Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Sokba kerül a Google-nek a keresés

Dojcsák Dániel, 2010. október 19. 14:55
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Google Instant az elmúlt hónapok talán legmegkapóbb fejlesztése volt a Google háza táján. A szeptemberben bemutatott funkció lényege, hogy már a keresőkifejezés begépelése közben látunk egy dinamikus találati listát, így nem kell új és új kereséseket indítani, hanem folyamatában tudjuk finomítani a beírt szavakat, hogy a megfelelő találatokat kapjuk.

A fejlesztés azonban üzleti szempontból igazi öngól. Nem elég, hogy nem segíti a Google hirdetési felületeinek megjelenítését, s ezen keresztül nem hoz bevételt, de ráadásul még iszonyatosan drága is a rendszer fenntartása. Az pontosan nem derül ki, hogy mik jelentik az extra költséget, de nyilvánvalóan a megoldás kifejlesztése, illetve az igényelt szerverteljesítmény a két fő ludas. A Google egyik szóvivője meg is erősítette, hogy a vállalat további szerverparkokat létesített kizárólag azért, hogy ezt a funkciót ellássa. Azt persze nem állt módjában megmondani, hogy ez pontosan mennyi gépet jelent, illetve, hogy mennyibe került a beruházás, mennyibe kerül a havi fenntartás.

Ez persze nem meglepő, hiszen a Google soha nem kommunikálta, sőt nem is nagyon utalt arra, hogy mennyi géppel dolgozik világszerte, csupán annyit lehet tudni, hogy a feladatokat olcsó x86-os szerverekből álló elosztott rendszerek végzik, központonként sok ezer géppel. A Google egyébként beismeri, hogy a keresés ára jelentősen nőtt az elmúlt években, s leginkább az jelent extra költséget, hogy nagyon sok, a felhasználókat kiszolgáló fejlesztést kellett megvalósítani.

Pörög a tartalom

A Google szerint az Instant esetében egy keresés során 5-7-szer annyi találatot kell megjeleníteni mint korábban, ahogy gépelés közben folyamatosan változik a találati lista. A megjelenítésre persze volt pár trükkje a cégnek, a cél az volt, hogy simán, akadozás nélkül jelenjenek meg a találatok, a váltások könnyedek legyenek. Ezt úgy sikerült elérni, hogy minden egyes karakter begépelése után, amennyiben változik a felhozatal, a találati lista egy frame-ben újra betöltődik. Ha a lista nem változik, akkor a kereső nem terheli a szervert egy újabb kéréssel - a háttérben dinamikusan változik a tartalom, de csak akkor frissül, ha tényleg szükség van rá.

Emellett a szervereket felkészítették a jelentősen nagyobb számú lekérdezés fogadására és kezelésére. Az új szerverek komolyabb cache-t, gyorsítótárat használnak, de itt is meg kellett találni az egyensúlyt az optimális terhelés és a frissesség között. A találatok nem lehetnek pár percnél régebbiek, sőt a közösségi kommunikáció tartalmait továbbra is látszólag valós időben kell prezentálni. Ha ez pedig nem lenne elég kihívás, akkor a mérnököknek oda kell figyelni arra is, hogy a hirdetések megjelenítése se szenvedjen csorbát.

Rossz bemutatkozás üzleti szempontból

Ezzel kapcsolatban azonban kudarcot vallott a rendszer, legalábbis a marketing-szakértők egybehangzó véleménye szerint, amit az elmúlt egy hónap tapasztalataiból állítottak fel. A probléma az, hogy hiába jelenik meg sokkal több alkalommal hirdetés, azok túl rövid ideig vannak szem előtt, szinte csak felvillannak, s a felhasználó fel sem fogja, hogy ott történt valami. Ugyan a Google rendszerében csak az átkattintások után kell fizetni, így nem érinti majd hátrányosan az ügyfeleket, de arra biztosan lehet számítani, hogy azokban a régiókban, ahol az Instant már élesben működik, ott az átkattintási ráta látványosan romlani fog. Mivel minden variációra más-más hirdetés jelenhet meg, ezért a gépelés közben előfordulhat, hogy akár egy tucatnyi reklámmegjelenítés történik, amit a felhasználó nem is lát, mert vagy a billentyűzetet, vagy a szövegmezőt bámulja.

Menekülő útvonalként a Google úgy döntött, hogy nagyon gyorsan át kell vinni ezt a funkciót a mobil platformokra is, és az ottani környezetben remélni, hogy jobban fog működni a hirdetési funkció is. A fejlesztés már elkezdődött, s egészen biztosan találkozhatunk majd az Instanttal iOS platformon akár iPhone, akár iPad készülékeken, Androidon és Blackberry-n is. A Symbian 3 és a Windows Phone 7 nem került szóba, úgy tűnik a Google egyelőre csak az amerikai okostelefon-piac első három szereplőjére koncentrál.

A mobilos Instant megjelenésével kapcsolatban Jonathan Rosenberg, a Google termékmenedzsmentért felelős alelnöke azt nyilatkozta, hogy "viszonylag korán megérkezik. Még valamikor idén ősszel". Igaz hozzátette viccesen azt is, hogy "Kaliforniában viszont elég sokáig tart az ősz".

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.