Szerző: Gálffy Csaba

2011. július 12. 12:21

A HP is beismerte: nem elég jó a webOS

Stephen DeWitt vezeti a jövőben a HP mobil eszközökért felelős üzletágát, Jon Rubinstein az "innovációért felelős alelnök" súlytalan pozícióját kapja. A webOS eddigi szereplése kifejezetten csalódás, az új vezető kinevezése gyakorlatilag ennek beismerését jelenti.

Láthatóan elégedetlen a HP vezetése a mobilos üzletág eddigi teljesítményével, így a Palm felvásárlásával szerzett részleget alaposan átszervezik. A legnagyobb változás, hogy a Palmmal érkező, a webOS atyjának számító Jon Rubinstein helyett Stephen DeWitt vezeti majd ezzel a nagy növekedési potenciállal rendelkező részleget, Rubinstein fővezéri posztja helyett pedig kap egy súlytalan, de feltételezhetően jól fizető, innovációért felelős alelnöki pozíciót. Új állásában Rubinstein a PC és mobil részleg fejlesztéseire figyel majd, konkrétumok nélkül.

Erősebb marokkal

A lépés remélhetőleg nem gyengíteni, hanem erősíteni fogja az üzletágat. A jó vízióval rendelkező, de teljesítményben harmatosat nyújtó Rubinstein helyére érkező DeWitt valószínűleg hatékonyabb vezetője lesz a részlegnek - és most pontosan erre van szüksége a Palmról webOS-re átkeresztelt üzleti egységnek. Ezzel a névváltással amúgy teljesen eltűnik a jobb napokat megélt márka - az eszközökről, illetve az operációs rendszer nevéből már korábban törölték a Palm nevet.

DeWitt valódi corporate veteránnak számít, komoly vezetői tapasztalattal, eddig a HP személyi számítógépes üzletágának volt egyik vezetője, a HP előtt pedig az Azul Systems és a Cobalt Networks elnök-vezérigazgatója volt, de dolgozott középvezetőként a Ciscónál, a Sunnál és a Symantecnél is. Kinevezéséből sejteni lehet, hogy a Leo Apotheker által fémjelzett új HP-vezetés megbízik DeWitt képességeiben, kérdéses azonban, hogy pontosan milyen elképzelései vannak a webOS jövőjével kapcsolatban.

"Nagyok leszünk" - jelentette ki DeWitt egy, a kinevezése után adott interjúban. Ez bizonyos szempontból mindenképp igaz, a webOS üzletág magába olvasztja a platformhoz tartozó összes tevékenységet, beleértve a webOS-es nyomtatókat, a webOS-es termékportfólió globális értékesítését is, sőt, a platformhoz tartozó eszközöket használó cégek számára nyújtott tanácsadást is. Az összevonás megoldhatja a gyenge marketing és inkoherens kommunikáció problémáját, azonban az üzletág felhizlalása elterelheti a figyelmet a legfontosabb elemekről, az eszközök és az operációs rendszer fejlesztéséről, illetve a valódi ökoszisztéma kialakításáról.

Még nem nyertek

Mint ismeretes, a HP új üdvöskéje, a webOS 3.0-t futtató TouchPad táblagép július elsején került kereskedelmi forgalomba az USA-ban, a fogadtatás azonban meglehetősen vegyes volt. A tesztelők szerint az egymagos processzorra épülő hardver ma már gyengének számít, az operációs rendszer pedig rendkívül éretlen. A helyzeten nem segített a HP langyos bevezető kampánya sem, amely egyszerűen képtelen volt felkelteni a szélesebb felhasználói érdeklődést.

Jon Rubinstein leváltása előtt azt nyilatkozta, hogy a tesztekben megfogalmazott hiányosságokkal tisztában vannak, és gőzerővel dolgoznak azok kijavításán - kérdéses ugyanakkor, hogy hogyan kerülhetett a boltokba olyan termék, amiről még a gyártója is tudta, hogy  félkész. Rubinstein álláspontja szerint párhuzam vonható a webOS 3.0 és a Mac OS X 10.0 bevezetése kapcsán, mindkét esetben az operációs rendszer gyors kiadása és későbbi javítása mellett döntöttek. Ez a nyilatkozat azonban értelmezhetetlen annak fényében, hogy a webOS-t futtató készülékek már 2009 júniusa óta elérhetőek, a rendszer fejlesztése jóval előrehaladottabb fázisban kellene legyen.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az operációs rendszer gondjait súlyosbítja, hogy alig érhetőek el rajta futó alkalmazások, miközben az Apple büszkén hirdeti, hogy az iPad 2-höz már több tízezer natív applikáció tölthető le, valamint futnak rajta az iPhone-ra írt programok százezrei is. Az ökoszisztéma-építés tipikusan tyúk-tojás probléma: a fejlesztők nem kezdenek el dolgozni, míg egy platformnak nincs jelentős elérése, a fogyasztók azonban nem vásárolnak, amíg kedvenc alkalmazásaik nincsenek meg a rendszerre. A HP stratégiája azzal vágná át a gordiuszi csomót, hogy a webOS-es alkalmazások minden HP számítógépen futnának, így mesterségesen fel lehetne fújni a platform elérését. Az elképzelés akár működőképes is lehet, a mobilalkalmazások nagy része windowsos környezetben is megtalálná közönségét.

A HP webOS stratégiája nyilván hosszútávon hozza majd meg gyümölcseit, kétségtelen azonban, hogy az elmúlt évre visszatekintve nem tűnik okos döntésnek a Palm felvásárlása és a saját mobilos operációs rendszer fejlesztése. A webOS felkarolása a hagyományosan szoros HP-Microsoft szövetség fellazulását jelentette, pontosan akkor, amikor a Microsoft teljes erejével a fogyasztói szegmens felé fordult és egy éven belül ütős operációs rendszerrel fog rendelkezni mind a tabletek, mind az okostelefonok piacán. Kérdéses, hogy a HP fel tudja-e venni a harcot a Google Android és az Apple iOS mellett a Microsofttal is - miközben az üzleti felhasználók piacán a RIM folytat védekező háborút.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról