Szerző: Bodnár Ádám

2010. december 16. 15:50

Új e-etikett ajánlás készült

Az internetes közösségi élet, a mobiltelefonálás, vagy az elektronikus levelezés használata során elvárható viselkedési normákról tett közzé ma ajánlásokat a Magyar Telekom. Az ajánlásokat 24 - zömében független - szakértő, illetve ismert személy alkotta meg, köztük a HWSW egyik újságírójával.

A telekommunikációs szolgáltató szerint az évtizedes múltra visszatekintő technológiák mellett a modern kommunikációs csatornákra kiterjedő e-Etikett létrehozását a kommunikációs szokásokban bekövetkezett változások, valamint az új közlési felületek megjelenése indokolja. Mivel a különböző kommunikációs helyzeteket többnyire különbözőképpen értelmezzük, eligazítást pedig a hagyományos etikett csak a legritkább esetben ad, így például a fiatalok számára már a szülők vagy a pedagógusok útmutatásai sem minden esetben megfelelőek, illetve nem értelmezhetők ebben a közegben.

A Magyar Telekom a közelmúltban indított "e-Etikett” kezdeményezésének célja egy olyan ajánlásgyűjtemény kidolgozása volt, amely segíti az eligazodást a különféle telekommunikációs szolgáltatások világában: tanácsokat nyújt arra nézve, hogyan használjuk a modern kommunikációs platformokat udvariasan, mások zavarása nélkül, ugyanakkor a technikai lehetőségek adta kényelmi funkciókról történő lemondás nélkül.

A cég kezdeményezésére neves kommunikációs szakemberek, közéleti személyiségek - tudósok, nyelvészek, újságírók, bloggerek, protokollszakértők, színészek - közreműködésével mostanra el is készült az ország legátfogóbb, szinte minden, korunkban használt kommunikációs eszköz és forma, a telefon, az elektronikus levél, a szöveges üzenet, a social media, a videokonferencia, a blogok, chat, stb. használatával kapcsolatos, eligazítást jelentő digitális etikett. A szakmai kerekasztal egyik résztvevője volt Koi Tamás is, a HWSW telekommunikációs szakújságírója.

A szakértők eszmecseréinek eredményeképpen létrejött e-Etikett mától érhető el a www.eetikett.hu cím alatt. Az ajánlásgyűjtemény kitér arra, hogy mikor célszerű telefonálni és mikor inkább elektronikus üzenetet vagy SMS-t küldeni, milyen napszakokban nem illik egymást telefonhívással vagy SMS-sel zavarni, hogy e-mailben se feledkezzünk el a hagyományos levelezés szabályairól (például megszólítás, elköszönés), vagy hogy hogyan juttassunk el valakinek nagy méretű fájlokat.

a címlapról