Tapasztalat a király az e-kereskedelemben
Hatalmas potenciál rejtezik az e-kereskedelemben, a piac folyamatosan ugrásszerűen nő. Az öregek egyre jobban teljesítenek, az újonnan belépőknek azonban még tanulniuk kell a leckét - áll az Árukereső.hu és a WebShop Experts közös felmérésében.
Közös felmérést készített a magyarországi webshopokkal kapcsolatban az Árukereső.hu és a WebShop Experts. Az árösszehasonlító oldal, illetve a webshopok fejlesztésével és üzemetetésével foglalkozó vállalkozás közösen a magyarországi e-kereskedelem legfontosabb trendjeire volt kiváncsi.
Szépen nő a forgalom
A kapcsolódó gazdasági statisztikák szerint a magyarországi e-kereskedelem nagysága évről évre ugrásszerűen nő, a 2008-ban 65 milliárd, 2009-re 99 milliárd, tavaly pedig 137 milliárd forintot tett ki. Ez ugyan még mindig csak töredékét jelenti a hagyományos kiskereskedelemnek - összehasonlításképpen csak a Tesco 666 millárd forintos éves forgalmat generál -, a fejlődés növekedési üteme töretlen, az idei év is hatalmas bővülést hozhat.
A magyarországi e-commerce számára jó inspirációt adhat az Amazon.com, amely az utolsó negyedévben érte el története legnagyobb növekedését - az internetes kiskereskedelem tehát korántsem egy beérett piac, új szereplőknek is van hely, és a létező cégek is számíthatnak robbanásszerű növekedésre. Az egyetlen igazi kérdés, hogy milyen ütemben sikerül a fogyasztókat átkonvertálni a webes vásárlásra - ebben a ma divatos kuponoldalak nagy szolgálatot tettek.
A felmérést végző cégek szerint a közösségi vásárlás újdonságának varázsa (és ezzel hatása) legkésőbb 2012 végére köddé válik, az ilyen szolgáltatások azonban nagy hasznot hajtanak az internetes kiskereskedelemnek: egyrészt olyan területeket vontak be a netes kereskedelembe, amely eddig alig volt jelen (kisvállalkozások nyújtotta szolgáltatások), másrészt rengeteg, eddig a neten történő fizetésben szűznek számító fogyasztót bírtak rá vásárlásra. Ezek a fogyasztók a tűzkeresztségen átesve nagyobb eséllyel vásárolnak a jövőben az interneten, a kuponoldalak ebből a szempontból tehát biztosan hasznosak.
Jobb a régieknek
A piacra korábban belépő szereplők a kimutatások szerint mindenben jobban teljesítenek, mint az újak. A statisztikák szerint a több mint öt éve létező webshopok átlagosan 1042 látogatót vonzanak naponta, míg az 1-2 éve alapított boltok mindössze 360 egyedi látogatóval rendelkeznek. E két végpont között a látogatottság növekedése gyakorlatilag lineáris, nem nehéz tehát felfedezni az összefüggést az életkor és a látogatottság között. A régebben induló boltok konverziós rátája is magasabb, a több mint öt éve létező oldalak a látogatók 1,67 százalékát képesek vásárlásra bírni, míg a legfiatalabbak csupán 1,06 százalékot. Még szembetűnőbb a különbség az átlagos tranzakció nagyságát illetően, a kevesebb mint egy éve működő webshopok 19 ezer forintos, a több mint öt éve működő cégek pedig 33 500 forintos tranzakciókat bonyolítanak átlagban.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Mindhárom változó esetében az két végpont között folyamatos az átmenet, a magyarázó változók azonban összetettek. Egyrészt az idő múlásával a bolt egyre nagyobb ismertségre tesz szert, kialakul a felhasználói bázisa, másrészt az oldal üzemeltetői is értékes tapasztalatokat szereznek, így optimalizálják a felhasználói felületet, valamint jobb marketingstratégiákat alakítanak ki. Erre a tapasztalatra sok helyen szükség is van, a webshopok 19 százalékának ugyanis még mindig nincs fogalma arról, hogy a látogatók hány százaléka vásárol valamit, így mérni sem tudják a különböző kampányaik vagy fejlesztéseik sikerét - a fejlődést mutatja ugyanakkor, hogy 2009-ben még 24 százalékos volt a "tudatlansági mutató".
Az analitika tekintetében a Google Analytics az abszolút piacvezető, a válaszadók 76 százaléka erre a megoldásra esküszik, 10 százalékuk egyéb külső szoftvert, 5 százalékuk pedig saját fejlesztésű eszközt használ. Meglepően magas, 9 százalékos azonban azon webshopok aránya, akik semmilyen metrikát nem használnak oldalukon - ők csupán a vakvéletlenre bízzák sikerességüket.
Reprezentatív lehet
Ugyan a felmérést végző két cég nem adott ki információt arról, hogy a válaszadó webshopok a magyarországi e-kereskedelemi piac hány százalékát fedik le, az adatok jó eséllyel helytállóak. A két cég adatbázisában összesen szereplő 2500 vállalkozás mindegyike megkapta a kérdőívet, közülük mintegy 380-an töltötték ki érvényesen azt - ez a teljes piac mintegy 10-15 százalékát jelenti, akik között felülreprezentáltak lehetnek az aktívabb, sikeresebb bolttulajdonosok.