Szerző: Bodnár Ádám

2010. július 15. 11:47:00

Egyelőre csalódás az Office 2010 rajtja

Az amerikai kiskereskedelmi forgalom elemzésére szakosodott NPD piackutató vállalat szerint csalódás az Office 2010 bolti premierje, az eladások elmaradnak az Office 2007 által az első két hétben produkált számoktól.

HIRDETÉS

Az új irodai csomag bemutatása kapcsán a vállalat vezetői bizakodóak voltak, amire minden okuk megvolt. Az Office 2010 bétáját több mint 9 milliószor töltötték le, ami hatszorosa az Office 2007 béta letöltéseinek, ami a Microsoft szerint arra utal, hogy erős az érdeklődés az új változat iránt. A béta felhasználóinak körében lefolytatott felmérés alapján a megkérdezettek 75 százaléka 6 hónapon belül meg akarja venni az új Office-t. "Az Office 2010 kedvező fogadtatását és a Windows 7 sikerét nézve úgy gondoljuk, ez lesz a legsikeresebb Office a fogyasztók körében" - vélekedett Stephen Elop, a Microsoft Business Division vezetője.

Elmaradt a nagy durranás

Az Office 2010 relatív sikertelensége több okra is visszavezethető. Az első és talán a legfontosabb, hogy az Office 2003 és az Office 2007 is jól sikerült, népszerű termékek voltak, a kedvező árú otthoni verziókkal a Microsoft számos új vevőt szerzett és a kalózverziók felhasználóit sikeresen "kifehérítette". Az NPD szerint 3,5 éves történelme során az Office 2007 több mint 1,5 milliárd dolláros kiskereskedelmi forgalmat ért el az USA-ban és majdnem 10 millió új vásárlót vonzott. Az Office 2010-nek tehát egy viszonylag telített piacon kell bizonyítania.

Az Office 2007 teljesen megújult kezelőfelületet kapott, amit viszonylag könnyű volt bemutatni és kommunikálni. Az Office 2010 legfontosabb újdonságai nem a külsőt érintik, hanem inkább a funkcionalitást, ráadásul a jelentős többségük a kiskereskedelemben vásárló fogyasztók és kisvállalatok számára nem igazán releváns. Egy Wordben szöveget szerkesztő, esetleg a kiadásait Excelben vezető otthoni felhasználó számára kevéssé hasznos a szoros SharePoint-integráció vagy éppen a SQL Serverrel együtt megvalósítható üzleti intelligencia. A Microsoft számára egyre nagyobb kihívást jelent, hogy az Office újabb változatait egyedül a képességekkel eladja.

Az Office 2007 premierje kapcsán azt sem szabad elfelejteni, hogy a hatalmas érdeklődéssel kísért Windows Vistával együtt került a piacra. A Vistának köszönhetően sokan látogattak el a boltokba új PC-ért vagy új operációs rendszerért és megvásárolták az Office legújabb verzióját is. Az utód Office 2010 ezzel szemben bő fél évvel a Windows 7 után jelent meg, nyár elején, ráadásul viszonylag kis felhajtás kísérte az érkezését, ennek is betudható a gyengébb fogadtatás.

Az NPD szerint az eladások mintegy harmadát teszik ki azok az Office 2010 kártyák, amelyek nem tartalmazzák magát a szoftvert, csak egy termékkulcsot, amivel a gépekre előre telepített változatokat lehet teljes értékűvé frissíteni - az Office 2003 és 2007 esetében még nem volt ilyen lehetőség. Ez egyébként azt is jelenti egyben, hogy a Microsoft számára az Office 2010 sikere kapcsán kulcsfontosságú lehet, hogy minél több PC-re kerüljön fel az időkorlátos próbaváltozat vagy a korlátozott funkcionalitású, ingyenes Starter verzió.

Érdekesség, hogy a NPD szerint az ingyenes Office-alternatívák mint az OpenOffice.org, vagy akár a Google Docs, rövid és közepes távon nem fenyegeti a Microsoft Office kiskereskedelmi sikerét. Azok az átlagos felhasználók, akik a boltokban dobozos szoftverként veszik meg az Office-t,  nem is tudnak az OpenOffice.org vagy éppen a Google Docs létezéséről, de még az Office 2010 Web Applications-ről sem."Az átlagos vásárlók még nem tették magukévá a cloud koncepciót és rövid és közepes távon nem is fogják, ami teljesen feleslegessé tesz minden vitát az ingyenes alternatívákról" - írja az NPD blogjában Stephen Baker vezető elemző.

Szeptemberben jön hozzánk

Emlékeztetőül: az Egyesült Államokban június 15-én került az üzletek polcaira a Microsoft Office 2010, Magyarországon a lokalizált változat szeptemberben érkezik a hazai boltokba és ekkortól lesznek elérhetők az Office-szal előtelepített gépek is. Itthon is háromféle verzió lesz kapható, az Otthoni és Diák", az "Otthoni és Kisvállalati", valamint a Professional. Az árakról egyelőre nem hozott nyilvánosságra információt a Microsoft, de az USA-ban ezek dobozos termékként rendre 149, 279 és 499 dollárba kerülnek.

A hazai vásárlók számára is elérhető lesz a lehetőség, hogy az Office 2007-et ingyen frissítsék a 2010-es verzióra. A 2010. június 15. és 2010. szeptember 15. között megvásárolt Office 2007 tulajdonosai részére a számla és a vonalkód másolatának beküldése és egy nyomtatvány kitöltése ellenében a Microsoft e-mailben küldi el a megfelelő Office 2010 változat letöltésére mutató linket és a termékkulcsot.

a címlapról

Hirdetés

Hét kedvenc előadónk az idei HWSW mobile!-ról

2019. november 22. 03:20

Idén 90 fős előadói gárdával készülünk a HWSW mobile! digitális termékfejlesztési konferenciára, de hogy segítsünk az eligazodásban, kiemeltük neked a hét kedvencünket.