Szerző: Dojcsák Dániel

2010. augusztus 16. 15:23:00

A webshopoknak fel kell készülnie a nők rohamára

A GKIeNET - T-Mobile: Jelentés az internetgazdaságról című tanulmány szerint 2012-re az magyar internetes vásárlók több mint fele nő lesz. A trendeket egyre több online áruház követi konstruktívan, s alakítja át felületeit a szebbik nem igényeinek megfelelően.

HIRDETÉS

A legtöbb internetező még mindig csak tájékozódásra, a vásárlás előkészítésére használja az internetet. Annak ellenére, hogy közel 4 millió internetező van hazánkban, még mindig csak 1,1 millióan vásárolnak is a weben .

XX. századi férfiak, XXI. századi nők

A jelentés megemlíti, hogy a hazai e-kereskedelem “hőskorában”, azaz a 90-es évek végén nagyon kevés webes bolt vágott neki a kihívásnak, s azok is főként a férfi célközönséget jellemzően érdeklő termékeket értékesített, például műszaki cikkeket, számítástechnikai termékeket. A választék mellett akkoriban a webshopok kialakítása is "férfias" volt, a kategóriák tematikusak, megjelenésükben hierarchikusak voltak, a képek pedig elsősorban a termék vizuális megismerésére szolgáltak, a kereskedők nem próbáltak érzelmeket kelteni. Az online áruházak akkoriban még nélkülözték a figyelemfelkeltő elemeket, s inkább funkcionálisak, praktikusak voltak, hisz a férfiak kevésbé hajlamosak az impulzusvásárlásra.

A webes kereskedelem világa mára azonban itthon is megváltozott. A 14 év feletti lakosság (8,5 millió fő) 42 százaléka, azaz 3,6 millióan havonta legalább 1 órát töltenek internetezéssel, s közülük  1,1 millióan az elmúlt egy évben vásároltak is online. Ennél valamivel magasabb számban vannak, akik a “vásárolt-e valaha online” kérdésre igennel felelt, de a kutatók szerint célravezetőbb a rendszeres vásárlókat mérni, lévén az online áruházak forgalmának nagy részét ők generálják és nem az eseti próbálkozók.

Bővül a kínálat

Ahogyan az elérhető termékek köre bővült, úgy változott a nemek aránya is az online kereskedelemben. Kezdetben főként tartós fogyasztási cikkeket lehetett online vásárolni, amiben klasszikusan a férfiak a döntéshozók, ma viszont már napi fogyasztási cikkek, élelmiszerek, vegyi áruk, kozmetikumok, ruhák, játékok online értékesítése is a jellemző, ami a női vásárlók felé tolja az arányt. A GKIeNET jóslata szerint 2012-ben már minden második online vásárló nő lesz, így a kereskedőknek érdemes felkészülni az itthon még újnak mondható női vásárlókra is.

A szakértők szerint ez elsősorban leegyszerűsített kategóriarendszert kell jelentsen, másrészt az oldalak dizájnjában is változni kell, s a sivár, egyszerű megjelenés helyett a meleg színekkel operáló megoldásokat érdemes keresni. A termék adatlapokon immár nem az ár szerepel majd az elsődlegesen kiemelt helyen, hanem valamilyen érzelemkeltő eszköz, ami lehet szlogen, vásárlói visszajelzések, imázselemek.

Bizalomra van szükség

Lehet nyugodtan arra is számítani, hogy ha lassan is, de biztosan emelkedni fog az online vásárlók száma is. A trendek azt mutatják, hogy az első lépcsőfok az online banki szolgáltatások használata, hiszen évek óta ezt a görbét követi az online vásárlásé. A magyarázat valószínűleg az, hogy az online fizetési tranzakciókkal kapcsolatos bizalom létrejöttének kulcsszereplője a netbank.

a címlapról