Szerző: Folyó Gergely

2011. március 31. 13:19

Sorozatban gyártja átlátszó LCD-paneleit a Samsung

A Samsung bejelentette, hogy megkezdte a 22 hüvelykes, átlátszó LCD megjelenítők tömeggyártását. A dél-koreai vállalat szerint az új panelből kiváló reklámfelület válhat, azonban az ilyen képernyők idővel egy sor másik alkalmazási területen is használhatók lennének.

Az átlátszó képernyők ötlete nem újdonság, a Fraunhofer Institute már 2006-ban bejelentette, hogy ilyen kijelzőket fog készíteni. Igaz, annyi különbséggel, hogy az intézet az OLED technológiát használta, amelynek előnye az LCD-panelekkel szemben, hogy a szerves fénykibocsátó diódák  nem igényelnek háttérvilágítást, ami a folyadékkristályos megjelenítőknél viszont elengedhetetlen. Miután a Samsung ezúttal az átlátszó kijelzők megvilágítását külső fényforrásokra, így például a napfényre bízza, nagy mértékű energiamegtakarítás érhető el.

Kezdődik a tömeggyártás

A Samsung az idei CeBIT-en mutatta be először az átlátszó, érintésérzékeny LCD-kijelzőjét, akkor egy 46 hüvelykes, 1920x1080 pixel megjelenítésére képes panelt láthatott a közönség, amelynek egy kisebb, “mindössze” 22 hüvelykes változatának indult meg a tömeggyártása a napokban. A panelből kétféle változat is érkezik, az egyik fekete-fehér, a másik pedig színes lesz, viszont mindkettő modell 1680x1050 (WSXGA+) pixel felbontású, és 500:1 kontrasztaránnyal rendelkezik.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Samsung szerint az új megjelenítő a világ legjobb átlátszóságát biztosítja, a fekete-fehér panelnél 20, a színesnél pedig 15 százalékos ez a szám, ami jókora ugrást jelent a hagyományos háttérvilágítást használó paneleknél elérhető 5 százalékához képest. Mivel a képernyő tartalma külső fényforrás, például napfény mellett válik láthatóvá, a gyártó szerint 90 százalékkal kisebb a fogyasztás mint az átlagos LCD-kijelzők esetében. Mindez azt is jelenti, hogy kevesebb energiaigény mellett a HDMI- és USB-csatlakozókkal is felszerelt paneleket sokkal több területen alkalmazhatják majd mint elődeiket.

Minden digitális lehet

A Samsung jelenlegi formájában elsősorban reklámeszköznek ajánlja az átlátszó kijelzőket,  bemutatókon például jól jöhet, hogy a panelen információk jeleníthetők meg a mögötte kiállított újdonságokról. Nem nehéz viszont elképzelni, hogy mi mindenre használható majd a technológia a későbbiekben: az autók szélvédőjére átköltöztethető lenne a műszerfal egy része, a kirakatok is informatívabbá válhatnak, sőt a lakások ablakait is át lehetne alakítani - az üveglapok közé helyezett kijelzőkön például megjeleníthető lenne a kinti hőmérséklet és az aktuális időjárási előrejelzés is.

Noha a dél-koreaiak azonnal kikiáltották magukat az átlátszó LCD-k vezető gyártójának, egyelőre kérdéses, hogy valóban a folyadékkristályos megjelenítőkkel terjedhetnek el az áttetsző képernyők. A Sony és a Samsung is OLED és AMOLED kijelzőkkel kísérletezett korábban: a Sony-Ericsson Xperia Pureness mobiltelefonja már használt átlátszó OLED kijelzőt, míg utóbbi az IceTouch nevű hordozható médialejátszójába és egy 14 hüvelykes laptopba épített ilyen AMOLED panelt tavaly, amit néhány hónappal később egy 19 hüvelykes megjelenítővel is megfejelt. Úgy néz ki, ez utóbbira még várni kell, de legalább nem hiába: ez a képernyő már 30-40 százalékos átlátszóságot biztosít a gyártó szerint.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról