Szerző: Gálffy Csaba

2011. április 29. 15:43:00

Nem fogy a Motorola iPad-gyilkosnak kikiáltott tabletje

Egyelőre látványos kudarc a Motorola Xoom, az amerikai gyártó Android 3.0-t futtató táblagépe. A vállalat tegnapi bejelentése szerint eddig mindössze negyedmillió darab fogyott, ami messze elmarad a várakozásoktól. Az előrejelzések sem biztatóak, év végéig is mindössze 2 millió eladásban reménykedik a cég.

Egyre erősödik a nyomás a mobiltelefon-piacon - ez derül ki a Motorola mobil üzletágának negyedéves pénzügyi jelentéséből. Bár az eladások jelentősen növekedtek és szó sincs a gyenge évek visszatéréséről, az erős verseny közepette egyre nehezebb jelentős profitot elérni. A Motorolának nem is sikerült, az első negyedév eredménye 36 millió dollár veszteség üzemi szinten - szemben persze a 2010-es hasonló időszak 172 millió dolláros veszteségével ez már fejlődésnek tekinthető. A frissen önállósított Motorola Mobility bevétele több mint 3 milliárd dollárt ért el, ami meggyőző növekedés a 2010-es 2,5 milliárd dollárjával szemben.

Átkozott Xoom

Átok ül a Google által zászlóshajónak választott termékeken: sem a HTC Nexus, sem a Samsung Nexus S nem fogyott olyan tempóban, mint a gyártók által finoman átalakított testvéreik (az eredeti Desire illetve a Galaxy S). Ezeket a termékeket a Google a gyártóval közösen fejleszti, az Android operációs rendszer új verziójának kiadása alkalmából. A Nexus az Android 2.2 bemutatódarabja volt, a Nexus S pedig az Android 2.3-é. Az egyedüli kivételt eddig a Motorola Droid jelentette, amely a 2.0-s rendszert prezentálta, és gyakorlatilag bedobta az operációs rendszert az amerikai (és világszintű) köztudatba.

ONLINE Scrum és gépi tanulás meetupjaink indulnak! Jelentkezik az ingyenes HWSW free!, immár online formátumban.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a Droid sikerét nem tudja megismételni a Xoom. A táblagépből bemutatása óta még 250 ezer darab sem fogyott, ez az eladás kezdetére legyártott gépek felét sem adták el, ezzel pedig jelentősen elmarad a nagy rivális iPad 2 eladásai mögött. Bár kétségtelen, hogy az iPadhez viszonyítva a Xoom technikai szempontból felsőbbrendű, az Apple iPad második kiadása már hardveresen jórészt ekvivalens, szoftveresen pedig egyértelműen fölötte van a Motorola termékének. Az eladási adatokból ítélve tudják ezt a vásárlók is, és nem érik be akármilyen táblagéppel, hanem expliciten az Apple termékét vásárolják. Ugyan a cupertinói cég egyszerűen nem tud elegendő iPadet gyártani, a vásárlók úgy tűnik inkább várnak sorukra, minthogy a könnyedén elérhető konkurensek termékeivel érjék be.

Kiegyezés és békeidők

A negyedéves jelentéssel egy időben érkezett a Huawei és a Motorola kiegyezésének híre is. Mint arról korábban beszámoltunk, a kínai gyártó szót emelt a Motorola hálózati alkatrészeket gyártó részlegének Nokia-Siemens Networks felé történő eladása felé, mivel nem látta biztosítottnak, hogy korábbi parnere, a Motorola nem fog üzleti és műszaki titkokat magával vinni az NSN-hez. Mivel a szó nem használt, bíróságon eredtek az igazuk nyomába és perben kérték az eladási feltételek szigorítását.

A felek végül peren kívül egyeztek meg, és bár a felek közleménye nem szól arról, hogy végül ki győzedelmeskedett, a tény, hogy a felvásárlás ára 1,2 milliárd dollár helyett 950 millió dollára csökkent, arra utal, hogy az NSN végül nem kapta meg a Motorola-részleget az előzetes alkunak megfelelően. A Huawei tehát valószínűleg elérte, hogy bizonyos elemek ne kerüljenek átadásra a felvásárlás során, ennek köszönhető az értékcsökkenés is.

a címlapról