Szerző: Dojcsák Dániel

2011. április 15. 14:09

Megszűnik a korlátlan ingyenesség a Spotify-on

A sikeres svéd online zenei szolgáltató kilépve a startupok kezdeti stádiumából nehéz döntést hozott. A jövőben eltűnik a végtelenségig ingyenes zenehallgatás és inkább az előfizetéses modell felé terelik a felhasználókat.

A Spotify két évvel ezelőtt robbant be az online világba, s mostanra a szakma és a közönség is úgy tartja, hogy a legkiegyensúlyozottabb és legjobban használható zenei szolgáltatás a weben. Az amerikai felhasználók egyelőre csak vágyakoznak rá, a skandináv országokban, az Egyesült Királyságban azonban nagyon sikeressé vált, emellett több nyugat-európai országban is komoly elismerést vívott ki magának.

A szolgáltatás lehetőséget ad a felhasználóknak, hogy hozzáférjenek PC-n vagy okostelefonon keresztül a letölthető kliensben egy 10 millió zeneszámos kereshető katalógushoz, ami ráadásul naponta körülbelül 10 ezer új számmal bővül. Létrehozhatóak és meg is oszthatóak saját lejátszási listák, a számok lejátszása nem webrádiószerű, tehát lehet tekerni, léptetni és a sorrendet meghatározni. A zenék 160 illetve 320 kbps minőségű OGG Vorbis tömörítéssel jutnak el nagyon jó minőségben a felhasználókhoz. A keresőben előadók és albumok szerint rendezve jelennek meg a találatok, de különböző paraméterek alapján véletlenszerű webrádió adás is indítható.

Minden jó

Mobilon az előfizetéses konstrukcióban ugyanez elérhető, sőt a fizető ügyfeleknek megnyílik az offline szinkronizáció lehetősége, azaz nem szükséges a 3G adatcsomag terhére streamelni, Wi-Fi-n keresztül szinkronizálhatóak a listák akár az asztali, akár a mobil kliensbe. Az ingyenes verzióban időnként reklámok hangzanak el, amiket havi 5 illetve 10 eurós havidíjért cserébe lehetett eddig eltüntetni.

A ma bejelentett változás lényege, hogy az ingyenes korlátlanság megszűnik, ami valószínűleg azt jelzi, hogy a hirdetéses modell nem vált be. A jövőben az új felhasználók 6 hónapon keresztül az ingyenes verziót is korlátlanul használhatják, azt követően viszont havi 10 órányi hallgatásra korlátozódik a Spotify Free, egy adott számot pedig maximum 5 alkalommal lehet meghallgatni május 1. után.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A cég szerint ez leginkább azokat a felhasználókat érinti majd, akik komolyabban, állandó jelleggel hallgatták a Spotify-t, az átlagos Free felhasználó viszont mindössze 50 számot játszott le havonta. Az újrajátszás esetében pedig az átlag 10-ből 7 szám esetében egy év alatt sem éri el a limitet. Akik fő zeneforrásként tekintenek a Spotify-ra, azoktól viszont valóban elvárható, hogy a minőségi szolgáltatásért fizessenek is, hiszen a Spotify-nak a lejátszott számok után kell jogdíjakat fizetni. Érthető, hogy a svéd cég nem tudja hosszú távon fenntartani az ingyenességet, ha túl sok olyan felhasználója van, aki extrém sok kiadást termel a többiekhez képest, de bevétel nem sok származik belőle. A Spotify 2010-ben több mint 45 millió dollárt fizetett ki csak jogdíjakra a kiadók felé.

Valamit valamiért, sokat kevésért

A felhasználók egy része a bejelentés után azonnal zúgolódni kezdett, s elbúcsúztak a Spotify-tól, azzal a kommenttel, hogy visszatérnek a warez letöltéshez és a YouTube-hoz. Bármelyiket is választják, egyik sem tudja ugyanazt a kényelmet és a minőséget adni, ezért nem meglepő, hogy a bejelentés blogposztja alatti hozzászólásokban sok támogató vélemény is olvasható. Valaki azt írja például, hogy ez a legjobban elköltött 10 fontja minden hónapban.

Több mint 1 millió felhasználó már eddig is valamelyik fizetős csomagot választotta, a döntés következtében ez a szám feltételezhetően növekedni fog. A szolgáltatás teljesértékűen csak Svédországban, Norvégiában, Finnországban, Spanyolországban, Franciaországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban elérhető, itt a Premium és a Free verziók is használhatóak. Ausztriában, Belgiumban, Észtországban, Németországban, Görögországban, Olaszországban, Lengyelországban, Portugáliában, Romániában és Svájcban pedig eddig is csak a fizetős csomagokra lehetett regisztrálni.

Magyarországon a szolgáltatás továbbra sem elérhető, valószínűleg a szerzői jogdíjakkal kapcsolatos feszültségek, magas díjak vagy egyéb tárgyalási nehézségek miatt. Magyar zenék viszont jelentős számban találhatóak meg a Spotify kínálatában.

a címlapról

VISION

0

Olcsóbb Vision Pro-ra fekszik rá az Apple

2024. június 19. 13:00

A második generációs eszköz fejlesztése helyett egy alacsonyabb árkategóriára lövő hardverre összpontosít az almás cég, ami 2025-ben jelenhet meg.