Szerző: Bizó Dániel

2010. december 20. 13:15

Rohamos ütemben váltják fel az okostelefonok a butákat

Rohamos ütemben zajlik a hagyományos mobiltelefonok leváltása okostelefonokra, derül ki az IDC legfrissebb nyugat-európai adataiból. Az Apple ennek eredményeként már a harmadik a régió mobilpiacán, de váratlanul erősen szerepelt a Sony Ericsson is, miközben a Samsung gyengélkedik éppen.

Nagyot robbantott a Sony Ericsson

A harmadik negyedév során mindössze 31,7 millió klasszikus mobiltelefont adtak el a gyártók Nyugat-Európában, ami 17 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, derül ki az IDC kutatásából, amely hozzátette, hogy adatai szerint még soha ilyen mértékű csökkenést nem regisztráltak. Eközben az okostelefonok iránti kereslet 18,9 millióra ugrott, ami több mint duplája a tavalyi mennyiségnek, vagyis egyértelműen látszik, hogy immár a szélesebb piacon is megindult a hagyományos mobilok leváltása a funkciógazdagabb modellekre.

Az okostelefonok robbanásszerű térnyerését természetesen az Apple iPhone és az Android operációs rendszerrel szerelt modellek népszerűsége magyarázza. A gyártók közül a legnagyobb növekedést az Apple érte el, 2,2 millióval több, összesen 4,5 millió telefont értékesített a harmadik negyedév során, de részesedése még így is közel egy ponttal 24 százalékra olvadt a szegmensben, ami az androidos roham következménye.

A negyedév során 24 darab új androidos modell került a piacra, aminek eredményeként a platform a harmadik legnagyobb lett Nyugat-Európában, 23 százalékkal lényegében statisztikai hibahatáron belül az Apple rendszerével. A gyártók közült meglepetésre a második legnagyobb húzóerőt a Sony Ericsson képviselte, a cég gyakorlatilag a semmiből robbantva 2 millió okostelefont adott el, köszönhetően az androidos Xperia család sikerének. Ezzel a vállalat meg tudta előzni a HTC-t és a Samsungot is, amelyekkel az androidos szegmens eladásainak túlnyomó többségét generálják. A Sony Ericcson célul tűzte ki maga elé, hogy világszinten a legnagyobb androidos gyártóvá váljon.

Színfalak mögött: így épül egy szoftverfejlesztő iroda

Betekintést nyújtunk olyan folyamatokba, melyek sokszor teljesen láthatatlanok a munkavállalók számára.

Színfalak mögött: így épül egy szoftverfejlesztő iroda Betekintést nyújtunk olyan folyamatokba, melyek sokszor teljesen láthatatlanok a munkavállalók számára.

A Nokia okostelefonjai sem fogytak rosszul, a 6 millió darab másfélszerese a tavalyi mennyiségnek. Az agresszív árcsökkentések és a bejáratott kapcsolatok a mobilszolgáltatóknál azonban közel sem volt elég, hogy a finn gyártó felvegye a ritmust a riválisokkal, így részesedése közel harmadával esett vissza, a 31,7 százalék 14 ponttal múlja alul a tavalyit. Jól állta a sarat a portfóliója nagyobb átalakítása előtt álló Research In Motion is, amely 2,6 millió Blackberry készülékével meg tudta közelíteni az Apple növekedési ütemét, és moderált részesedést vesztett csak, így a harmadik helyen végzett az okoselefonok közt.

Megtorpant a Samsung, összeomlott az LG

A negyedéves számok egyúttal arra is rávilágítanak, hogy a Samsung Electronics, ha ugyan átmenetileg is, de megtorpant az okostelefonok felé forduló nyugat-európai piacon, és némileg későn ébredt. A koreai úthenger a sikeres, de túl későn érkező Galaxy S és a Wave készülékekkel sem tudta magát beverekedni az első öt okostelefon-gyártó közé, ennek pedig egyenes következménye, hogy nem tudta ellensúlyozni '"buta" mobiltelefonjai forgalmának csökkenését, így eladásai összességében is csökkentek. A vállalat összesen 1,1 millió okostelefont értékesített Nyugat-Európában, amivel a 6 százalékos részesedést sem érte el egyelőre, miközben a "buta" mobiltelefonoknál 40 százalékkal büszkélkedhet.

Ezzel a Nokia fellélegezhet kissé, hogy nem kellett átadni mobilpiaci elsőségét, ez azonban nem rajtuk múlik - ha a Samsung sikeresen konvertálja eladásait okostelefonokra, a Nokia nem lesz képes megvédeni első helyét. A Samsung Bada platformja még csak a cég okostelefonjainak kevesebb mint harmadán található, miután eddig rendkívül szűk modellválasztékkal jelent meg a piacon, a harmadik negyedév során kizárólag a Wave-et árulta Európában. A vállalat korábbi elképzelései szerint klasszikus mobiltelefon portfóliójának nagy részét Badára konvertálja majd a jövőben, a terv végrehajtásának részleteiről azonban nem nyilatkozik.

Pocsék teljesítményt nyújtott az LG, amely képtelen volt versenyképes termékkínálattal megjelenni a piacon, a hagyományos mobiljainak értékesítése lényegében összeomlott, a 2,4 millió darab kevesebb mint fele a tavalyi 5,1 milliónak. A gyártó eközben alig 300 ezer okostelefont tudott eladni, amivel 1,6 százalékos részesedést tudott csak elérni. Mindennek eredményeként részesedése felére, 5,2 százalékra zsugorodott, ezzel pedig elérhető közelségbe került a RIM és az androidos okostelefonjaival jelentős sikereket elérő HTC számára. Az LG csak decemberre lépett piacra olyan csúcskategóriás okostelefonokkal, amelyekkel esélye lehet visszaszerezni piaci dinamikáját.

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról