Google: a közösségi web nem minden
Mostanában egyre többször állítják szembe a Google-t a Facebookkal, s a közvélemény úgy látja, hogy a Facebook kiütötte a Google-t. A keresőcég szerint nem eszik olyan forrón a kását.
Pont az egyik leglátványosabb, legérdekesebb és legjobban előtérben lévő piacon, a közösségi hálózatok terén veszített el csatákat a keresőóriás. Ha azonban a cégek becsült értékét vagy a felhasználók számát nézzük, akkor a Facebook még nem is szorongatja a Google-t.
Számháború
A Web 2.0 Summit alatt a Facebookot 41 milliárd dollárra értékelték (a Google piaci értéke körülbelül 180 milliárd dollár), ami irreálisnak hangzik, de ha valaki a statisztikai módszerekkel képzett összegek helyett a valós számokat szereti jobban, az az 560 millió regisztrált felhasználóból indulhat ki. Ez utóbbival kapcsolatban gyakori kritika, hogy ez a regisztráltak száma és nem a valós használóké. Múlt héten ezzel kapcsolatban kiderült, az 560 millióból több mint 250 millió felhasználó minden nap belép a profiljába. A Google esetében ez a kérdés érdekesebb, ugyanis a Google/Gmail fiókját havonta 194 millióan használják bejelentkezve, viszont az európai és amerikai internetezők szinte mindegyike találkozik a Google szolgáltatásaival a kereső, a YouTube, a különböző weboldalakon elhelyezett Google AdWords vagy az okostelefonokon futó AdMob hirdetések révén.
A Google pedig pontosan tudja, hogy területeinek csak egy része a közösségi hálók világa. "A digitális világ robbanás előtt áll, de ennek a világnak nagyon sok része van. Ott a cloud computing, a mobil, a keresés és persze a közösségek is" - mondta Patrick Pichette, a Google pénzügyi vezetője tegnap az ausztrál köztévében készült interjún. "Igen, a közösségek abszolút részei lesznek a stratégiánknak, be lesznek ágyazva a legtöbb termékünkbe, de ugyanakkor nem felejtjük el, hogy az egész könyvnek ez csak egy fejezete" - tette hozzá.
Ki nyer ma?
A Google bevételeit egyelőre nem veszélyezteti a Facebook sikere, s a két szolgáltató nem "vagy-vagy", hanem inkább "és" viszonyban van, de ennek ellenére az internetes szuperhatalom címért folyó versenyben egyre inkább Zuckerberg cége látszik befutónak. Ennek oka, hogy mostanság a Facebook eredeti üzletága, a közösségi hálózat, sokkal erősebbnek és hatalmasabbnak tűnik, mint a Google magját adó keresés. A Google könyvekről és fejezetekről szóló okfejtése pedig igaz lehet a Facebookra is, ahol az alapfunkciók mellett egyre több szolgáltatás jelenik meg, például az előbb is említett üzenetküldés.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A Google mentsvára jelenleg a mobil iparág lehet, ahol két év alatt erős pozíciót épített ki az Androiddal. "Most, hogy mindenki okostelefonokat használ, mindenki keres is a mobilos környezetben, ami azt jelenti, hogy az a pár száz mérnök, aki az Androidot létrehozta, felgyorsítja azt a piacot, aminek 10 év kellett, hogy a mostani állapotába kerüljön." Pichette csak ismételni tudta Eric Schmidt szavait, amelyek szerint naponta 200 ezernél is több androidos mobilt aktiválnak a világon. Ez utóbbi tény pedig a Google malmára hajtja a vizet, igaz az Android licencelési gyakorlatában semmi nem indokolja, hogy egy gyártó a jövőben is bent hagyja a Google-t az Android kínálatában.
A technológiai világ, főként a web és a mobil iparág jelenleg gyorsabban változik annál, hogy bárki is messzemenő következtetéseket és kalkulációkat tudjon végezni. A Google is csak annyit mer mondani, hogy a fejlesztések elsődleges mozgatórugója jelenleg nem a pénz, hanem az, hogy a Google minél jobban megértse azt, hogyan változtatja meg az internet a világot.