Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Újabb bukás felé menetel a Google?

Dojcsák Dániel, 2011. február 03. 10:55
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Google még tavaly novemberben mutatott be HotPot néven egy új helyajánló rendszert a Google Maps kiegészítőjeként. Az adatbázist közösségi erőforrások töltik fel, az ajánlás a felhasználók korábbi értékelései alapján születik meg. Ez nagyon jó, a Facebook Places és a Foursquare másolása viszont nem szerencsés lépés.

A rendszerhez a Google tegnap hozzácsapott egy új helyfüggő Check-in alkalmazást a Mapsen, illetve a Latitude-on belül, ami a Foursquare és a Facebook Places konkurense lett. Ha ez még nem lenne elég, akkor az első használatkor kiderül, hogy a szolgáltatás a Google publikus profilt, illetve a Buzzt használja a bejelentkezések közzétevésére. Ugyan a kereső és ajánlórendszer nagyon hasznos és első ránézésre jól működő, hatékony eszköz, de a check-in alkalmazásról nehéz látni, mitől lenne sikeres.

Nem adja fel

A Google lassan már egy focicsapatot össze tudna rakni a kudarcba fulladt szolgáltatásaiból. A tegnap bemutatott újdonság kezelőfelülete csúnya, a Foursquare funkcionalitását vagy usability szintjét messze nem éri el, a Buzz erőltetése pedig riasztóan hathat a felhasználókra, ha dönteni kell, hogy használják-e ezt vagy sem.

A felhasználói bázis potenciálja olyan, mint egy érem két oldala. Egyrészt a Google Maps az okostelefonok jelentős részén megtalálható, sőt, egyelőre az iPhone-tulajdonosok is azt használják, amíg az Apple ki nem jön a saját megoldásával. A Maps egy kitűnő szolgáltatás, megfelelő fejlesztési ritmussal, egyre jobb kiegészítésekkel, de a Latitude egyelőre zsákutcának tűnik. A check-in szolgáltatás pedig ebbe van beépítve, azaz a felhasználóknak aktiválnia kell a Google automata követőszolgáltatását a bejelentkezéshez. Akinél nincs bekapcsolva a Latitude, nem is látja a bejelentkezés menüpontot, legfeljebb a kliens frissítésekor az újdonságok listájából derül ki számára, hogy van ilyen.


A Facebook Places ellen ez kevés

Adatvédelmi szempontból a Google Latitude kényes téma, hiszen nem arról van szó, hogy a felhasználó egy gombot megnyomva megosztja a helyzetét, hanem a kliens folyamatosan közvetíti az aktuális tartózkodási hely koordinátáit az ismerősökkel. A Check-in ezt azzal fejeli meg, hogy a barátainkkal megoszthatjuk vagy akár publikusan is bejelenthetjük, épp melyik étteremben, kávézóban vagy üzletben vagyunk. A Latitude Check-in kapott egy automatikus bejelentkezés funkciót is, amivel az előre meghatározott helyekre automatikusan bejelentkezik, ha a GPS, vagy cellainformációs adatokból úgy látszik, hogy ott van a felhasználó.

Ez egyfelől kiiktatja a lustaságot a képletből, a felhasználó biztosan be fog jelentkezni a kedvenc helyeire, ugyanakkor sok felhasználó számára haszontalan adattömeget termel, ráadásul a Google még jobban tudja követni az adott ember szokásait. A HWSW jóslata szerint ez a szolgáltatás sem rengeti majd meg a webes és mobilos világot, Magyarországon pedig szinte biztosan nem kell vele kalkulálni.

Okos kis ajánló

A Hotpot ugyanakkor nagyon is érdekesnek mutatkozik. A tavaly ősszel bemutatott szolgáltatás most további 38 nyelvterületen érhető el, többek közt nálunk, Magyarországon is. A felhasználó számára érdekes része a szolgáltatásnak, az egy ajánlóoldal, ahol a beírt, vagy a böngészőből kinyert helyadatok, illetve a megadott kategóriák alapján a HotPot lehetőséget kínál fel. A feldobott helyeket értékelhetjük és egy rövid leírást is mellékelhetünk a saját tapasztalatainkról. Egy számlálón látható, hány helyről mondtuk meg eddig a frankót.

Öt értékelés felett a HotPot elkezd az eddigi aktivitásunk alapján szűrni és a későbbiekben akár itt, akár a Google Mapsben, akár a mobilos kliensben keresünk, figyelembe veszi a preferenciánkat. A teszt alatt például a Csalogány 26 étterem értékelése után egy másik keresésben jelezte, hogy az Arcade Bistro is tetszhet, ha a Csalogányt is ötösre értékeltük. A passzív felhasználók számára is hasznos a HotPot, hiszen ha valaki nem is veszi a fáradságot, hogy saját maga értékelje a helyeket, az is hasznát veszi a serényebb internetezők munkájának, s így tovább tökéletesedhet a közösségi alapokra épített online “arany oldalak”.

Lehetőség van arra is, hogy a HotPoton belül barátokat vegyünk fel, ami nem egyezik azzal a listával, akikkel az aktuális Latitude helyzetünket osztjuk meg, s amennyiben a közegünk aktívan jelölget, akkor a barátok ajánlásai még erősebb súllyal jelennek meg a találatok közt. Az pedig nem kérdéses, hogy ha egy idegen ajánl valamit, annál hitelesebb, ha egy barátunk teszi ugyanezt, akár úgy is, ha valakinek ismerjük az ízlését és tudjuk, hogy nem egyezik a miénkkel.

A Google már a kertben van

A Google ezzel egy újabb lépést tett a helyi keresés fejlesztése érdekében, s létrehozott egy párhuzamos univerzumot a webkeresésen belül. Az általános tartalmak esetében viszonylag kevés értelme van a lokalizációnak, mert egy keresett információ ugyanolyan érdekes egy másik földrészről mint a szomszédból, de a fizikai világ térképes és adatbázisos leképezésében kritikus a földrajzi elhelyezkedés.

A HotPot szolgáltatás mától elérhető az amerikai felhasználókon felül 38 új nyelven is, például kínaiul, franciául, németül, olaszul, lengyelül, spanyolul vagy épp oroszul és magyarul is. Mindenki használhatja saját anyanyelvén a felületet, feltételezhetően a legtöbb felhasználó a leírásokat is anyanyelvén teszi majd meg, ami a turizmus szempontjából nem épp szerencsés, de a hétköznapokban jól jöhet. A funkció elérhető a böngészőből indított Google-kereséseknél is, a HotPot főoldalon, a böngészőben betöltött Google Mapsen, illetve az Android és iPhone alkalmazásokban és widgetekben.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.