Szerző: Bodnár Ádám

2011. február 09. 15:09:00

Az okostelefon az új PC

Történelmi negyedév volt a tavalyi negyedik az okostelefon-eladások szempontjából, most először fogyott belőlük több mint PC-ből. A jövőben az okostelefonok fölénye állandósulhat és átvehetik az elsődleges személyi információs eszköz szerepét a PC-ktől.

Nagyot robbant az Android

2010 negyedik negyedévében minden eddiginél több okostelefont adtak el a gyártók, az IDC szerint világszerte 100,9 millió darab fogyott, ami 87 százalék feletti éves növekedésnek felel meg - ugyanez az elemzőcég 92 millió darabra becsülte a PC-piacot, vagyis az okostelefonok forgalma most először múlta felül a PC-két, leginkább az Android mindent elsöprő sikerének köszönhetően. A gyártók versenyében ugyan még a Nokia áll az élen, de androidos készüléket több vállalat is kínál, ennek köszönhetően az Android átvette a piacvezető pozíciót a Symbiantól. A nagy nevű mobilgyártók közül a Samsung, a HTC, a Motorola, az LG és a Sony Ericsson is stratégiai szerepet szán az Androidnak, igaz közben egyesek a Windows Phone 7-tel is próbálkoznak.

A Nokia piaci részesedése egy év alatt 38,6-ról 28,6 százalékra zuhant vissza, áll az IDC adataiban. A friss Symbian^3 platformra épülő új készülékekből (pl. N8, C7, C6-01) összesen csupán 5 millió darabot értékesítettek a finnek, a többi 23 millió készülék régebbi Symbian platformra épült. Stephen Elop, a Nokia új vezérigazgatója egy kiszivárgott belső feljegyzésben lényegében világossá tette, vállalata egy másik platformot is fel fog karolni, amely feltehetőleg a Windows Phone 7 lesz (és a közeljövőben a MeeGónak sem lesz nagy szerepe). A cég pénteken tartja stratégiai tájékoztatóját, ahol várhatóan még több részlet kiderül arról, milyen irányba indul.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

Az Apple már stabilan a második legnagyobb okostelefon-gyártó, az eladásai a piaci átlaggal nagyjából együtt nőttek a negyedik negyedévben, ezzel bőven megelőzve a Blackberryket gyártó Research In Motiont, amely messze átlag alatti növekedést produkált. A RIM problémája némileg hasonló a Nokiához, mégpedig a fejlesztői figyelem teljes hiánya. Hiába népszerűek az Egyesült Államokban a Blackberryk, a fejlesztők leginkább az iPhone-ra és az Androidra koncentrálnak A RIM-nek valószínűleg az utolsó esélye lesz a QNX-alapú új platform, amely idén várható, ha ezzel sem tud megkapaszkodni, gyorsan a peremre kerülhet.

A Samsung többplatformos stratégiája láthatóan jól működik, a cég már a negyedik legnagyobb okostelefon-gyártó, androidos modelljeinek sikere hozzásegítette ahhoz, hogy megelőzze a HTC-t. Mindkét cég messze a piaci átlag felett tudta növelni készülékeladásait, a Samsung több mint négyszer annyi, a HTC pedig több mint kétszer annyi okostelefont szállított le mint egy évvel korábban. Érdemes egy szót ejteni a többiekről is: az IDC adatai alapján az okostelefon-piac közel negyedét adja a többi gyártó, vagyis a kisebb cégek nagy szeleteket harapnak ki a tortából. Rövid távon az aprózódás várhatóan folytatódni fog, ahogy az androidra építő versenytársak "szétszedik" a Nokia piacát.

Az okostelefon az új PC

Az okostelefon-eladások zöme Észak-Amerikára és Nyugat-Európára esik, mivel itt állnak rendelkezésre azok a nagy sávszélességű mobilhálózatok, amelyeken az eszközök fejlett képességei valóban ki is használhatók. Az okostelefonok több mint fele itt talált gazdára, áll az rivális Gartner elemzésében - a fejlett piacokon az eladott mobilok fele már okostelefon. Hamarosan ezek a mobilok vehetik át a PC-k helyét a fogalom eredeti értelmében, vagyis ezek lesznek a "személyi számítógépek", amelyek mindig ott lapulnak a tulajdonos zsebében és elérhető róluk szinte minden információ ami egy PC-ről, kényelmesebbé téve a tulajdonos életét.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 27. 19:33

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.