Szerző: Bizó Dániel

2010. július 21. 10:49

Továbbra is sodródik a Telenor

A szezonálisan megszokotthoz képest jobban sikerült a Telenor Magyarország második negyedéve, noha a vállalat a jelek szerint egyelőre tovább halad a piaccal együtt süllyedő pályán - viszonyítási ponttal a Magyar Telekom jelentése fog szolgálni.

A norvég tulajdonú cég a második negyedév során 41,38 milliárd forintos árbevételt ért el, ami közel 7 százalékkal, több mint 3 milliárd forinttal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, mikor a pénzügyi krízis hatásai már javában pusztítottak a reálgazdaságban is. A számok értékelésekor a Telenor közleménye maga is elismeri, hogy a vállalat elmúlt időszakban tett erőfeszítései ellenére  (márkaváltás, a djuice márka teljes önállósodásával megnövekedett marketingaktivitás) a pénzügyi mutatókra még mindig a recesszió hat leginkább. A cég megjegyzi, hogy az éves összevetésben az árbevételt apasztotta a végződtetési díjak hatósági csökkenése, ami mind a Telenor hálózatába irányuló hívások összekapcsolási díjaiból, mint a kimenő hívásokból származó bevételeket visszavetette.

A Telenor szezonális produkciója azonban ennél kedvezőbb képet mutat, a második negyedéves árbevétel ugyanis 5,4 százalékkal haladta meg az első negyedévest, ami sokkal erősebb, mint a tavalyi 2.5 százalékos, és a két évvel ezelőtti 2,7 százalékos szezonális növekedés. Ennél is jobb képet fest a Telenor 12,14 milliárdos adó- és kamatfizetés előtti nyeresége, amely további meredek javulást jelent, hiszen mindössze 5,7 százalékkal maradt el a tavalyitól, és 15,7 százalékkal meghaladta az első negyedévest. Ezt a szigorú költséggazdálkodás mellett magyarázhatja az összekapcsolási díjak csökkenése is, Fridtjof Rusten pénzügyi vezérigazgató legalábbis korábban ezt a faktort is megemlítette a cég tavaly harmadik negyedéves kedvező EBIT mutatója kapcsán.

A nagy kérdés természetesen továbbra is az, hogy akciói révén a Telenor valóban saját lendületet tud venni, vagy továbbra is egyszerűen az általános, hosszútávon kedvezőtlen piaci tendenciákkal együtt mozog. Nem vet túl jó fényt a Telenor elmúlt időszakban végzett aktivitásainak eredményeire, hogy az év első hat hónapja során a három hazai operátor közül a Telenor aktív ügyfélbázisa apadt a legnagyobb mértékben, 57 ezer előfizetéssel, miközben a Telekom mindössze kevesebb mint 30 ezret vesztett, a Vodafone élete pedig 40 ezer aktív előfizetéssel lett egyszerűbb. A Telenor egyébként is a legnagyobb, 580 ezres inaktív ügyfélbázissal bír, ami különösen magas mutató a Telekom 303 ezréhez és a Vodafone 175 ezres mutatójához képest. Ez arra utal, hogy ilyen magas penetráció mellett az akciókkal piacra szórt, feltöltőkártyás készülékcsomagok nem hatásosak a forgalom tartós növelésére. A bevétel negyedéves növekedését tehát nem az ügyfélbázis növelése, hanem az ügyfélaktivitás és mobilköltések szokásos szezonális erősödése magyarázza leginkább, amely a Telenoron kívül álló jelenség.

Beruházásait a vállalat továbbra is a mobil szélessávú hálózati fejlesztésekre összpontosítja, a második negyedéves tőkeberuházások nagysága megközelítette a 3 milliárd forintot, ami jelentősen elmarad ugyan a tavalyi 3,6 milliárdtól, az azonban tartalmazta még a Telenor új székházának költségeit is. A mobilinternetből származó bevételek növekedése részben tudta csak ellensúlyozni a cég egyéb, nem beszédalapú bevételeinek, mint az SMS-ekből származó forgalom olvadását. Az egy előfizetésre jutó havi átlagos árbevétel 3683 forintot tett ki, ami 6,5 százalékos csökkenés egy év alatt.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról