Szerző: Koi Tamás

2011. január 20. 11:43:00

Szárnyaltak decemberben a mobilszolgáltatók

Valósággal szárnyaltak 2010 utolsó hónapjában a hazai mobilszolgáltatók, melyek a 2009-es leszállóág után újra erőre kaptak. Tavaly nagyot gurított a Vodafone, a Telenor viszont az utolsó hónapot leszámítva végig szenvedett.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság decemberi mobilpiaci gyorsjelentése kedvező képet fest a T-Mobile, a Vodafone és a Telenor karácsonyi forgalmáról: a statisztikák szerint hosszú idő óta ez az első hónap, amikor mindhárom szolgáltató növelni tudta aktív előfizetői bázisát, a növekedés hatására a penetráció ismét megközelíti a válság előtti szintet. Decemberben a forgalmat generáló ügyfelek száma rekordmértékben, 171 ezerrel, 11,049 millióra nőtt - mindez azért különösen jelentős, mivel ezek az ügyfelek azok, akik ténylegesen is bevételt termelnek az operátornak.

A gyorsjelentés közli a hívásfogadásra alkalmas kártyák alapján számított penetrációs arányt is, vagyis azt, hogy száz lakosra átlagosan hány SIM-kártya jut. Tavaly decemberben a penetráció 120,2 százalékos volt, míg novemberben 119, egy évvel korábban pedig 117,7 darab előfizetés jutott száz magyarra. A piac ezzel gyakorlatilag visszaállt a 2009-es tavaszi szintre - amikor a válság komolyan elkezdte éreztetni a hatását -, két évvel ezelőtt márciusban 120,8 százalékos volt a penetráció, a mélypont pedig 2009 októberében és novemberében volt, ekkor 116,7 százalékon állt a mutató.


HWSW-grafika. Forrás: NMHH

Tavaly decemberben az előfizetői bázisát a legnagyobb mértékben a piacot vezető T-Mobile növelte: a cég csaknem 76 ezer új aktív ügyfelet nyert meg magának, míg a legkisebb piaci részaránnyal rendelkező Vodafone-hoz 64 ezren csatlakoztak. A Telenor hosszú idő óta az első sikeresnek mondható hónapot húzhatta be decemberben, a cég aktív előfizetői bázisa csaknem 33 ezer fővel bővült.

Éles a HWSW mobile! programja (x) A legnagyobb hazai digitális termékfejlesztési konferencia 5 szekcióval, 90 előadóval, dedikált workshop nappal várja a látogatókat.

A szolgáltatók egész éves teljesítményét negatívan befolyásolta a gyenge évkezdet, így az aktív előfizetők száma 2010-ben összességében csupán 117 ezerrel nőtt a három hazai operátornál. Elmondható, hogy a piacot elsősorban a T-Mobile húzta, a cég tavaly több mint 95 ezer új előfizetőt gyűjtött, míg a Vodafone 48,5 ezres plusszal, a Telenor pedig 27,5 ezres mínusszal zárt. A norvég tulajdonú operátor az év során csaknem 2 százalékot veszített piaci részesedéséből, melyből körülbelül 1,5 százalékot a T-Mobile, 0,5 százalékot a Vodafone szippantott fel.

A szolgáltatók tavaly év végi jó teljesítményére magyarázat lehet az ilyenkor szokásos szezonális hatás, a három cég elsősorban okostelefonokra-kihegyezett kampányaival 2010 végén intenzíven bombázta a közönséget. A statisztikákból látható emellett az is, hogy tavaly karácsonykor már nem a feltöltőkártyás telefon volt a sláger, az összes előfizetésen belül a feltöltőkártyás ügyfelek száma ugyanis továbbra is kitartóan csökkent az utolsó negyedévben: a pre-paid előfizetések aránya 53,8 százalék volt tavaly év végén.

a címlapról

Hirdetés

Éles a HWSW mobile! programja

2019. november 14. 00:24

A legnagyobb hazai digitális termékfejlesztési konferencia 5 szekcióval, 90 előadóval, dedikált workshop nappal várja a látogatókat.