Szerző: Dojcsák Dániel

2011. április 20. 12:07

Az LG elhozta a kényelmes otthoni 3D tévézést

Amennyire nagy port kavart tavaly a 3D, olyannyira csendesedtek el a gyártók idén. Az LG azonban 2011-ben is fontosnak találta a térhatást.

A 3D televíziók sok embert érdekeltek tavaly is, de viszonylag kevesen voltak, akik rászánták magukat a drága készülékek megvásárlására. Az első 3D tévék komoly kompromisszumokat követeltek a nézőktől, az aktív záras szemüvegek sötétebbé tették a képet, szükség volt a nagy frekvenciájú képfrissítésre, hogy a jobb és a bal szemnek szánt külön kép kiszolgálására, ennek ellenére villódzott, a gyors váltás, de közepes válaszidő miatt pedig a két kép között áthallás volt (cross-talk effect). Ez utóbbi rontotta az élményt, csakúgy mint a fényerő vesztés, a villódzás pedig fárasztja a szemet és zavaró is.

Ráadásul ahhoz, hogy egy egész család együtt tudjon 3D tévézni, további szemüvegek megvásárlására is szükség van, ami újabb 60-120 ezer forintos kiadás lehet. Az LG mérnökei is átlátták ezeket a problémákat és nagyon csendben megelőzve a konkurenseket, létrehozták a következő generációs, már sokkal vállalhatóbb 3D tévés megoldásukat. A Cinema 3D-nek hívott 2011-es technológia kínálata jövő hónaptól elérhető hazánkban is. Legfőbb újdonsága az FPR, azaz Film Patterned Retarder megoldás.

Less is more

Az FPR egy polarizált filmréteget használ a kijelzőpanel előtt, ami a képet interlace darabokra osztja, a szintén polarizált szemüvegek pedig nem aktív zárasak, vagyis jelentősen nagyobb fényerőt élvezhetnek a nézők, igaz a valós felbontás 1920x540-re csökken emiatt. A Cinema 3D talán túlzásnak tűnik, de valamennyire jogosan akasztotta termékére ezt a jelzőt az LG, hiszen a megoldás nagyon hasonló az IMAX 3D technikájához, ahol szintén passzív szemüvegekkel jön létre a térhatású kép. Ez egyben meggyőzheti a kétkedőket is, hogy lehet-e polarizált szemüveggel igazán jó 3D-t létrehozni. Ha valaki járt már IMAX moziban, akkor ezt a kérdést fel sem teszi.

Az FPR technológiából a felhasználó a készüléken nem sokat fog észrevenni, maximum a fényerő elvesztésének hiánya tűnhet fel, viszont a szemüvegek terén komoly előnyt jelent a passzív technológia. Egyrészt a szemüvegek jelentősen olcsóbbak lettek - konkrét árat ugyan egyelőre nem tudunk a magyar piacra, de egy szemüveg körülbelül 2-4 ezer forintba kerül majd, ami nagyjából tizede az aktív záras megoldásoknak. A hamarosan piacra kerülő Cinema 3D tévékhez  két szemüveg jár, egy akció keretében az LG egy “party packot” ad, amiben további 5 szemüveg található.

Érdemes 3D-ben gondolkodni

Múlt héten az LG budapesti székházában kipróbáltuk az új felhozatal legerősebb tagját, s ott találkoztunk az új szemüvegekkel is. Tapasztalataink szerint ezek valóban sokkal könnyebbek, 18 grammot nyomnak, fele annyit mint az aktív szemüvegek, így kevésbé kényelmetlen a viselésük. Nincs is az az érzésünk, hogy valamilyen űrtechnológiát hordunk, egyszerűen felveszünk a tévézéshez egy olcsó, színes, könnyű, szép szemüveget.

Nem elhanyagolható az sem, hogy nem kell többé tölteni a szemüvegeket, nem fognak lemerülni mozizás közben. Egy átlagos aktív záras szemüveg körülbelül 20-30 órán keresztül bírja egy feltöltéssel, gyakran előfordulhat, hogy az esti mozizást megzavarja egy ilyen eset. Szintén probléma, amivel már a tavalyi tesztek közben is gyakran szembesültünk, hogy a szemüveg nehezen kapja el a szinkronjelet, vagy éppenséggel elveszíti azt, ha hátrafordulunk, vagy ha a szintén infrás távirányítót nyomkodjuk. Az utolsó negatívuma az aktív záras szemüvegeknek pedig a fent már említett fényerőcsökkenés, ami a színek pontatlanságával is párosul, kicsit mattabb, tompább lesz a színvilág, így a szuper csodatévéknek tényleg meg kellett erőltetnie magát, hogy a veszteség ellenére még szép és élvezhető maradjon a kép.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az LG Cinema 3D-je a fenti problémák mindegyikére megoldást talált az FPR-rel. A teszt során egy térhatású prezentáció után a jelen levők végignézték a Resident Evil 6: Afterlife 3D-t egy Blu-Ray lemezről. A film látványos, sok esetben előjönnek a 3D lehetőségei, elég hosszú ahhoz, hogy alapos véleményt lehessen alkotni róla, a történet pedig nem túl magával ragadó, így csak és kizárólag a képi világra figyeltünk.

Szem (nem) marad szárazon

A 2 órás szemüveges 3D tévézés tapasztalata az, hogy a plusz fényerő valóban sokat lendít az élményen, cross-talknak nyoma sincs, viszont a kép túlzottan is kontúros, elvéve a mozi homálya által adott hangulatot. A 3D hatás nem csak “akvárium térhatás”, azaz nem csak a kijelző síkján belül látunk térben, hanem adott jeleneteknél kinyúlik a kép felénk. A Blu-Ray formátum és a Full HD felbontású kijelző jelenleg az otthon elérhető legjobb kombináció, s ezen nem is rontott a szemüveg, a kép részletgazdag volt, a mozgások simák, a színek pedig megegyeztek azzal, amit szemüveg nélkül láttunk.

Valami apró hiba viszont mégis lehet a képletben, mivel a film után többen panaszkodtunk arra, hogy kiszáradt, ég a szemünk, az érzékenyebbek pedig enyhe fejfájással is szembesülhetnek. Az olcsó szemüvegeken megspórolt pénzből viszont életünk végéig elég szemcseppet vehetünk, ez nem komoly probléma, csak érdemes rá figyelni.

Hiányosságként inkább azt tudnánk kiemelni, hogy a Cinema 3D elismerésre méltó ugrása mellett az LG a most bejelentett termékek kommunikációjában egyelőre hanyagolja az okostévé funkciókat. A hamarosan forgalomba kerülő három modell közül egyiket sem vértezték fel fejlett képességekkel, sőt Wi-Fi kapcsolatot is csak egy külön megvásárolható stick segítségével adhatunk a tévéknek, amivel kiélvezhetjük a DLNA előnyeit. USB-n keresztül persze csatlakoztathatunk tárolókat, amikről a “DivX Plus HD” támogatás révén lejátszatjuk letöltött filmjeinket. Magyarországon ez a terület igen fontos, mert míg az Egyesült Államokban számos, a tévékbe is beágyazott szolgáltatás nyújt minőségi on demand videótartalmat, addig hazánkban ezek egyike sem elérhető, maximum a tévészolgáltató VoD kínálatából szemezgethetünk, ami többnyire nem is túl friss és csak ritkán HD.

Most itt a jó 3D, pár hónapon belül jön az okostévé is

Az LW6500, LW5700 és LW5500 modelleket viszont az LG ígérete szerint hamarosan, néhány hónapon belül követni fogja egy okosabb széria, ahol a 3D mellett már erre a területre is kellő hangsúlyt fektettek. A 3D-s modellek az LG-nél is képesek 2D-3D konverzióra, így akár a Barátok Köztöt vagy a Híradót is fel lehet dobni egy kicsit, ha már alkalmazások, webes kommunikáció nincs a tévékben. Annyiban talán igaza van a gyártónak, hogy aki csak a térhatás iránt érdeklődik, s nincs igénye az okos képességekre, vagy éppen ezt külső eszközzel, például egy Blu-Ray lejátszóval, HTPC-vel, Hybridboxszal szeretné megoldani, akkor annak ne kelljen kifizetnie az extra felárat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról