Szerző: Gálffy Csaba

2011. március 31. 16:32

Lemondott az Acer elnök-vezérigazgatója

Lemondott Gianfranco Lanci, az Acer elnök-vezérigazgatója. A távozás indoklásaként a cég a vezetőtanács és Lanci a cég középtávú stratégiai terveit illető véleménykülönbségét idézte. A cég közleménye szerint a vita már hónapok óta tart a vezetésben, ennek végére tesz most pontot Lanci távozása.

Nem gurult jól mostanában az Acer szekere, a cég az elmúlt két negyedévben veszteséget termelt. Feltételezhetően ez adta a hátterét azoknak a belső hangoknak, amelyek a cég stratégia- és üzleti modell váltását kérték a vezetéstől. Az egyik ilyen hang a cég alapítójáé, Stan Shihé volt, aki abbéli meggyőződésének adott hangot tegnapelőtt, hogy az Acernek ideje lenne a profitra is koncentrálnia az agresszív és igen meggyőző ütemű növekedés helyett.

Feszültségkeltő veszteségek

A disszonáns kommentárok megjelenése nem véletlenszerű, az Acer különösen a belépő szintű otthoni számítógépek piacán erős, a netbookokét pedig gyakorlatilag letarolta, ez a két szegmens adta a növekedés jelentős részét az elmúlt években. Ami gyorsan jött, gyorsan is ment: az Apple iPad megjelenésével a vásárlók elpárologtak erről a piacról, ami az Acert érintette a legsúlyosabban. A negyedik negyedévben 6 százalékkal növekedő világpiacon így 15 százalékkal csökkent a forgalom, ami veszteségessé is tette a céget.

Lanci távozását nyilván nehéz elválasztani az Acer pénzügyi eredményeitől. A cég legutóbbi, első negyedéves előzetes jelentése mindössze néhány napja jelent meg, a számok alaposan elmaradtak a befektetői várakozásoktól. Az Acer bevétele a szezonálisnál némileg jobban, mintegy 10 százalékkal esett az előző év utolsó negyedévéhez képest, amit a cég az európai és amerikai kereslet visszaesésével magyaráz.

Az Acer közleménye szerint a igazgatótanács többsége és Lanci eltérő nézetekkel rendelkeztek, és nem tudtak konszenzusra jutni több hónapon át tartó vitájuk során. "Különbözőképpen ítélték meg a méretgazdaságosság, növekedés, felhasználói értékteremtés, a márka pozicionálása illetve az erőforrások beosztása és az implementációs módszerek fontosságát." - szól az Acer eufemisztikus közleménye.

Nagyhal Lanci

Valószínűleg ez a vita okozta Gianfranco Lanci távozását is, akinek vezetése alatt a cég a növekedést minden egyéb cél elé helyezte. Lanci az Acer európai üzletágát vezette 2000 és 2005 között, az öreg kontinensen elért látványos eredményei nyomán nevezték ki a cég elnökévé 2005-ben, majd elnök-vezérigazgatójává 2008-ban. Az 57 éves olasz üzletember 1997-ben csatlakozott az Acerhez, mikor a tajvaniak megvásárolták a Texas Instruments noteszgépes részlegét. Lanci helyét ideiglenesen a cég elnöke, J. T. Wang, az igazgatótanács elnöke veszi át a cég élén, míg a Lanci által szintén betöltött európai részleg vezetői helyére Walter Deppeler kerül.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Wang az aggódók megnyugtatására kijelentette, hogy a cég továbbra is a személyi számítógépekre fókuszál. "Erős alapokat teremtettünk a PC-s, elsősorban a vállalati PC-s üzletágban, erre fogunk a későbbiekben építeni. Emellett belépünk az új, mobil eszközök piacára, ahol óvatosan fektetünk majd be, a célunk pedig a vezető szereplők egyikévé válni."

Elment a hajó

Ez utóbbi, az okostelefonos piac, amúgy hatalmas fejtörést okozott az Acernek. Bár a tajvani vállalat folyamatosan mutatott be újabb és újabb modelleket, azok nem voltak versenyképesek a piacon specifikációik és problémás szoftveres megoldásaik miatt. Ugyan a legújabb, Liquid szériás androidos mobilok pozitív sajtóvisszhangra leltek, sem a vásárlók, sem a szolgáltatók nem tolongtak a termékekért. A cég a táblagépes boomról is lemaradt, pedig az öldöklő árversenyben az Acer akár sikeres is lehetne az olcsó számítógépek révén szerzett gyártási tapasztalatai révén.

A legfontosabb problémát valószínűleg ez, a gyártási hatékonyság minden határon túli üldözése jelenti a cég számára. Az elmúlt évek terjeszkedését elsősorban felvásárlásokkal érte ez az Acer, miközben kutatás-fejlesztésre minimális erőforrást fordított. Ennek hatására olyan termékportfólió jött létre, amely az áron kívül semmilyen egyéni, márkateremtő értéket nem tudott a vásárlók felé felmutatni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról