Szerző: Bodnár Ádám

2011. április 7. 16:09

Sokat markol, de keveset fog a Cisco

Az organikus növekedési problémáit évek óta akvizíciókkal kezelő Cisco vezetője egy dolgozóknak küldött levelében beismerte, nincs minden rendben a vállalat körül. John Chambers szerint "több fegyelemre" és a hitelesség visszaszerzésére van szükség, a következő hetekben pedig kemény lépések várhatók.

"Ez elfogadhatatlan"

"Nézzünk szembe az igazsággal: csalódást okoztunk a befektetőinknek és összezavartuk a dolgozóinkat. Mondjuk ki, elvesztettük a hitelességünk egy részét, ami a Cisco sikereinek alapja volt, és ezt vissza kell szerezzük" - írja Chambers, aki 1991 óta dolgozik a vállalatnál és 1995 óta elnök-vezérigazgató. "A stratégiánk a helyén van, a működésünk egyes részei azok, amik nincsenek. Lassan hozunk meg egyes döntéseket, olyan területeken érnek minket meglepetések ahol nem kellene és elvesztettük a számon kérhetőségünket [...] Ez elfogadhatatlan. És pont ez az, amin dolgozni fogunk."

A legutóbbi pénzügyi évben 40 milliárd dolláros bevételt termelő Cisco, az IT-ipar egyik legnagyobb szereplője, a hálózati eszközök piacának vitathatatlan vezetője. Amikor a 2000-es évek elején a dotkom-lufi kipukkanását követő kiábrándulás után a magpiacok növekedése lassulni kezdett, a Cisco felvásárlásokkal kezdett kapcsolódó területeken terjeszkedni, hogy továbbra is tartani tudja a Chambers optimista növekedési előrejelzéseit. Az elmúlt 10 évben a Cisco több mint hetven (!) akvizíciót hajtott végre, ebből majdnem negyvenet az utóbbi öt évben.

Új vizeken

A vállalat a felvásárlásokkal olyan piacokra tört be mint az otthoni hálózati eszközök (Linksys), a kábeltévés set-top boxok (Scientific Atlanta), a hálózati médialejátszók (KiSS), a hordozható videokamerák (Pure Digital), az épületfelügyelet (Richards-Zeta) vagy a digitális hirdetőtáblák (Tivella) - a közvetett cél, hogy az internet az élet minden területére eljusson, és így továbbra is igény maradjon a Cisco routerek, switchek iránt. A hálózati eszközök mai napig a cég forgalmának közel felét adják, míg az "új termékek" kevesebb mint harmadát.

Az új területekre lépés azonban láthatóan lekötötte a Cisco figyelmét, így nem tudott magpiacára koncentrálni, ahol olyan megerősödött versenytársakkal kell szembenézzen mint a Juniper Networks, a HP (3Com), a Huawei vagy éppen a vállalati Wi-Fi megoldásokat forgalmazó Aruba. A szakadatlan felvásárlások mindegyikét sem sikerült igazán sikeresen végrehajtani és a termékeket a kínálatba illeszteni, voltak olyan akvizíciói a cégnek, amelyeknek már csak papíron van nyoma, a megszerzett termékek vagy szolgáltatások egyáltalán nem léteznek.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Idén februárban a Cisco például leállította Cisco Mail névre hallgató webmail-szolgáltatását, amely alig több mint egy évvel korábban, 2009 őszén indult azzal a céllal, hogy a Gmail, a Hotmail és a Yahoo! Mail alternatívája legyen. A lakossági területen a Cisco egyik legújabb buktája a Umi otthoni videotelefon, amelyet néhány hónappal a megjelenése után le kellett árazni, mivel egyáltalán nem fogyott.

A befektetők leginkább azt vethetik a Cisco szemére, hogy sok százmillió dollárt elköltve beszállt a lakossági termékek piacára, a kis nyereséggel kecsegtető területek pedig látványosan olvasztották a cég profitabilitását - 2003-ban a vállalat még 70 százalékos (!) bruttó eredményhányadot tudott felmutatni, tavalyra ez 62 százalékra olvadt. A Cisco lakossági üzletága a legutóbbi negyedévben 15 százalékos bevételcsökkenést szenvedett el, miközben a cég egésze 6 százalékkal bővült. A lakossági üzletág vezetője el is hagyta a céget.

Nagy ígéretek

A Bloombergnek nyilatkozva Sean Conner, a Nuveen Asset Management elemzője elmondta, a Cisco számára a legjobb döntés a lakossági részleg leválasztása lenne, mivel az évek során bebizonyosodott, hogy semmilyen szinergia nem alakítható ki az alaptevékenységgel. Viszonylag kevés konkrétum említése mellett Chambers a levelében nagy ígéreteket tett arra nézve, hogy nem nyúl az egészségesen működő tevékenységekhez, de ahol szükséges, kemény lépéseket tesz és nagy változásokat léptet életbe a következő hetek során.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról