Szerző: Bodnár Ádám

2011. augusztus 12. 07:28:00

Dönt is, nem csak megfúr!

A rendszergazdáknak, IT üzemeltetőknek egyre nagyobb beleszólása van az informatikai beszerzésekbe, gyakran maguk döntenek, derült ki a Computerworld, a PC World, a HUP és a HWSW szervezésében zajlott Sysadmin Day kerekasztal-beszélgetésén.

Sokszor a rendszergazdák döntenek

Csak tévhit, hogy a rendszergazdák nem döntenek, de meg tudják fúrni mások döntéseit - a beszélgetésből egyértelműen kiderült, hogy az üzemeltetők véleménye meghatározó, ha informatikai beszerzésről van szó, sőt, gyakran teljesen az üzemeltetőre van bízva a technológia kiválasztása, a vállalatvezetés legfeljebb jóváhagyja a döntést. Ez leginkább az infrastruktúrával kapcsolatos beszerzésekre igaz, de az üzemeltetők véleményét sokszor még üzleti alkalmazások kiválasztásának is kikérik, mondta Szabó Zsolt, az Axiál Kft. rendszergazdája és információbiztonsági felelőse.

Egyedüli kivételt a multicégek leányvállalati jelentik, ahol gyakran külföldön kötött beszállítói szerződések alapján történik a beszerzés, vagy valamilyen előírásban rögzítettek a megvásárolható, használható termékek. Persze itt is előfordulhat, hogy a helyi leány szakembereit bevonják a döntésbe. "Nálunk az a szerencsés helyzet alakult ki, hogy az anya validációs szempontból fontosnak tartja, hogy egy-egy leánycéget bevonjon a csoportszintű döntéseibe, például hogy milyen x86-os szervereket vagy desktopokat vásároljunk" - mondta Budai-Tüske Gábor, a Raiffeisen Bank IT infrastruktúra menedzsment osztályának vezetője.

Budai-Tüske Gábor (Raiffeisen), Szűcs László (Szintézis), Szabó Zsolt (Axiál), Molnár János (LogMe In), Bódis Ákos (Netasq)

Sysadmin Day 2011

Több mint háromszáz résztvevővel zajlott július utolsó péntekjén az idei Sysadmin Day a Városligeti Sörsátorban. Az érdeklődők meghallgathatták a kerekasztal-beszélgetéseket, értékes nyereményekért játszattak a NetAcademia kvízében és szórakozhattak a támogatók (NETASQ, IBM, Cisco, Proserver, D-Link, Gigabyte, Balabit, IT Services Hungary, Biztributor, FSF Alapítvány, Profession, MeetOFF) pavilonjainál. A szakmai program után Hajós András fellépése következett, amely nem nélkülözte az informatikai témákat sem.
Az eseményről készült videó a cikk alján megtekinthető, a képgaléria pedig itt érhető el.

A "megfúrásra" is vannak eszközeik az üzemeltetőknek, derült ki a beszélgetésen - ha egy termék vagy technológia a rendszergazdák szerint nem megfelelő az adott feladatra, esetleg túlságosan meg fogják találni a módot arra, hogy érvényre juttassák a preferenciájukat, bár a beszélgetésből az derül ki, hogy nem jellemző az éles ellentét a vállalatvezetés és az informatikai üzemeltetés között: mindkettőjük célja, hogy a rendszerek stabilan működjenek. Ha mégis olyan termékeket, technológiát vásárol a vállalat, amik mögé az üzemeltetők nem tudnak odaállni, abból sok jó nem sül ki. A várható következmények: gyakoribb leállás, elhúzódó javítások, stressz és feszültség.

Új értékesítési stratégia

Az üzemeltetők egyre nagyobb befolyása a beszerzésekbe maga után vonja az értékesítési stratégiák megváltozását is. A rendszergazdák nem szívelik az informatikai cégek kereskedőit, de jól szót tudnak érteni az értékesítést támogató mérnökökkel. "Ritkán számítanak a referenciák, nem nézik meg az esettanulmányokat, nem töltenek időt a honlapokon marketinganyagok olvasgatásával, viszont annál több technikai demót készítünk és tartunk" - mondja Bódis Ákos, a Netasq regionális vezetője. "Sokat elárulhat, hogy csak mérnököket vettünk fel az elmúlt 3 évben."

ONLINE Scrum és gépi tanulás meetupjaink indulnak! Jelentkezik az ingyenes HWSW free!, immár online formátumban.

"Azok a beszerzések sikeresek többnyire, ahol mérnökkel történik az egyeztetés, a kereskedő már csak az áralkuval foglalkozik, a technológiai szempontból már kiválasztott eszközöknél" - mondja Szabó Zsolt, az Axiál rendszergazdája. "Fontos az ár, de elsődleges a műszaki tartalom, adott feladat követelményeinek meg kell felelni az eszköznek. Gyakran nézzük még a garanciális szerviztámogatást, ez nagyban tudja befolyásolni a beszerzést. Gyakran előfordul, hogy a technológiai szempontból alacsonyabb paraméterekkel rendelkező eszközöket szerezzük be, mert a szervizellátottsága stabilabb."

"Szabad program" a Sysadmin Dayen

A válság természetesen az IT-beszerzésekben is érezteti a hatásait. 2008 előtt egyértelműen a műszaki szempontok dominálták a vásárlásokat, ma már ez távolról sem ilyen egyértelmű, nagyon fontossá vált a döntésekben a költség. "Sokkal kontrasztosabbak lettek 2008 óta a beszerzések: minden azonnal működjön és racionális áron" - mondja Bódis Ákos.

Sztereotípiák a rendszergazdákkal kapcsolatban

Két szociológus, Fromann Richárd kutató és Török Gábor, a Szent István egyetem docense, valamint két HR szakember, Spiller László fejvadász és Szögi Zoltán, a Sanoma HR-vezetője bevonásával rendezett másik kerekasztal beszélgetés tanulsága: a rendszergazdákkal kapcsolatos sztereotípiáknak megvan a valóságalapja, az üzemeltetési szakemberek gyakran keveset kommunikálnak, ellenségesek a felhasználóval szemben, csak a rájuk bízott rendszer működése, biztonsága érdekli őket.

A sztereotípiák java azonban abból adódik, hogy a felhasználók vajmi keveset értenek az informatikai eszközökhöz, így eleve fennáll egy konfliktushelyzet köztük és a rendszergazdák között. Szögi Zoltán szerint a rendszergazda átlátja az általa üzemeltetett rendszer működését, addig a felhasználó legfeljebb a kezelőfelületet ismeri, ami óhatatlanul konfliktusokhoz vezet. Másrészt a felhasználók minden informatikai problémájuk megoldását a rendszergazdáktól várják, természetesnek veszik hogy ért a nyomtatóhoz, a PC-kez, meg tud javítani egy egeret, és helyre tudja állítani a véletlenül törölt fájlokat is - újabb konfliktusforrás.

a címlapról