Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Semmi sem jött össze tavaly a Telenornak

Gálffy Csaba, Koi Tamás, 2011. február 08. 12:01
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Kifejezetten gyenge negyedévet zárt decemberben a Telenor Magyarország, mely fennállása óta először volt kénytelen üzemi szinten veszteséget elkönyvelni: A profit kétharmada eltűnt, az egy előfizetésre jutó bevétel pedig esett. A cég szerint a válság és a kormánydöntések haraptak bele a profitba.

A hívásvégződtetési díjak kétszeri csökkentése és a különadó bevezetésére fogja gyenge pénzügyi eredményeit a Telenor. A negyedik negyedév során a mobilszolgáltató bevétele 5,5 százalékkal 42 milliárd forintra csökkent, de az EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenés leírása előtti eredmény) még látványosabban esett, 15,7 milliárd forintról 5,3 milliárd forintra. A 10,4 milliárdos csökkenés hátterében a sajtóközlemény szerint elsősorban a telekom-különadó állt, a 9,9 milliárdos tétel szinte teljes egészében megfelel a hiányzó profitnak. Üzemi szinten 3 milliárd forint veszteséget könyvelt el a szolgáltató, de a távközlési adót kiszűrve is harmadával csökkent az eredmény egy év alatt, a költségcsökkentési lépések ellenére is.

Veszteségbe fordultak

A tavalyi év összességében is pocsékul sikerült a norvég tulajdonú nagyvállalatnak: éves szinten a bevétel 11,9 milliárddal 165,1 milliárd forintra csökkent, melyet a cég hagyományosan a hívásvégződtetési díjak csökkenésével indokol. A tavalyi profit 60,3 milliárd forint lett, ez 13,1 milliárddal kevesebb, mint a 2009-ben elért 73,4 milliárd forintos eredmény. Az egy előfizetőre jutó bevétel az utolsó negyedévben tovább csökkent, a 2009-es utolsó negyedévi 3937 forintról 3608 forintra. A gyenge ünnepi szezont mutatja, hogy ez a mutató az egész éves átlag alatt volt, a teljes 2010-re ugyanis előfizetőnként 3630 forintos bevétel jön ki havonta előfizetőnként.

A Telenor beruházási célokra is kevesebbet fordított tavaly mint 2009-ben, 12,9 milliárd forintról 8,9 milliárd forintra csökkent az éves capex keret, nem minden alap nélküli tehát az a feltételezés, hogy a ZTE bevonásával végzett hálózatmodernizációs projekt a publikus listaárnál (200 millió euró, azaz mintegy 53 milliárd forint) lényegesen kevesebbe kerülhetett a cégnek. A modernizációs folyamat tavaly ősszel kezdődött, és másfél- két éven keresztül tart, azt azonban nem tudni, hogy a költségek milyen ütemben jelentkeznek.

A mobiltelefon-szolgáltatószámára komoly problémát jelent, hogy a piaci részesedését tekintve fokozatosan teret veszít a konkurenciával szemben, mind a mobilhang-piacon, mind a mobiladat-piacon. A Telenor 2010 során 27,5 ezer aktív előfizetőt veszített, miközben a teljes piac 117 ezer előfizetéssel nőtt, a mobilnet-piacon pedig hiába volt növekedés, a céget júliusban megelőzte, mostanra pedig számottevően lehagyta legfőbb riválisa, a Vodafone. 2010-et 26,6 százalékos részesedéssel zárta a Telenor, egy éve még 29 százalék felett állt.

A cég a külső hatásokra belső átszervezéssel reagált, és a költséghatékonyság nevében már 2010 februárjában elkezdte a munkaerő fokozatos leépítését. Az évet még Pannonként kezdő cég májusban Telenorra változtatta a nevét, ám sem ez, sem a megújult djuice márka, illetve a nyáron bevezetett Red Bull Mobile nem váltotta be egyelőre a hozzá fűzött reményeket. A szolgáltató hosszú ideig a készülékválasztékával sem tudott versenyképes maradni, a portfólió csak későn - a tavalyi év utolsó hónapjában - indult erősödésnek. Ekkor indította útjára a Telenor az androidos telefonokat népszerűsítő kampányát is, mely az okostelefonok, ezzel együtt a kapcsolt prémium szolgáltatások (mobilnet-csomagok) eladásának ösztönzését hivatott szolgálni.

Vezéráldozat

A vállalat 2011. január 18-án váratlanul bejelentette, hogy távozik az éléről Anders Jensen, aki 2009 tavaszától irányította a Pannont, illetve később a Telenor Magyarországot. A cégvezető a hivatalos közlemény szerint saját döntése alapján távozott a vállalat éléről, ettől függetlenül a hirtelen váltás, valamint a tény, hogy Jensen megbízatását tavaly ősszel még meghosszabbították, azt sugallja, hogy valójában nem az ő döntése volt a vezércsere. Anders Jensen új megbízatásáról azóta sem tudni semmi konkrétumot.

A vállalat új vezérigazgatója, Christopher Laska a kiszámíthatatlan törvényi környezetet tette felelőssé a gyenge eredményért. "Szabályozási lépések szükségesek, mint a frekvenciadíjak reformja, új frekvenciasávok megnyitása valamint átláthatóbb, kiszámíthatóbb adózási környezet" - mondta el Laska. A magyar családi gyökerekkel rendelkező új vezető egy január végi sajtóbeszélgetésen kifejtette, egyelőre nem tervez gyökeres változásokat sem a Telenor Magyarország menedzsmentjében, sem a márkaimázs, márkapozíció terén a három saját márkát (Telenor, djuice, Red Bull Mobile) illetően.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.