Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A Citibank is a mobilos fizetésre szavaz

Dojcsák Dániel, 2011. március 28. 12:41
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Google nem tétlenkedik a mobilfizetési projektben, a cég a korai NFC tesztek mellett immár partnereket gyűjt. Az első két szövetséges meglehetősen befolyásos: A Google egyrészt a globálisan 25 ezer pénzintézet által támogatott MasterCarddal, másrészt a 45 országban jelen levő Citigrouppal állt össze.

A MasterCard és a Citigroup bevonása egy újabb lökés lehet az androidos NFC egyébként is lendületesen haladó történetében. A Near Field Communication technológia idén látványos területhódításra készülhet, s néhány éven belül stabilan elterjedhet a mobiltelefonos érintésnélküli fizetés, mikrofizetés, illetve ennek az üzletnek a farvizén az NFC-alapú egyéb kommunikációs, adatszerző megoldások is.

Az online óriásnak a mobilfizetés egy kitűnő lehetőség, hogy végre egy újabb lábat építsen ki a sok-sok szolgáltatását eltartó hirdetési rendszere mellé. Ha a Google-nek sikerül alapvető szolgáltatóvá válni az okostelefonos fizetési rendszerekben, akkor az Android terjesztése már nem csak az AdMob hirdetések miatt lesz fontos neki, hanem az NFC-s mobilokkal, illetve a hozzájuk kapcsolódó androidos alkalmazásokkal és banki szolgáltatásokkal közvetlen bevétele lehet a felhasználókból.

Nem a meglévő üzleti modellekre hagyatkoznak

Az eddigi gyakorlattal ellentétben azonban a Google nem feltétlenül tranzakciós díjak révén szeretne bevételhez jutni, ahogyan a mostani kártyakibocsátók, vagy az online fizetési megoldásszállítók teszik. A tervezett rendszert a felhasználók effektíve ingyen használhatnák, cserébe viszont a Google a kereskedőknek továbbadhatna adatokat vásárlóikról, aminek révén pontosabb reklámcélzás vagy közvetlen ajánlatok tehetők, illetve bármilyen kereskedelmi egység számára értékes visszajelzés lehetne általában is. A rendszer így inkább hasonlítana a Smart- vagy Supershop kártya modelljére, mint mondjuk a PayPal-ra.

A fejlesztés azonban még korai stádiumában van, így nehéz megjósolni, hogy mely fejlesztési irány lesz az uralkodó. A Citigroup lakossági üzletága, a Citibank viszont már a közeljövőben nyit ebbe az irányba, és a tervek szerint minden kártyabirtokos ügyfele számára lehetővé teszi, hogy NFC-képes androidos mobiljával fizetési tranzakciót kezdeményezzen. A fókusz főleg a napi költéseken van, tehát az okostelefon az aprópénzt, pénztárcát igyekszik leváltani, pontosan azokat, ahol a VISA és a MasterCard a viszonylag magas tranzakciós költség miatt nem hatékony.

A felhasználók, akik használni fogják ezt a rendszert, célozhatóvá válnak hirdetésekben és közvetlen ajánlatokkal is. Az elektronikus pénztárca ez esetben viszont nem egy külső szolgáltató lesz, hanem maga a bank nyújtja ezt a funkciót. Sőt, mivel a mobilos fiók is a számlához van kötve, ezért könnyen vissza lehet követni a költéseket az androidos alkalmazáson keresztül, ami kényelmesebb, mint külön webes felületet használni ugyanerre.

Idén indul a projekt

Jelenleg ugyan még nincs kínálat NFC-s mobilokból, de a jövőben várhatóan alapfelszereltséggé válik ez a funkció is. Az elfogadóhelyek száma viszont már most egészen magas, hisz az androidos NFC pontosan ugyanazt a technológiát használja, mint az érintésnélküli fizetésre képes bankkártyák is.

A technológia ráadásul már most sokkal biztonságosabb, mint a mágnescsíkos bankkártyás fizetés. A tervezett rendszerben persze megvannak a kötelező elemek, így ha előfordulna jogosulatlan vásárlás, akkor azért a bank ugyanúgy felelősséget vállal, mint a kártyák esetében és visszafizeti az ellopott pénzt, de az NFC önmagában nem sérülékeny rendszer. A felhasználók az érintésnélküli kifejezés miatt félnek jobban tőle, mivel ez azt sugallja, hogy a levegőben utazó információt könnyű megszerezni, lemásolni, de valójában ez egy sokkal komplexebb és nehezebben feltörhető megoldás, mint a sok éves mágnescsíkos technológia, amit akár házi barkács eszközökkel is le lehet másolni, s vissza lehet vele élni.

2016-ra 618 milliárd dollárt költ a világ mobilon keresztül

A Google által megálmodott rendszer a tervek szerint még idén elindul élesben is, amivel egy újabb fontos funkció költözik az okostelefonokba. Az információszerzés, kommunikálás, szórakozás után a vásárlás és a fizetés is a repertoár szerves része lesz. Ez pedig üzletileg is látszik majd, s a MasterCard megrendelésére készülő Edgar, Dunn & Co. által készített jelentés szerint a mobilfizetés már 2016-ban óriási, 608 milliárd dolláros forgalmat ér el globálisan.

Ha a Google-Citigroup-MasterCard szövetség sikeres lesz, akkor az bizonyára azonnal meghozza a kedvét a többi kártyatársaságnak és pénzintézetnek, illetve telekommunikációs piaci szereplőnek is a kedvét ahhoz, hogy felüljenek erre a szekérre. A kereskedők pedig biztosan nem lesznek gátlói ennek a fejlődésnek, ugyanis egy olyan fizetési rendszert, amivel többet tudhat meg a vevőjéről, illetve közvetlenül el is érheti kívánatos bármilyen piaci szereplőnek. A legnagyobb amerikai kiskereskedelmi lánc, a Wal-Mart már el is kezdte a tárgyalásokat a Google-lel, de egyelőre arról az oldalról még nem szivárogtak ki részletek vagy tervek.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.