Szerző: Gálffy Csaba

2011. április 13. 15:15

Gyászos a nagyvállalatok katasztrófakészültsége

Magyarország nem tartozik a természeti katasztrófák által gyakran sújtott területek közé, az árvizeket leszámítva gyakorlatilag semmi nem fenyegeti a békés életet. Az emberi hiba illetve az infrastruktúra azonban így is sokszor leállással fenyegeti az üzletileg kritikus alkalmazásokat - a folyamatos üzemelésre azonban a legtöbb cég nem rendelkezik stratégiával.

Érzékeny terület a számítógépes infrastruktúra üzemeltetésének folyamatossága - a számviteli osztály szerverének pár órás bénultsága még nem mérhető kiesett profitban, a gyártásvezérlő rendszer adatvesztése azonban kritikus esetekben komoly leálláshoz is vezethet. A Symantec által rendelt, a Bell Research független intézet által készített kutatás szerint azonban a cégek mintegy 56 százaléka nem rendelkezik semmilyen katasztrófa-elhárítási tervvel.

Mint ismeretes, az ilyen katasztrófa-elhárítási terv (vagy katasztrófa utáni visszaállítási terv) azokat a forgatókönyveket tartalmazza, amelyek az elsődleges információs infrastruktúra kiesése esetén lépnek életbe, célja pedig garantálni az üzletmenet folyamatosságát még katasztrofális események esetén is. A bevett szokások szerint az elhárítási-visszaállítási tervet rendszeresen tesztelni kell - amelynek során kiderülhetnek a rendszer hiányosságai.

A megkérdezett cégek szerint Magyarországon a leállások mögött messze legnagyobb arányban az áramkimaradások állnak, a megkérdezettnek 46 százaléka válaszolta azt, hogy ebből kifolyólag már tapasztalt leállást, a válaszadók 37 százalékánál pedig ez a leggyakoribb leállást kiváltó ok. A Symantec szakemberei szerint az áramkimaradások elsősorban a cégek elégtelen felkészültsége miatt okoznak leállást: bár a vállalatok elsöprő többsége védekezik az áram elvétele ellen, a védekezés a legtöbb esetben nincs tesztelve, és amikor valóban szükség lenne rá, valami miatt a beépített védelem nem lép közbe.

A leállások második leggyakoribb oka a rendszerfrissítés, amely a cégek 22 százalékánál okozott kimaradást az elmúlt öt évben, 11 százalékuknál pedig ezt nevezte meg a leállásaik legfőbb okának. A frissítésekkel kapcsolatos nem tervezett leállások "előkelő" szereplése arra mutat, hogy a vállalatok még a jól tervezhető és tesztelhető változásokkal sem tudnak kellőképpen megbirkózni, a leállás elleni védelem pedig nem nyúlt megfelelő biztonságot ebben az esetben.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A virtualizált környezetek a Symantec szerint különösen nagy kihívást jelentenek a cégek számára, ugyanis a széles körben elterjedt katasztrófa-elhárítási módszerek csak a virtuális gépek helyreállítására figyelnek, a futó alkalmazások épségére azonban nem figyelnek. Így előfordulhat olyan forgatókönyv, miszerint az összes virtuális szerver visszaáll, egyes alkalmazások működése azonban megszakad - ilyenkor pedig a szerver nem látja el a rá bízott feladatot.

A Bell Research által végzett kutatás során 200 magyarországi, több mint 150 alkalmazottal rendelkező nagyvállalatot kérdeztek meg telefonon. A kutatást végző független intézet szerint a kutatás reprezentatív a magyarországi nagyvállalatok populációjára nézve.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról