Szerző: Dojcsák Dániel

2011. június 15. 11:39:00

Képes és hangos kereséssel erősít a Google

A Google rendszeresen megkapja azt a kritikát, hogy az összes terméke közül az eredeti, a legelső dobása az, ami igazán ütős, a többi webes területen nem sikerült olyan hegemóniát elérnie. Ez talán így is van, s a cég úgy tűnik gondoskodik arról, hogy a kereső az évek múlásával se veszítse el előremutató jellegét.

Tegnap egy San Franciscó-i eseményen a Google bemutatta a mobil és asztali keresőjének új generációját. A két termék nem csak kinézetben újult meg, hanem gyorsabb keresést és még relevánsabb találatokat is ígér. A fejlesztések gerincét a mobil keresőfelület átstrukturálása, az asztali verzióban pedig a Voice Search, azaz hangalapú keresés és a képalapú keresés adja. Emellett az asztali keresőben is megjelenik az Instant Pages, ami előre betölt egyes weboldalakat, így ha a felhasználó rákattint, akkor link mögött lévő tartalom azonnal megjelenik.

A mobil keresés a húzóágazat

A Google új szlogenje, hogy a webes kereső letöri a korlátokat a felhasználó és az elérhető tudás között. Az egyik ilyen korlát eddig az volt, hogy a tudás megszerzéséhez, hatékony eléréséhez mindenképp számítógép előtt kellett ülni. Az elmúlt években viszont egyre kevésbé jelentős hátrány, ha épp nincs hozzáférés egy PC-hez: ha az asztali keresések trendvonalát nézzük, akkor jól látszik, hogy a hétvégéken visszaesik a volumen, a mobilokon viszont akkor ugrik meg csak igazán.

A Google számára a keresés továbbra is a legfontosabb üzletág, s annak ellenére, hogy folyamatosan jönnek az újdonságok, innovációk, új platformok, a keresési piac még mindig növekszik és a vállalat bevételének több mint 90 százalékát adja. A mobil terület pedig óriásit robban, két év alatt a mobilról indított keresések forgalma ötszörösére nőtt a Google szerint. A cég célja, hogy a mobilos keresőt is egyszerűvé, gyorssá és relevánssá tegye, hogy az emberek bármely élethelyzetben a Google használatát találják a legkézenfekvőbb megoldásnak bármilyen információ megszerzésére.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

Ehhez folyamatosan finomítani kell a kezelőfelülete, illetve az asztali és a mobil környezet sajátosságait figyelembe véve áttenni a fókuszokat oda, ami a mozgásban lévő felhasználó számára releváns. Épp ezért jelentek meg a mobil oldalon új ikonok, amik a gyakori kategóriákra szűkítik a kereséseket, mint az éttermek, kávézók, bárok. Ezen ikonok bármelyikére kattintva további szűrések választhatóak - éttermek közül sem mindegy, hogy egy gyorsbüfét keresünk vagy egy elegáns gasztronómiai fellegvárat.

A mobilos felületen megjelenik az Android és iOS Google alkalmazásból már ismert “+” gomb, ami a már beírt keresőszavak mellé ajánl további kulcsszavakat. Ezzel a hosszú, sokszavas keresésekre fordított időt lehet csökkenteni, hisz nem kell egy mobil kisebb billentyűzetén begépelni a hosszú kifejezéseket. Szintén a mobilos keresőt érintő fejlesztés, hogy a találatok mellett jobb oldalon lévő nagyítóra kattintva, az oldalak előnézeti képe jelenik meg, anélkül, hogy betöltenénk azokat. Ezek között ugyanúgy lehet lapozni, mint a képkeresésnél, és ha ismerjük az oldalt vagy van elképzelésünk, hogy mit keresünk, akkor pillanatok alatt kiválaszthatjuk a legmegfelelőbbet.

Minden egyes hangkereséssel fejlődik a felismerés

A hangos keresés a következő évek legnagyobb dobása lehet, angol nyelvterületeken az algoritmusok az esetek 80 százalékában már most is helyesen értelmezik a bemondott szavakat. Mobilon a hangos keresések száma az elmúlt két évben hatszorosára nőtt, ami gyorsabb növekedést jelent mint általában a mobilos keresésé - igaz, itt még jellemzően alacsony számokról beszélünk, a hang alapú keresés még nem túl elterjedt.

Ehhez képest már most minden nap “két évnyi", azaz több mint 17 ezer órányi beszéd jut el a Google szervereire. A szöveges kereséssel ellentétben ezeket a Google azonnal személyteleníti, s megszünteti az összeköttetést a felhasználó és a hangmintája között. Erre azért is figyel oda a vállalat ennyire, mert a mintákat két évig megőrzi, s ezek segítségével fejleszti a hangfelismerő rendszerét. A statisztikai alapokon működő felismerés ma már 27 különböző nyelven működik, ami a világ internetezőinek kétharmadát lefedi, s a következő években valószínűleg a nyelvek száma még tovább bővül majd.

00:32
 

Introducing Voice Search for your computer

Még több videó

Ugyan a hangfelismerés eleinte csak a mobilos keresésben volt érdekes, hiszen ott nehezebb a szövegbevitel, a Google úgy gondolta, hogy a mobilon kifejlesztett előnyöket áthozza az asztali környezetbe is. Így a Chrome böngészőben is megjelenik a hangbevitel lehetősége, s a számítógépben csak egy mikrofonra és egy egérkattintásra lesz szükség ennek használatához.

Újdonság a képalapú keresés is. Ez annyit tesz, hogy a felhasználó nem csak szöveget, hanem képet is használat "keresőkifejezésként", s a Google megtalálja az ahhoz releváns többi képet. Ez szintén a mobilos világból jön, ott Goggles-ként ismerjük ezt a megoldást, s a mobil kamerájával készített fényképeket lehet elemeztetni a szoftverrel. Az asztali verzióban megadhatunk egy URL-t, behúzhatunk egy képet a Google képtalálati listájából, a Chrome és Firefox plug-ineket is használhatjuk, vagy akár fel is tölthetünk képet a gépünkről, az eredmény ugyanaz: az algoritmus elemzi a képet, feliratokat, emblémákat, egyedi dizájnt, színeket és formákat keres rajta.

Ember azonosítást nem vállal

A képes kereső ugyan felismeri, ha emberi arcot lát, de a Picasából is ismert konkrét arcfelismerő algoritmus nem fog lefutni a képeken, egy fotóból továbbra sem fogja megmondani a Google, hogy kit látunk - viszont ahhoz az archoz hasonlót igyekszik találni. Technikai akadálya pedig nem lenne az emberek felismerésének, de a kényes személyiségi jogi problémák miatt ezt egyelőre nem vállalja be az amerikai cég, ellentétben a Facebookkal, ahol a fotókon való könnyebb bejelöléshez a Facebook igyekszik felismerni, hogy ki van a képen a barátaink közül.

A Google Instant egy éves születésnapjára is érkezik újdonság, mégpedig az Instant Page, ami mondhatni még az azonnalinál is gyorsabb. A Google a Firefoxból ismert előtöltő megoldáshoz hasonló módon a találati oldalról induló linkek mögött rejtőző oldalak némelyikét betölti még az előtt, hogy a felhasználó rákattintana a linkre. Ráadásul nem csak magát a HTML-t, hanem az oldaltartozó egyéb elemeket is, mint például a JavaScripteket és a CSS fájlokat. Ennek eredménye, hogy egy linkre kattintva azonnal a céloldalon találjuk magunkat körülbelül olyan gyorsan, mint amennyibe egy böngészőfül váltás kerül.

00:42
 

Search by Image

Még több videó

Akár azt is tudhatná előre, hogy mit akarok keresni

Az érdekesség itt, hogy a Google képes-e megjósolni, hogy a felhasználó számára mely találatok lesznek érdekesek. Amennyiben a válasz igen lenne, akkor kérdés, hogy vajon a többi találat miért jelenik meg. Ha ez a kísérlet jól sikerül, s a statisztikák azt mutatják, hogy a Google nagyon jó eséllyel találja el egyes keresések kimenetelét, akkor a jövőben akár egyszerűsödhet, letisztulhat a találati oldal. Lehetséges, hogy a mostani szűrésekhez hasonlóan egy plusz kapcsolóval tehetjük majd láthatóvá az összes többi találatot, s az elsődleges listában csak a legjobbak maradnak. Ehhez a Google-nek minden eszköze megvan, elég csak az Analytics-ből jövő tapasztalatokra gondolni.

Az Instant Pages használatához mindenképp Google Chrome böngésző szükséges, s aki ki szeretné próbálni, az már meg is teheti a fejlesztői csatornán keresztül. A funkció a hét végére megérkezik a béta fázisba is és feltételezhetően három-öt héten belül a végleges Chrome-ba is bekerülhet. Az Instant Pages-re viszont fel kell készülnie a tartalomszolgáltatóknak is, hiszen az előtöltés még nem feltétlenül jelenti azt, hogy valós látogatás is történik, ezért a Google külön jelzi a webszervernek, ha egy Instant Page letöltést indít, így ezt jól el lehet különíteni a normál forgalomtól.

A fent sorolt szolgáltatások és képességek némelyike már most is kipróbálható, de a teljes repertoár frissüléséhez, illetve ahhoz, hogy minden felhasználóhoz eljusson, még néhány napot, adott esetben hetet kell várni.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 27. 19:43

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.