Szerző: Bodnár Ádám

2010. október 29. 09:25

Hasít a Microsoft

A gazdasági bizonytalanság ellenére stabilan növekedő, az elemzői várakozásokat felülmúló bevételről és profitról számolt be a Microsoft tegnap, amikor nyilvánosságra hozta a harmadik naptári negyedévre eső első pénzügyi negyedévének eredményeit.

Jól megy a Windows 7 és az Office 2010

A gazdasági bizonytalanság közepette a lakossági PC-vásárlások lelassultak, de a vállalati beszerzések végre kezdenek felpörögni, a cégek ugyanis láthatóan nem halogathatják tovább az évezred elején megvásárolt gépek cseréjét, frissítését. Az Intelről és a piaci elemzőktől származó adatok alapján a harmadik naptári negyedévben a PC-piac 10 százalék körül növekedett, a Microsoft asztali Windowsok értékesítéséből származó forgalma ehhez hasonló mértékben, 11 százalékkal bővült. A vállalat a múlt héten ünnepelte a Windows 7 első születésnapját és egyúttal közölte, a piacra dobás óta 240 millió licencet értékesített, amivel a Windows 7 minden idők legjobban rajtoló operációs rendszere.

Az Office 2010 is jól fogyott, a Microsoft tájékoztatása szerint 14 százalékkal emelkedett a Business Division forgalma, amelynek zömét az irodai csomag adja - a lakossági eladások 26 százalékkal, a vállalati eladások 11 százalékkal bővültek a tavalyi év azonos időszakával összevetve. Peter Klein pénzügyi vezető az elemzők és befektetők számára rendezett konferenciahíváson elmondta, a piacra dobása utáni első negyedévben 20 százalékkal több fogyott az Office 2010-ből mint annak idején az Office 2007-ből. A SharePoint, Lync, Dynamics CRM és Exchange termékek mind két számjegyű százalékos bevételnövekedést könyvelhettek el, emellett a Microsoft azt is közölte, cloud-szolgáltatásaira előfizetők száma háromszorosára emelkedett.

A szerverekért és fejlesztői eszközökért felelős részleg 12 százalékkal növelte bevételét. A Microsoft becslései szerint az x86 szerverek szállításai mintegy 15 százalékkal emelkedtek a negyedév során, ezzel együtt mozogtak a Windows Server eladások. Kiemelkedő teljesítményt mutatott fel a System Center felügyeleti termékcsalád, amely 20 százalékkal több forgalmat ért el mint egy éve, a virtualizációs megoldások értékesítése pedig 50 százalékkal ugrott meg éves összehasonlításban. A Windows Azure nyilvános cloud előfizetések 40 százalékkal növekedtek a megelőző negyedévhez képest (éves összevetésnek nincs értelme mivel egy éve még nem üzemelt az Azure).

A Halo Reach húzta az Xbox-eladásokat

Meglepően jó teljesítményt mutatott fel az Entertainment and Devices, amely az Xboxért felelős. A Microsoft konzoljából 38 százalékkal többet adtak el mint egy évvel korábban, összesen 2,8 millió fogyott, amely az új, vékony változat és a Halo Reach megjelenésének is köszönhető, a játék 350 millió dolláros bevételt termelt (az első nap 200 milliót) és már 5,5 millió példány kelt el belőle. Az online részleg (szokás szerint) viszonylag gyengén muzsikált, de a 8 százalékos bevételnövekedés csak a többi divízió teljesítményével összevetve csalódás. A hirdetési bevételek 13 százalékkal emelkedtek,a  Bing pedig lassan de folyamatosan növeli részesedését a keresőpiacon. Az 527 milliós forgalomhoz ugyanakkor 481 millió dolláros veszteség társult, amely a területre dedikált kutatás-fejlesztési erőforrások relatív magas költségével magyarázható.

Összességében a Microsoft 16,2 milliárd dolláros forgalmat ért el, ami új rekord az első pénzügyi negyedévben, ehhez 5,41 milliárd dolláros nettó eredmény társult. A részvényenkénti 62 centes profit messze felülmúlta a Bloomberg által megkérdezett elemzők 55 centes várakozását, a cég papírjai a bejelentés nyomán 3 százalékot erősödtek. "Ez egy kivételes negyedév volt, a vállalat bevételek növekedéséhez erős lakossági kereslet is társult az Office 2010, Windows 7, Xbox 360 és a játékok iránt" - mondta az eredmények kapcsán Peter Klein. A vállalat erős vállalati keresletre számít az idei pénzügyi évében, amely 2011 júniusában ér véget.

a címlapról