Szerző: Folyó Gergely

2011. február 22. 14:42

Hivatalos: Windowsra is jön a Kinect SDK-ja

A Microsoft hivatalosan is megerősítette, hogy Windowson is elérhetővé teszi az Xbox 360-hoz megjelent Kinect fejlesztői környezetét. A döntés nem előzmény nélküli, a rajongók már a kamera megjelenése után elkezdtek kísérletezni a kiegészítővel, és ötletesebbnél ötletesebb alkalmazásokat találtak ki hozzá.

Formális bejelentés ugyan még nem volt, de a redmondi cég a hivatalos blogján már megerősítette, hogy tavasszal PC-n is elérhetővé válik a Kinect SDK-ja, így a felhasználók hivatalos eszközt kapnak ötleteik megvalósítására. A fejlesztői környezetből először egy nonprofit célokra szánt, ingyenes változat jelenik meg, ezt elsősorban amatőrök és kutatók használhatják például újfajta kezelőfelületek elkészítéséhez, majd később jön egy kereskedelmi verzió, amellyel a fejlesztők és kiadók belevághatnak az első kifejezetten PC-re készülő kinectes szoftverek és játékok munkálataiba, vagy akár átültethetik számítógépre a már elérhető xboxos címeiket is.

Az egyébként Xbox 360-hoz megjelent mozgásérzékelős kamerát nem egészen egy héttel a boltokba kerülése után meghackelték, majd a publikussá tett, nyílt forráskódú PC-s driverrel bárki készíthetett hozzá alkalmazásokat. A választék mára rendkívül kinőtte magát, azóta a Windows kézmutogatással is irányítható, sőt több korábbi számítógépes játék Kinect-támogatását megoldották: egyes esetekben teljesen száműzni tudták az egeret és a billentyűzetet, igaz, itt a Wii irányítóját is bevonták a fejlesztésekbe.


PC irányítása Kinecttel: tavasztól a Microsoft is támogatja

Noha ezek a megoldások nem voltak hivatalosak, a Microsoft leszögezte, hogy nem fogja beperelni a Kinect-bűvészeket, sőt nem is tervezi, hogy bármilyen úton-módon megakadályozza a tevékenységüket. Január elején pedig Steve Ballmer, a cég vezérigazgatója már úgy nyilatkozott a BBC-nek, hogy “a Kinect támogatni fogja a PC-t, amint annak eljön az ideje”, tehát a bejelentésre lehetett számítani. Craig Mundie, a Microsoft kutatásokért felelős igazgatója szerint a Kinect által is képviselt természetes kezelőfelületek (NUI) elengedhetetlenek a vállalat hosszútávú tervének megvalósításához, hogy “olyan számítógépeket készítsenek, amelyeket ösztönösen tudunk használni, és amelyek sokkal többet tudnak tenni értünk”.

Játékra vagy egyéb felhasználásra?

A redmondiak az utóbbi hónapokban többször is hangoztatták, hogy nagyon fontos nekik a PC, mint játékplatform. Bár az Xboxok térnyerésével egyre inkább háttérbe szorult a Windows támogatása, újabban nem csak a cég kommunikációja, hanem a játékfelhozatala is tükrözi, hogy a cég változtatott az álláspontján. Az Xbox 360-exkluzív második rész után a Fable III például PC-re is meg fog jelenni, feltámad a Flight Simulator és az Age of Empires sorozat, és természetesen a mostani kinectes bejelentés is összefüggésbe hozható ezekkel a törekvésekkel. Más kérdés, hogy az egyébként 8 millió eladott példányt maga mögött tudó kamera mennyire állja meg a helyét PC-s kiegészítőként, hiszen azt eddig főleg nappaliba való, ugrálós játékokhoz használták.

Elképzelhető, hogy nem csak a Microsoft nyit ilyen módon a PC felé, hanem a konkurens Sony is. A pletykák szerint a konzolgyártó mérnöke, John McCutchan a jövő héten kezdődő Game Developers Conference-en tartandó előadásán fogja bejelenteni a Move Server projektet, amely lehetővé teszi kutatók és hobbifejlesztők számára, hogy olyan PC-s szoftvereket fejlesszenek, amelyek a PlayStation 3 mozgásérzékelős kontrollerét, a Move képességeit használják.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról