-nek nem célja egy offline navigáció fejlesztése, sem az, hogy a professzionális navigációs megoldásokkal keljen versenyre. A Google egyszerűen azt szeretné, ha az emberek még többet használnák a mobilnetet és az okostelefont az életük során és nyilván azt, hogy még egy ponton kapcsolódjanak a Google ökoszisztémához, ami a cégnek a hirdetéseken keresztül jelent bevételt.

Így érthető az is, hogy miért nem használható teljesen offline módban a szolgáltatás. A jelenlegi és tervezett fejlesztések a Navigation kapcsán mindössze arra összpontosítanak, hogy az adatkapcsolat megszakadása esetén is folyamatos maradjon a navigáció és az újratervezés, de az úticél kiválasztása, a tervezés és a helyek keresése online marad. Ha valaki ezzel nem tud együtt élni, az kénytelen dedikált navigációs szoftvert vagy PNA-t vásárolni.

A Maps által igényelt  adatforgalomról nehéz  általánosságban beszélni. Egy-egy tervezés akár néhány tucat kilobájtos adatmennyiségből is kijöhet, ha éppen egyes térképszeletek a cache-ben vannak már, illetve csak egy közeli régiót érint az út, de az úthálózat sűrűségétől és az érintett távtól függően hazánkban is előfordulhat 1-2 megabájtos forgalom egyetlen tervezés alatt. Egy átlagos internetcsomagot azonban nem terhel meg a Navigation, hiszen ha valaki sűrűn használja, akkor a térképek többnyire lementve tárolódnak, a keresés és az útvonal pedig kevés adatból is kifér. Meglódítani a műholdas nézet tudja a forgalmat, de ott is mobilra optimalizált képekkel működik a Maps, nem kell félni gigabájtos forgalomtól még úgy sem.

A cloud ereje legyen veled

A tervezés ideje a normál PNA-kkal szemben itt az adatkapcsolat sebességétől függ, de szinte minden esetben alig 1,5-2,5 másodperc alatt előttünk terem a javasolt útvonal akkor is, ha az ország, vagy épp Európa egy másik csücskébe szeretnénk jutni. Ha elindítjuk a navigációt, akkor pedig a szükséges térképek is letöltődnek. Indulás előtt láthatjuk a javasolt utat és az azon éppen jellemző forgalmi helyzetet szelvényenként színekkel jelölve. Ha valami nem tetszik, akkor kérhetünk egy alternatívát, a kiválasztott verzió vonalára bökve pedig indul is a menet.

A navigációs felület felső részén a következő, illetve az azt követő manőver ikonja és az érintett út, helyiség neve látható, középen természetesen a térbeli térkép. A helyes utat egy kék csík jelzi, a fordulóknál pedig egy egyszerű fehér nyíl tájékoztat. A felső sávra klikkelve lapozhatunk a manőverek között, előre ugorva és átnézve, hogy mit kell tennünk a későbbiekben. Ilyenkor a térkép is átsiklik oda, azt látjuk, amit majd odaérve fogunk. Ha szükséges, akkor lekérhetjük a szöveges, táblázatos itinert is.

Aki nem spórol az adatforgalommal, az bekapcsolhatja a műholdas nézetet, ami igen látványos és adott esetben hasznos is lehet. Sőt, ha lenne Street View nálunk, akkor a manővereknél a fotón jelölve látnánk a fordulókat, a térkép pedig csak a köztes időben jelenne meg. Ha az aktuális forgalmi információkat szeretnénk megjeleníteni, ki kell lépni a teljes útvonal nézetbe, ahol tervezéskor is látható képet kapjuk, de már a friss infókkal. A térképre kirakhatóak egyébként a Places által szűrt helyek pontjai (éttermek, benzinkutak), amikre klikkelve a szokásos Places felület jelenik meg (értékelés, navigáció oda, telefonhívás és egyéb infók rovat).

A kalkulációba elvileg beleszámítanak a forgalmi adatok is, de jelenleg a Google némileg visszakozik ebből a funkcióból és arra hivatkozva, hogy az algoritmust átdolgozzák, jelenleg úgy tűnik, hogy csak tájékoztató jelleggel szerepelnek a színek, de az idő becslésére a Navigation nem vállalkozik. A hátralévő idő kijelzésénél azonban folyamatosan láthatjuk, hogy az utunkra a zöld, sárga vagy piros kód jellemző, így a vezető tud önmaga kalkulálni az elméleti értéken túl.

