Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Botladozik a grafikus chipek piacán az NVIDIA

Bizó Dániel, Bodnár Ádám, 2010. július 29. 10:15
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A vártnál jóval kisebb lesz az NVIDIA bevétele az augusztus 1-én záruló második pénzügyi negyedévben, jelentette be tegnap a cég. A GPU-üzletág gyengélkedik.

A tervezett 950-970 millió helyett csupán 800-820 millió dolláros forgalmat vár a jelenleg is zajló második pénzügyi negyedévben az NVIDIA. A grafikuschip-gyártó a GPU-üzletág gyengélkedésével magyarázza a visszaesést, amelyet a memóriaárak növekedése és az európai, illetve kínai piacon tapasztalható bizonytalanság okoz. "A GPU-k megnövekedett költsége az olcsóbb termékek és az integrált megoldások felé tolta el a keresletet" - áll a cég által kiadott közleményben. A bejelentés hatására az NVIDIA részvényei közel 7 százalékkal gyengültek a tőzsdei kereskedésen kívül.

Az NVIDIA helyzetének nyilvánvaló oka, hogy az áprilisban piacra dobott új GeForce GTX lapkák (470, 480) túlságosan nagyok, drágán termelhetők, miközben grafikus teljesítményük jelentősen elmarad az NVIDIA saját várakozásaitól is. A GTX 470, 480 chipek és a rájuk épülő kártyák sokkal drágábban állíthatóak elő mint a rivális Radeonok, miközben szerény teljesítménybeli fölényt kínálnak, a piacra nehezedő kompetitív nyomás pedig nem teszi lehetővé a cég számára az árak megemelését. A helyzetet súlyosbítja, hogy a memóriaárak év eleje óta folyamatosan emelkednek, ami tovább drágítja az akár 1,5 igabájt GDDR5 memóriával szerelt kártyák gyártását.

A probléma gyökere, hogy GF100 avagy Fermi kódnevű lapkákat az NVIDIA elsősorban nem grafikus feladatokra tervezte, az architektúra fejlesztésénél a professzionális felhasználást (multimédia, mérnöki tudományos alkalmazások) tartották szem előtt. Az eredmény egy hatalmas, sokat fogyasztó és drágán előállítható chip lett, amely egyáltalán nem képes költséghatékonyan kiszolgálni a tömegpiaci igényeket. Az NVIDIA felmentő serege, az áttervezett mikroarchtiektúrájú, jóval olcsóbban gyártható GeForce GTX 460 csak július közepén érkezett, így már nem tudott jelentős hatást kifejteni a második pénzügyi negyedév eredményeire. Iparági vélemények szerint az NVIDIA a GF100 chipekből minimális mennyiséget biztosított a GeForce kártyagyártók számára, mivel egyszerűen nem érte meg tömegesen szállítani a lapkát.

Az NVIDIA fejlesztési stratégiája által nyitva hagyott piaci lehetőségeket kihasználva az AMD több mint 87 százalékkal tudta növelni grafikus chipjeinek forgalmát a második negyedévben, a bevétel a hagyományosan álmos szezon ellenére 7,5 százalékkal múlta felül az első negyedévet is. A divízió nyeresége ugyanakkor csökkent, amit az árverseny, valamint az 5000-es Radeon generáció magasabb költségei magyaráznak. Dirk Meyer, az AMD vezére szerint  az eladásokat a gyártókapacitás korlátozza jelenleg. Az eladott Radeonok több mint fele már DirectX 11-es, és az év során érkezik a következő generáció, hivatalosan megerősítve ezzel a lábra kelt feltételezéseket - a bejelentés nyár végére, őszre várható.

A legújabb pletykák szerint ez októbert jelent, és a Southern Islands családként ismert Radeon 6000 chipek továbbra is a TSMC 40 nanométeres eljárásán készülnek, és a nagyban a jelenlegi grafikus processzor mikroarchitektúrára alapoznak, ugyanakkor a processzorokon kívüli komponenseket, mint a cache-ek, memóriavezérlő, vagy a magok közti feladatmegosztást és adatcserét vezérlő arbiter megújulnak, és már az azt követő, Northern Islands generáció technikáit vezetik be.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.