Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

EU: a lokáció személyes adat

Gálffy Csaba, 2011. május 13. 16:53
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Nyilatkozó EU-hivatalnokok szerint egy rövidesen elfogadásra kerülő hivatalos vélemény különösen védendő személyes adattá fogja nyilvánítani az emberekről gyűjtött lokációs adatokat. Ha a konklúziók bekerülnek a nemzeti jogrendszerekbe, sokkal szigorúbb szabályoknak kell majd az online szolgáltatásoknak megfelelni.

Nálunk szoros a gyeplő

A felhasználó nevéhez, születésnapjához, és egyéb személyes adataihoz hasonló védettséget ajánl majd a helymeghatározással gyűjtött információ számára is az üggyel foglalkozó uniós panel. Ez azt jelenti majd, hogy a cégek csak explicit beleegyezés alapján juthatnak ezen adatok birtokába, azokat azonnal anonimizálniuk, illetve bizonyos idő elteltével automatikusan törölniük kell.

Arra már számos példa van, hogy a személyiségi jogokat az EU sokkal keményebben védi mint az Egyesült Államok, még annak árán is, hogy esetleg egyes webes szolgáltatások sérülnek, vagy lehetetlenné válnak. Többek között ennek a hozzáállásnak tudható be, hogy a StreetView Google szolgáltatás sok EU-s országban továbbra sincs jelen (így Magyarországon sem), a már jobbára befotózott Németországot pedig többé nem frissítik - a politikáknak tehát valódi kihatásuk van a szolgáltatásokra. Viviane Reding, európai jogi ügyekért felelős biztos már bejelentette, hogy az EU az adatvédelem szigorítását tervezi. "Ki fogjuk terjeszteni a szabályozást újabb területekre is ki, így a lokációs adatokra, a viselkedésen alapuló célzott reklámokra, gyakorlatilag mindenre, ami új technológia" - mondta Matthew Newman, Reding szóvivője.

Csak vélemény, de nem kötelező

A véleményezés várhatóan újabb vitát robbant majd ki a szolgáltatók és a szabályozók között. Az EU ugyanis a személyi adatok védelmét az alapvető személyiségi jogok közé sorolja, így azok esetében a szokásosnál is keményebb álláspontot képvisel. Az (elsősorban amerikai) szolgáltatók üzleti modellje azonban pontosan ezeknek az adatoknak a felhasználásán alapul, a Google például a keresések alapján, a Facebook pedig a közösségi hálón követett viselkedés alapján célozza a reklámokat, hatalmas sikerrel.

"A lokációs adatok gyűjtése egy legitim eszköz, amelyet a vállalatok jobb szolgáltatások nyújtására használnak fel" - mondta Kimon Zorbas, az online ipart képviselő IAB (Interactive Advertising Bureau) vezetője. "Pontosan olyan, mint az IP-cím, amelyet fel kell dolgoznunk ahhoz, hogy megtudjuk, honnan jönnek az emberek".

A tervezet egyelőre az "Article 29" nevű munkacsoport tevékenységének eredménye, és hamarosan az Európai Parlament elé kerül vitára, illetve elfogadásra. Amennyiben a parlamenten átmegy, a szabályozás ajánlás lesz a tagországok számára, vagyis jó eséllyel átkerül a legtöbb EU-s állam jogrendszerébe. A vélemény elfogadása ugyanakkor nem kötelező érvényű, az egyes országok saját belátásuk szerint dönthetnek implementálásáról vagy elvetéséről.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.