A tervezés tesztelése során a Google általában jó megoldásokra jutott, s többnyire Budapesten belül és vidéki tervezéskor is a valóban használható útvonalakat jelezte és nem dobta fel a térképről az elvben lehetséges, de nem igazán ésszerű verziókat. A fent említett ok miatt az utazás hosszát viszont épp annyira képes csak eltalálni most a szoftver, mint az offline PNA-k, de ez egyrészt változni fog hamarosan, másrészt a forgalmi helyzet színkódjai azért segítenek a sofőrnek.

Jól megfér a mobil és a navigáció egymás mellett

A PNA-gyártóknak régóta mantrája hogy a mobiltelefonos funkciók és a navigáció összeakadhatnak, emiatt nem stabil, nem megbízható a működés. Ebből a szempontból az Android szoftveresen tökéletesen helytállt a tesztek alatt, kipróbáltuk zenehallgatás, telefonálás, böngészés és alkalmazások futtatása közben is a navigációt, az eredmény pedig az, hogy a hangnavigáció minden körülmények között működik. Zenehallgatás és egyéb médialejátszás közben az utasítások idejére csak a navigáció hangja szól, telefonálás közben viszont a géphang “rábeszél” a hívásra - természetesen ezt csak mi halljuk, a vonal másik végére nem jut el, hogy merre kell fordulnunk.

A hangerő beállításával első alkalommal kísérletezni kell kicsit, a tapasztalat az, hogy a maximum hangerőn a zene hangosabb mint a navigáció, ezért érdemes az előbbit közepesre állítani. Aki az autó hangrendszerére köti a mobilt, az viszont kényelmesen használhatja az egészet. Sőt, ha utasunknak Angry Birds-özni támad kedve, akkor azt is megteheti, a fordulókat a mobil bemondja aközben is.

Nyelvi kavarodás

A Google Maps szoftver nem rendelkezik saját nyelvi beállítással, azaz az Androidban beállított nyelvet veszi alapul. Ez azt jelenti, hogy amennyiben angol nyelven használjuk a mobilt, akkor angol nyelvű lesz a hangnavigáció is. Sajnos ez annyira bután van megoldva, hogy minden nyelven, ahol már TTS olvas fel, automatikusan olvassa az utcaneveket is. Nos, a magyar utcanevek az angol TTS-sel leginkább szánalmasan hangzanak, de a baj az, hogy zavaróak, sokszor magát az utasítást sem lehet érteni a rosszul központozott felolvasás miatt.

Darren Baker a HWSW-nek azt mondta, hogy a fejlesztőcsapat találni fog egy megoldást erre a problémára. Bár nem jelentős számú felhasználót érint, de a földrajzi terjeszkedés miatt egyre gyakoribb kritika a rendszerrel szemben. A fejlesztők legfontosabb elvárása önmagukkal szemben, hogy a program mindvégig megmaradjon végletesen egyszerűnek, ahol a felhasználónak nem kell tucatnyi kapcsolót és beállítást átlátnia. Várhatóan úgy oldódik meg a kérdés, hogy a későbbiekben kikapcsolható lesz az utcanév-felolvasás, hiszen aki angolul használja a mobilját, arról feltételezzük, hogy érti azt is hogy “turn right”.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A másik rossz hír, hogy hiába van már magyar nyelvű TTS, ami ráadásul nagyon szépen olvas fel, a Google Maps ezt nem használja, csak a Translate. Azaz a magyar nyelvű hangnavigáció egy hangkészlettel működik, amibe felvették az összes bemondható parancsot, irányt, manővert és számot.  Ehhez képest a hang nem túl selymes, inkább egy hűvös, katonai rádiódiszpécserre hasonlít, de cserébe nagyon tisztán és érthetően beszél. Várhatóan a jövőben ezt lecseréli majd a Google, de erről konkrét ígéret vagy utalás nem hangzott el.

Önnek jár

A Google Maps Navigation tökéletes útitárs bármely hétköznapi szituációban és kisebb-nagyobb utazásban is. Nem kell 30-70 ezer forintot kifizetni érte és nem is kell az autó eldugott rekeszeiben dugdosni. Igaz néhány csillogó funkció és beállítás lemarad, de helyek keresésében verhetetlen, A-ból B-be pedig pontosan olyan jól vezet el mint bármely más konkurens. Ha az iPhone-tulajdonosoknak azt javasoltuk, hogy még véletlenül se vegyenek külön PNA-t, akkor az androidos tömegnek a tanács az, hogy még csak navigációs programot se vegyenek. Nekik ez alapból jár.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról