Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Képes és hangos kereséssel erősít a Google

Dojcsák Dániel, 2011. június 15. 11:39
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Google rendszeresen megkapja azt a kritikát, hogy az összes terméke közül az eredeti, a legelső dobása az, ami igazán ütős, a többi webes területen nem sikerült olyan hegemóniát elérnie. Ez talán így is van, s a cég úgy tűnik gondoskodik arról, hogy a kereső az évek múlásával se veszítse el előremutató jellegét.

Tegnap egy San Franciscó-i eseményen a Google bemutatta a mobil és asztali keresőjének új generációját. A két termék nem csak kinézetben újult meg, hanem gyorsabb keresést és még relevánsabb találatokat is ígér. A fejlesztések gerincét a mobil keresőfelület átstrukturálása, az asztali verzióban pedig a Voice Search, azaz hangalapú keresés és a képalapú keresés adja. Emellett az asztali keresőben is megjelenik az Instant Pages, ami előre betölt egyes weboldalakat, így ha a felhasználó rákattint, akkor link mögött lévő tartalom azonnal megjelenik.

A mobil keresés a húzóágazat

A Google új szlogenje, hogy a webes kereső letöri a korlátokat a felhasználó és az elérhető tudás között. Az egyik ilyen korlát eddig az volt, hogy a tudás megszerzéséhez, hatékony eléréséhez mindenképp számítógép előtt kellett ülni. Az elmúlt években viszont egyre kevésbé jelentős hátrány, ha épp nincs hozzáférés egy PC-hez: ha az asztali keresések trendvonalát nézzük, akkor jól látszik, hogy a hétvégéken visszaesik a volumen, a mobilokon viszont akkor ugrik meg csak igazán.

A Google számára a keresés továbbra is a legfontosabb üzletág, s annak ellenére, hogy folyamatosan jönnek az újdonságok, innovációk, új platformok, a keresési piac még mindig növekszik és a vállalat bevételének több mint 90 százalékát adja. A mobil terület pedig óriásit robban, két év alatt a mobilról indított keresések forgalma ötszörösére nőtt a Google szerint. A cég célja, hogy a mobilos keresőt is egyszerűvé, gyorssá és relevánssá tegye, hogy az emberek bármely élethelyzetben a Google használatát találják a legkézenfekvőbb megoldásnak bármilyen információ megszerzésére.

Ehhez folyamatosan finomítani kell a kezelőfelülete, illetve az asztali és a mobil környezet sajátosságait figyelembe véve áttenni a fókuszokat oda, ami a mozgásban lévő felhasználó számára releváns. Épp ezért jelentek meg a mobil oldalon új ikonok, amik a gyakori kategóriákra szűkítik a kereséseket, mint az éttermek, kávézók, bárok. Ezen ikonok bármelyikére kattintva további szűrések választhatóak - éttermek közül sem mindegy, hogy egy gyorsbüfét keresünk vagy egy elegáns gasztronómiai fellegvárat.

A mobilos felületen megjelenik az Android és iOS Google alkalmazásból már ismert “+” gomb, ami a már beírt keresőszavak mellé ajánl további kulcsszavakat. Ezzel a hosszú, sokszavas keresésekre fordított időt lehet csökkenteni, hisz nem kell egy mobil kisebb billentyűzetén begépelni a hosszú kifejezéseket. Szintén a mobilos keresőt érintő fejlesztés, hogy a találatok mellett jobb oldalon lévő nagyítóra kattintva, az oldalak előnézeti képe jelenik meg, anélkül, hogy betöltenénk azokat. Ezek között ugyanúgy lehet lapozni, mint a képkeresésnél, és ha ismerjük az oldalt vagy van elképzelésünk, hogy mit keresünk, akkor pillanatok alatt kiválaszthatjuk a legmegfelelőbbet.

Minden egyes hangkereséssel fejlődik a felismerés

A hangos keresés a következő évek legnagyobb dobása lehet, angol nyelvterületeken az algoritmusok az esetek 80 százalékában már most is helyesen értelmezik a bemondott szavakat. Mobilon a hangos keresések száma az elmúlt két évben hatszorosára nőtt, ami gyorsabb növekedést jelent mint általában a mobilos keresésé - igaz, itt még jellemzően alacsony számokról beszélünk, a hang alapú keresés még nem túl elterjedt.

Ehhez képest már most minden nap “két évnyi", azaz több mint 17 ezer órányi beszéd jut el a Google szervereire. A szöveges kereséssel ellentétben ezeket a Google azonnal személyteleníti, s megszünteti az összeköttetést a felhasználó és a hangmintája között. Erre azért is figyel oda a vállalat ennyire, mert a mintákat két évig megőrzi, s ezek segítségével fejleszti a hangfelismerő rendszerét. A statisztikai alapokon működő felismerés ma már 27 különböző nyelven működik, ami a világ internetezőinek kétharmadát lefedi, s a következő években valószínűleg a nyelvek száma még tovább bővül majd.

Ugyan a hangfelismerés eleinte csak a mobilos keresésben volt érdekes, hiszen ott nehezebb a szövegbevitel, a Google úgy gondolta, hogy a mobilon kifejlesztett előnyöket áthozza az asztali környezetbe is. Így a Chrome böngészőben is megjelenik a hangbevitel lehetősége, s a számítógépben csak egy mikrofonra és egy egérkattintásra lesz szükség ennek használatához.

Újdonság a képalapú keresés is. Ez annyit tesz, hogy a felhasználó nem csak szöveget, hanem képet is használat "keresőkifejezésként", s a Google megtalálja az ahhoz releváns többi képet. Ez szintén a mobilos világból jön, ott Goggles-ként ismerjük ezt a megoldást, s a mobil kamerájával készített fényképeket lehet elemeztetni a szoftverrel. Az asztali verzióban megadhatunk egy URL-t, behúzhatunk egy képet a Google képtalálati listájából, a Chrome és Firefox plug-ineket is használhatjuk, vagy akár fel is tölthetünk képet a gépünkről, az eredmény ugyanaz: az algoritmus elemzi a képet, feliratokat, emblémákat, egyedi dizájnt, színeket és formákat keres rajta.

Ember azonosítást nem vállal

A képes kereső ugyan felismeri, ha emberi arcot lát, de a Picasából is ismert konkrét arcfelismerő algoritmus nem fog lefutni a képeken, egy fotóból továbbra sem fogja megmondani a Google, hogy kit látunk - viszont ahhoz az archoz hasonlót igyekszik találni. Technikai akadálya pedig nem lenne az emberek felismerésének, de a kényes személyiségi jogi problémák miatt ezt egyelőre nem vállalja be az amerikai cég, ellentétben a Facebookkal, ahol a fotókon való könnyebb bejelöléshez a Facebook igyekszik felismerni, hogy ki van a képen a barátaink közül.

A Google Instant egy éves születésnapjára is érkezik újdonság, mégpedig az Instant Page, ami mondhatni még az azonnalinál is gyorsabb. A Google a Firefoxból ismert előtöltő megoldáshoz hasonló módon a találati oldalról induló linkek mögött rejtőző oldalak némelyikét betölti még az előtt, hogy a felhasználó rákattintana a linkre. Ráadásul nem csak magát a HTML-t, hanem az oldaltartozó egyéb elemeket is, mint például a JavaScripteket és a CSS fájlokat. Ennek eredménye, hogy egy linkre kattintva azonnal a céloldalon találjuk magunkat körülbelül olyan gyorsan, mint amennyibe egy böngészőfül váltás kerül.

Akár azt is tudhatná előre, hogy mit akarok keresni

Az érdekesség itt, hogy a Google képes-e megjósolni, hogy a felhasználó számára mely találatok lesznek érdekesek. Amennyiben a válasz igen lenne, akkor kérdés, hogy vajon a többi találat miért jelenik meg. Ha ez a kísérlet jól sikerül, s a statisztikák azt mutatják, hogy a Google nagyon jó eséllyel találja el egyes keresések kimenetelét, akkor a jövőben akár egyszerűsödhet, letisztulhat a találati oldal. Lehetséges, hogy a mostani szűrésekhez hasonlóan egy plusz kapcsolóval tehetjük majd láthatóvá az összes többi találatot, s az elsődleges listában csak a legjobbak maradnak. Ehhez a Google-nek minden eszköze megvan, elég csak az Analytics-ből jövő tapasztalatokra gondolni.

Az Instant Pages használatához mindenképp Google Chrome böngésző szükséges, s aki ki szeretné próbálni, az már meg is teheti a fejlesztői csatornán keresztül. A funkció a hét végére megérkezik a béta fázisba is és feltételezhetően három-öt héten belül a végleges Chrome-ba is bekerülhet. Az Instant Pages-re viszont fel kell készülnie a tartalomszolgáltatóknak is, hiszen az előtöltés még nem feltétlenül jelenti azt, hogy valós látogatás is történik, ezért a Google külön jelzi a webszervernek, ha egy Instant Page letöltést indít, így ezt jól el lehet különíteni a normál forgalomtól.

A fent sorolt szolgáltatások és képességek némelyike már most is kipróbálható, de a teljes repertoár frissüléséhez, illetve ahhoz, hogy minden felhasználóhoz eljusson, még néhány napot, adott esetben hetet kell várni.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.