Szerző: Dojcsák Dániel

2011. március 28. 12:41

A Citibank is a mobilos fizetésre szavaz

A Google nem tétlenkedik a mobilfizetési projektben, a cég a korai NFC tesztek mellett immár partnereket gyűjt. Az első két szövetséges meglehetősen befolyásos: A Google egyrészt a globálisan 25 ezer pénzintézet által támogatott MasterCarddal, másrészt a 45 országban jelen levő Citigrouppal állt össze.

A MasterCard és a Citigroup bevonása egy újabb lökés lehet az androidos NFC egyébként is lendületesen haladó történetében. A Near Field Communication technológia idén látványos területhódításra készülhet, s néhány éven belül stabilan elterjedhet a mobiltelefonos érintésnélküli fizetés, mikrofizetés, illetve ennek az üzletnek a farvizén az NFC-alapú egyéb kommunikációs, adatszerző megoldások is.

Az online óriásnak a mobilfizetés egy kitűnő lehetőség, hogy végre egy újabb lábat építsen ki a sok-sok szolgáltatását eltartó hirdetési rendszere mellé. Ha a Google-nek sikerül alapvető szolgáltatóvá válni az okostelefonos fizetési rendszerekben, akkor az Android terjesztése már nem csak az AdMob hirdetések miatt lesz fontos neki, hanem az NFC-s mobilokkal, illetve a hozzájuk kapcsolódó androidos alkalmazásokkal és banki szolgáltatásokkal közvetlen bevétele lehet a felhasználókból.

Nem a meglévő üzleti modellekre hagyatkoznak

Az eddigi gyakorlattal ellentétben azonban a Google nem feltétlenül tranzakciós díjak révén szeretne bevételhez jutni, ahogyan a mostani kártyakibocsátók, vagy az online fizetési megoldásszállítók teszik. A tervezett rendszert a felhasználók effektíve ingyen használhatnák, cserébe viszont a Google a kereskedőknek továbbadhatna adatokat vásárlóikról, aminek révén pontosabb reklámcélzás vagy közvetlen ajánlatok tehetők, illetve bármilyen kereskedelmi egység számára értékes visszajelzés lehetne általában is. A rendszer így inkább hasonlítana a Smart- vagy Supershop kártya modelljére, mint mondjuk a PayPal-ra.

A fejlesztés azonban még korai stádiumában van, így nehéz megjósolni, hogy mely fejlesztési irány lesz az uralkodó. A Citigroup lakossági üzletága, a Citibank viszont már a közeljövőben nyit ebbe az irányba, és a tervek szerint minden kártyabirtokos ügyfele számára lehetővé teszi, hogy NFC-képes androidos mobiljával fizetési tranzakciót kezdeményezzen. A fókusz főleg a napi költéseken van, tehát az okostelefon az aprópénzt, pénztárcát igyekszik leváltani, pontosan azokat, ahol a VISA és a MasterCard a viszonylag magas tranzakciós költség miatt nem hatékony.

A felhasználók, akik használni fogják ezt a rendszert, célozhatóvá válnak hirdetésekben és közvetlen ajánlatokkal is. Az elektronikus pénztárca ez esetben viszont nem egy külső szolgáltató lesz, hanem maga a bank nyújtja ezt a funkciót. Sőt, mivel a mobilos fiók is a számlához van kötve, ezért könnyen vissza lehet követni a költéseket az androidos alkalmazáson keresztül, ami kényelmesebb, mint külön webes felületet használni ugyanerre.

Idén indul a projekt

Jelenleg ugyan még nincs kínálat NFC-s mobilokból, de a jövőben várhatóan alapfelszereltséggé válik ez a funkció is. Az elfogadóhelyek száma viszont már most egészen magas, hisz az androidos NFC pontosan ugyanazt a technológiát használja, mint az érintésnélküli fizetésre képes bankkártyák is.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A technológia ráadásul már most sokkal biztonságosabb, mint a mágnescsíkos bankkártyás fizetés. A tervezett rendszerben persze megvannak a kötelező elemek, így ha előfordulna jogosulatlan vásárlás, akkor azért a bank ugyanúgy felelősséget vállal, mint a kártyák esetében és visszafizeti az ellopott pénzt, de az NFC önmagában nem sérülékeny rendszer. A felhasználók az érintésnélküli kifejezés miatt félnek jobban tőle, mivel ez azt sugallja, hogy a levegőben utazó információt könnyű megszerezni, lemásolni, de valójában ez egy sokkal komplexebb és nehezebben feltörhető megoldás, mint a sok éves mágnescsíkos technológia, amit akár házi barkács eszközökkel is le lehet másolni, s vissza lehet vele élni.

2016-ra 618 milliárd dollárt költ a világ mobilon keresztül

A Google által megálmodott rendszer a tervek szerint még idén elindul élesben is, amivel egy újabb fontos funkció költözik az okostelefonokba. Az információszerzés, kommunikálás, szórakozás után a vásárlás és a fizetés is a repertoár szerves része lesz. Ez pedig üzletileg is látszik majd, s a MasterCard megrendelésére készülő Edgar, Dunn & Co. által készített jelentés szerint a mobilfizetés már 2016-ban óriási, 608 milliárd dolláros forgalmat ér el globálisan.

Ha a Google-Citigroup-MasterCard szövetség sikeres lesz, akkor az bizonyára azonnal meghozza a kedvét a többi kártyatársaságnak és pénzintézetnek, illetve telekommunikációs piaci szereplőnek is a kedvét ahhoz, hogy felüljenek erre a szekérre. A kereskedők pedig biztosan nem lesznek gátlói ennek a fejlődésnek, ugyanis egy olyan fizetési rendszert, amivel többet tudhat meg a vevőjéről, illetve közvetlenül el is érheti kívánatos bármilyen piaci szereplőnek. A legnagyobb amerikai kiskereskedelmi lánc, a Wal-Mart már el is kezdte a tárgyalásokat a Google-lel, de egyelőre arról az oldalról még nem szivárogtak ki részletek vagy tervek.

a címlapról