Szerző: Dojcsák Dániel

2010. július 21. 10:46

Már több e-könyv fogy, mint papír

Az Amazon.com büszkén jelentette be, hogy a Kindle olvasójához letölthető e-könyvekből már többet ad el, mint a kemény borítós papírkönyvekből. A cég szerint a megugró eladások egyértelműen a nemrégiben végrehajtott árcsökkentésnek köszönhetőek.

Habár az Amazon kitartóan titkolja az adatokat a Kindle és a hozzá tartozó e-könyvek eladásaival kapcsolatban, de a múlt havi statisztikákra most engedett némi rálátást. A sajtóközlemény szerint júniusban minden 100 eladott keményfedeles könyvre 180 Kindle e-könyv jutott. Sőt, azt is elárulták, hogy 2010 első felében háromszor annyi elektronikus könyvet vásároltak tőlünk, mint az egy évvel korábbi időszakban. Az adat helytállónak tűnik, ugyanis az Egyesült Államokban 2009 karácsonyi szezonában vált óriási divattá az e-book olvasó, aminek hatására mostanra növekedhetett meg a tartalomfogyasztás is. Az idei komolyabb árcsökkentés hatása a könyvértékesítésben valószínűleg csak idén év végére fog érződni.

Robban az e-book piac

Az Amazon jelentését alátámasztja az Association of American Publishers által kiadott adat, ami a teljes e-book piacra vetítve mondja, hogy csak idén májusban 163 százalékot növekedett a digitális könyvek eladása. Az Amazon papír és digitális eladásainak összehasonlítása jelenthetné azt is, hogy az emberek a nyári időszakban kevesebb papírkönyvet vásároltak, s emiatt előzhette be azt a digitális, de ezt az Amazon azonnal cáfolja is.

A közlemény kiemeli, hogy ugyanebben az időszakban sikerült növelni a papírkönyvek eladásait is, s ehhez képest ugrott még nagyobbat az e-könyv. Pontos számokat azonban továbbra sem publikál az Amazon, amiért már az Apple vezetője, Steve Jobs is kritizálta a vállalatot. Így annyi biztos, hogy a piac robbanás előtt áll, illetve már el is indult a meredek növekedési pályán, de a volumenről továbbra sincs fogalmunk. Az viszont sokat elárul, hogy az Amazon által 15 éve forgalmazott papírkönyv, mint termékcsoport visszaszorult a második sorba a mindössze 33 hónapja forgalmazott e-book mögé. Az elmúlt évben a legtöbb fogyasztói vélemény arról szólt, hogy az e-Ink technológiára építkező olvasók jó termékek, de a túl magas ár riasztó. Idén viszont már beindult a hardver áresése.

A Kindle esetében a 259-ről 189 dollárra való csökkentés hatására háromszorosára nőtt a belépő szintű eszközök eladása. Az árversenyben természetesen a konkurensek is érintettek, s mind a Sony Reader, mind a Barnes and Nobles Nook is egyre alacsonyabb áron érhető el. A Nook csak Wi-Fi-s változata (nincs benne 3G+SIM) például már 149 dolláros áron kapható, s a Sony Reader Pocket Version is már 149-169 dollárnár jár.

Nem lesz ingyen

Az erős csökkentési láznak azonban véget kell érnie, hiszen szakértők szerint lassan a kiskereskedelmi ár eléri az előállítási költséget, s ezek után a könyvforgalmazásban kevésbé érintett cégeknek nem lesz érdeke tovább csökkenteni. Igaz az Amazon és a Barnes and Nobles megengedheti magának, hogy olcsóbban árulja az eszköz, mint amennyiért előállította. Ugyanez a modell dívik a játékkonzolok piacán is, ahol az eladott játékok utáni várható bevétel miatt megéri az eszközt nyomott áron árusítani. Az e-könyv olvasók piacán a versenyt azonban nem csak az azonos piacon szereplők gerjesztik, hanem jelentős befolyásoló tényező a tablet PC piac is, élen az Apple iPad-jével.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról