Szerző: Gálffy Csaba

2011. augusztus 3. 15:44

Tapasztalat a király az e-kereskedelemben

Hatalmas potenciál rejtezik az e-kereskedelemben, a piac folyamatosan ugrásszerűen nő. Az öregek egyre jobban teljesítenek, az újonnan belépőknek azonban még tanulniuk kell a leckét - áll az Árukereső.hu és a WebShop Experts közös felmérésében.

Közös felmérést készített a magyarországi webshopokkal kapcsolatban az Árukereső.hu és a WebShop Experts. Az árösszehasonlító oldal, illetve a webshopok fejlesztésével és üzemetetésével foglalkozó vállalkozás közösen a magyarországi e-kereskedelem legfontosabb trendjeire volt kiváncsi.

Szépen nő a forgalom

A kapcsolódó gazdasági statisztikák szerint a magyarországi e-kereskedelem nagysága évről évre ugrásszerűen nő, a 2008-ban 65 milliárd, 2009-re 99 milliárd, tavaly pedig 137 milliárd forintot tett ki. Ez ugyan még mindig csak töredékét jelenti a hagyományos kiskereskedelemnek - összehasonlításképpen csak a Tesco 666 millárd forintos éves forgalmat generál -, a fejlődés növekedési üteme töretlen, az idei év is hatalmas bővülést hozhat.

A magyarországi e-commerce számára jó inspirációt adhat az Amazon.com, amely az utolsó negyedévben érte el története legnagyobb növekedését - az internetes kiskereskedelem tehát korántsem egy beérett piac, új szereplőknek is van hely, és a létező cégek is számíthatnak robbanásszerű növekedésre. Az egyetlen igazi kérdés, hogy milyen ütemben sikerül a fogyasztókat átkonvertálni a webes vásárlásra - ebben a ma divatos kuponoldalak nagy szolgálatot tettek.

A felmérést végző cégek szerint a közösségi vásárlás újdonságának varázsa (és ezzel hatása) legkésőbb 2012 végére köddé válik, az ilyen szolgáltatások azonban nagy hasznot hajtanak az internetes kiskereskedelemnek: egyrészt olyan területeket vontak be a netes kereskedelembe, amely eddig alig volt jelen (kisvállalkozások nyújtotta szolgáltatások), másrészt rengeteg, eddig a neten történő fizetésben szűznek számító fogyasztót bírtak rá vásárlásra. Ezek a fogyasztók a tűzkeresztségen átesve nagyobb eséllyel vásárolnak a jövőben az interneten, a kuponoldalak ebből a szempontból tehát biztosan hasznosak.

Jobb a régieknek

A piacra korábban belépő szereplők a kimutatások szerint mindenben jobban teljesítenek, mint az újak. A statisztikák szerint a több mint öt éve létező webshopok átlagosan 1042 látogatót vonzanak naponta, míg az 1-2 éve alapított boltok mindössze 360 egyedi látogatóval rendelkeznek. E két végpont között a látogatottság növekedése gyakorlatilag lineáris, nem nehéz tehát felfedezni az összefüggést az életkor és a látogatottság között. A régebben induló boltok konverziós rátája is magasabb, a több mint öt éve létező oldalak a látogatók 1,67 százalékát képesek vásárlásra bírni, míg a legfiatalabbak csupán 1,06 százalékot. Még szembetűnőbb a különbség az átlagos tranzakció nagyságát illetően, a kevesebb mint egy éve működő webshopok 19 ezer forintos, a több mint öt éve működő cégek pedig 33 500 forintos tranzakciókat bonyolítanak átlagban.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Mindhárom változó esetében az két végpont között folyamatos az átmenet, a magyarázó változók azonban összetettek. Egyrészt az idő múlásával a bolt egyre nagyobb ismertségre tesz szert, kialakul a felhasználói bázisa, másrészt az oldal üzemeltetői is értékes tapasztalatokat szereznek, így optimalizálják a felhasználói felületet, valamint jobb marketingstratégiákat alakítanak ki. Erre a tapasztalatra sok helyen szükség is van, a webshopok 19 százalékának ugyanis még mindig nincs fogalma arról, hogy a látogatók hány százaléka vásárol valamit, így mérni sem tudják a különböző kampányaik vagy fejlesztéseik sikerét - a fejlődést mutatja ugyanakkor, hogy 2009-ben még 24 százalékos volt a "tudatlansági mutató".

Az analitika tekintetében a Google Analytics az abszolút piacvezető, a válaszadók 76 százaléka erre a megoldásra esküszik, 10 százalékuk egyéb külső szoftvert, 5 százalékuk pedig saját fejlesztésű eszközt használ. Meglepően magas, 9 százalékos azonban azon webshopok aránya, akik semmilyen metrikát nem használnak oldalukon - ők csupán a vakvéletlenre bízzák sikerességüket.

Reprezentatív lehet

Ugyan a felmérést végző két cég nem adott ki információt arról, hogy a válaszadó webshopok a magyarországi e-kereskedelemi piac hány százalékát fedik le, az adatok jó eséllyel helytállóak. A két cég adatbázisában összesen szereplő 2500 vállalkozás mindegyike megkapta a kérdőívet, közülük mintegy 380-an töltötték ki érvényesen azt - ez a teljes piac mintegy 10-15 százalékát jelenti, akik között felülreprezentáltak lehetnek az aktívabb, sikeresebb bolttulajdonosok.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról