Szerző: Dojcsák Dániel

2010. november 3. 13:06

Az Android nagyon megverte az iPhone-t

Az Android gőzhengere tovább dübörög, az Egyesült Államokban már szinte minden szempont szerint megveri a Google platformja az Apple iPhone-t. Az USA-ban használat szempontjából ugyan még a RIM és az Apple is előtte van, de globálisan már csak a Nokia előzi meg.

A harmadik negyedévben a Canalys jelentése szerint az Egyesült Államokban az okostelefon-eladások 44 százalékát vitte el az Android, az Apple pedig csupán 26 százalékot szerzett. Ez pedig már nyílt sisakos küzdelem, ugyanis a harmadik negyedévben már nem lehet azzal sem védekezni, hogy az iPhone 4-re váró vásárlók miatt alacsonyak voltak az Apple eladásai. Június és szeptember között az USA-ban 9,1 millió androidos mobil fogyott, iPhone-ból pedig csak 5,5 millió.

1309 százalékos növekedést produkált az Android

A Canalys jelentése vizsgálja a globális adatokat is, amiből az derül ki, hogy a Nokia továbbra is vezető pozícióban van, de egyre csökkenő részededéssel. A harmadik negyedévben az eladott okostelefonok pontosan egyharmada volt Nokia (Symbian), minden negyedik mobil Androidot futtat, az iPhone pedig csak 17, a RIM Blackberry pedig 15 százalékát adja a piacnak. Az Android viszont a mezőny legfiatalabb játékosa, s ha százalékban mérjük a növekedését, akkor azt bármelyik platform megirigyelné, hiszen 2009 harmadik negyedévében még alig 1,4 milliós volumenről egy év alatt közel 20 millióra ugrott, 1309 százalékos növekedést összehozva.

A fogyasztói piacot vizsgáló NPD Group is közzétett egy friss jelentést a napokban, ami a Canalys eredményeihez nagyon hasonló számokat muta. Az amerikai vásárlók 44 százaléka androidos mobilt választott, 23 százaléknyian iPhone-t és 22 százaléknyian BlackBerry-t vettek. Abban sokan egyetértenek, hogy az Android sikere nem egyedül a felületben és a funkciókban rejlik, hanem abban, hogy több gyártó nagyon sok modelljével elérhető, ráadásul az árkategóriák minden szintjén találunk androidos mobilt. A csúcsmodellek között ott van a HTC Desire vagy a HTC EVO 4G, a Samsung Galaxy S vagy a Motorola Droid, esetleg a Sony Ericsson X10, de bátran lépdelhetünk lefelé, s a felső-közép, közép és belépő-szinten is találunk tucatnyi androidos okostelefont. A középső kategóriára jó példa a HTC Wildfire, a Samsung Galaxy Spica vagy a Galaxy 3, az alsó szegmensben pedig a Huawei olcsó modelljei és a Sony Ericsson X10 Mini, amit említeni érdemes.

Már csak a perekben bíznak

A többi platform gyártója is érzi, hogy az Androiddal ilyen formán nem lehet versenyre kelni, s érezhető, hogy mindenki igyekszik kijátszani az erősebb ütőkártyákat is. Nem meglepő, hogy az Apple és a Microsoft is pereket indított például a Motorola ellen az androidos mobiljai miatt, sőt, még az Oracle is a Google ellen küldte jogi osztályát, mivel jogszerűtlennek tartja a Java alkalmazását az Androidon belül. A perek azonban évekig is eltarthatnak, s addigra az Android megeszi reggelire az összes többi platformot, annak ellenére, hogy az iPhone eladások is csúcsokat döntenek, illetve a Windows Phone 7 is jól kezdett. Egyedül a Nokiának van félnivalója, ugyanis a Symbian^3 gyenge próbálkozásnak tűnik a másik négy vezető okostelefon-platform árnyékában, s valószínű, hogy egy év múlva globálisan is elveszti a finn gyártó az elsőséget.

A Nielsen szintén most publikált adataiból egyébként jól látszik, hogy az Android növekedése leginkább a RIM és a Windows Mobile kárára történt, miközben az Apple tudta tartani a részesedését. Eladási számokban 2010 első felében már megtörtént az áttörés, s az Android megelőzte az iPhone-t, de ennek ellenére az Apple okostelefonja párhuzamosan képes volt együtt nőni a piaccal. Ugyanez nem sikerült a BlackBerry-nek és a Windows Mobile-nak, mindkettő komoly zuhanásba kezdett, eközben a kisebb szereplők, mint a Palm webOS, szinte teljesen eltűntek.

AWS Generatív AI: apró tanmesék az ötletes felhasználásra (x)

A generatív AI gyorsan turbózza fel a vállalati folyamatokat, az elburjánzó dokumetumoktól egészen a repetitív fejlesztői feladatok kigyomlálásáig.

AWS Generatív AI: apró tanmesék az ötletes felhasználásra (x) A generatív AI gyorsan turbózza fel a vállalati folyamatokat, az elburjánzó dokumetumoktól egészen a repetitív fejlesztői feladatok kigyomlálásáig.

Az iPhone utolsó kapaszkodója a már meglévő felhasználók. Ha nem az eladásokat, hanem a felhasználói bázist nézzük, akkor a RIM 30 százalékos részesedésével vezet az Egyesült Államokban, az Apple még mindig második 28 százalékkal ,az Android viszont még csak 19 százalékot tudhat magáénak. A nagy platformok közül azonban az Android az egyetlen, amely folyamatos növekedést tudott felmutatni a Nielsen által vizsgált időszakban és ha a trendek az eddigiek alapján folytatódnak, jövő tavaszra az Android lehet a legszélesebb körben használt okostelefon-platform az USA-ban.

A fiatalok bírják az Androidot

A HWSW-n is tarol az Android

A HWSW látogatottsági statisztikái alapján  néhány héttel ezelőtt az Android böngészőjével tett látogatások száma meghaladta az Apple WebKit eredményeit. Ez utóbbiba  beleértendő az iPhone mellett az iPad és az iPod Touch készülékekről érkező forgalom is.

A Nielsen adatsorából viszont érdekes demográfiai következtetéseket lehet levonni. A jelentés szerint az Androidot választók 50 százaléka 35 évesnél fiatalabb, s csak 29 százaléka 45 évesnél idősebb. A RIM a 45 évesnél idősebbeket jobban meg tudja szólítani, felhasználóinak 38 százaléka ide tartozik, s ugyanannyian a 35 alatti korosztályba. Ez utóbbi szám a szöveges üzenetfüggő tinikkel magyarázható, ami a RIM számára az üzleti felhasználók mellett a legjelentősebb bázis. Az érintőképernyő hanyagolása, illetve az alkalmazás környezet gyengesége viszont biztosan kiábrándítja ezeket a fiatalokat. Valószínűleg a RIM esése jelentős részben ennek a rétegnek köszönhető.

A következő negyedévre vonatkozó jóslatok szerint az iPhone a használatot figyelembe vevő statisztikákban átveszi az első helyet a RIM-től, viszont az Android megérkezik az iPhone mellé, s a következő év ennek a két platformnak a csatájáról szól majd. A fenti adatok ugyan főként az Egyesült Államok piacát vizsgálják, de az elmúlt időszak trendjeit figyelembe véve ezek Európára, sőt, némi korrekcióval Magyarországra is kivetíthetőek, ha most még nem is, de a közeljövőben mindenképp.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról