Szerző: Dojcsák Dániel

2010. október 5. 09:29

Erősödik a böngészőháború, újabb csaták ideje jött el

A böngészőpiacon az elmúlt években a Firefox menetelése és az Internet Explorer gyengülése volt a meghatározó trend, eközben érkezett meg a Google böngészője a Chrome, illetve a mobil platformok is megerősödtek.

A szeptemberi böngésző statisztikákat figyelembe véve a szokásoshoz képest két érdekes változást lehet megfigyelni. A Google Chrome stabil, lassú növekedése tovább folytatódik, viszont az új Internet Explorer is erősödni látszik - könnyen lehet, hogy sikerül a Microsoftnak visszacsábítania ügyfelek tömegét a platformhoz. A másik fordulat pedig az, hogy a mobil platformok - beleértve az iOS-t és az Androidot is - újabb jelentős szelettel növelték részesedésüket a teljes böngészési piacból.

Magyarország krómnagyhatalom

A Google Chrome a Net Applications számai szerint globálisan 7,98 százalékon áll. Ez azt jelenti, hogy egy év alatt duplázott, hiszen 2009 szeptember végén még alig 3,38 százalékot tudhatott magáénak. Ez idő alatt persze megjelent több új főverzió, a funkcionalitás jelentősen bővült, megjelentek a kiegészítők, a böngésző JavaScript motorja is jelentősen gyorsult. Illetve a Google szinte minden platformján igyekezett tolni a saját szoftverét. Ehhez képest viszont jelentősebb növekedésre lehetett volna számítani.

Magyarországon ennél már előrébb járunk, ugyanis a Rankings.hu statisztikái szerint múlt héten már a hazai internetezők 11,18 százaléka használt Chrome-ot, míg tavaly még nálunk is alig 3,12 százalékon állt a mutató. A növekedés leginkább az Internet Explorer kárára történt, az ugyanis ugyanezen időszak alatt 41 százalékról 31-re csökkent. Illetve hozzá kell tenni, hogy a Firefox egyeduralma is meginogni látszik, hisz 53-ról 51 százalékra rontottak egy év alatt.

Globálisan viszont az Internet Explorer továbbra is viszi a prímet. Annak ellenére, hogy 9-es verziót még a netezők alig 0,1 százaléka kezdte el használni, a korábbi három verzió tartja magát. A Net Applications statisztikái szerint a legnépszerűbb változat ma már az IE8, amit a felhasználók 29,06 százaléka nyúz, a második helyen viszont a teljes világot nézve még mindig az IE6 tanyázik 15,5 százalékos eredménnyel, az IE7 pedig 10,39 százalékot visz el.

Magyarország ezen a területen is dicséretesen teljesít, hiszen nálunk az IE6 az egy évvel ezelőtti 12 százalékról 3,27-re zuhant, a legtöbben az IE7-et is elhagyták (21>11%), és egyből az Internet Explorer 8-ra váltottak, így az már a böngészőpiac 17 százalékát foglalja el. Ez nyilván köszönhető annak is, hogy a Microsoft jelentőst kampányt indított az újabb Internet Explorer változatok használatáért.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Firefox háza táján viszont nem tapasztalható jelentősebb ingadozás. Bármilyen felbontásban nézve a Mozilla böngészője stagnál vagy kis mértékben ingadozik, ráadásul a mostani hónapok a várakozással telnek. A Mozilla kinyilatkoztatta ugyanis, hogy a 3.6.8-at követően nem lehet frissítésre számítani, a legközelebbi nagy dobás a Firefox 4 lesz, amiből egyelőre csak béta változat érhető el.

A mobilok határozzák meg a következő évet

A mobil platformon viszont jelentős a gyorsulás. Magyarországon a Rankings statisztikái szerint az elmúlt héten már a teljes auditált mobilwebes forgalom 10,09 százaléka Apple iPad eszközökön keresztül zajlott. Ehhez hozzáadva az iPhone 34,8 és a szintén webre képes iPod touch 4,49 százalékát, kiderült, hogy ma Magyarországon az Apple-felhasználók adják a mobil eszközökön internetezők közel felét, pontosan 49,38 százalékát. A tavalyi adatok a mobil esetében nem összevethetőek a frissekkel, ugyanis azóta fejlődött a rendszer, így most már a különböző kliensek, például az Opera Mini mögé bújó felhasználók is pontosan kategorizálhatóak eszközeik szerint.

A rangsor következő helyein a Nokia, Sony Ericsson, Samsung, HTC, LG, Blackberry és a Motorola áll ebben a sorrendben. A Nokia nyár eleje óta 30-ról 27 százalékra rontott, a Sony Ericsson szintén gyengült kicsit, míg a Samsung óvatos növekedéssel már 5,88 százalékon áll. A HTC pár tizedet javított, s 100 ból 2,7 mobilon internetező használja az ő eszközeiket. A részesedésüknek viszont már a harmadát teszi ki a HTC Desire és a Legend. A Nokiánál továbbra is az 5800 a legmenőbb, a Sony Ericsson pedig az XPeria X1 révén kerül az eszközökre bontott lista első régiójába.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról