Szerző: Bodnár Ádám

2010. június 21. 11:07

Tévés kvízjátékban indul az IBM szuperszámítógépe

Az IBM által tervezett és épített Watson számítógép már az idén bemutatkozhat az egyik legnépszerűbb tévés kvízműsorban. A Jeopardy! jelentős állomás az ember-gép interakció következő szintjéhez vezető úton.

A Jeopardy! (magyarul kockázat) az Egyesült Államok egyik legnépszerűbb tévés kvízjátéka, amely 1964 óta fut töretlen sikerrel és számos nemzetközi adaptációt is megélt, Magyarországon "Mindent vagy semmit!" címmel futott egy hozzá kísértetiesen hasonló műsor. A játékosok több kategóriából választhatják ki az egyre nehezebb feladványokat, amelyekre válaszolniuk kell.

A Jeopardy! érdekessége, hogy a műsorban valójában a válaszok hangzanak el, nekik pedig a kérdést kell feltenniük. (pl a feladvány: "A világ egyik legnagyobb informatikai vállalata, amelyet Nagy Kék néven is szoktak emlegetni." Erre a helyes válasz nem az hogy IBM, hanem hogy "mi az az IBM?"). Helyes válaszért pénzjutalom jár, de ha a játékos rossz választ ad, levonnak a nyereményéből, ezért a Jeopardy!-ban különösen fontos, hogy a versenyzők tisztában legyenek a saját képességeikkel, ismereteikkel, villámgyorsan meg kell érteniük a kérdést és fel kell ismerniük hogy birtokában vannak-e a válasznak.

Informatikai szempontból a Jeopardy! számos kihívást tartogat. Az első és legfontosabb, hogy a számítógépnek pontosan meg kell értenie a szöveget, ki kell tudnia választani a releváns és kevéssé fontos részeket, el kell döntenie hogy birtokában van-e a válasznak, fel kell kutatnia azt és prezentálnia is kell. Emellett a gépnek olyan képességeknek is birtokában kell lennie mint az asszociáció és a nyelvi humor megértése. Távolról sem arról van szó tehát, hogy a gép lefuttat egy csomó internetes keresést, már csak azért sem, mert a Watson nincs az internetre kapcsolva, csak saját "tudására" hagyatkozhat. Egy webkeresés megjeleníti az adott kulcsszóra leginkább releváns dokumentumokat, a Watson viszont megérti és megválaszolja az emberi nyelven feltett kérdést.

Az IBM-nél már évek óta dolgozik egy kutatócsoport a cégalapító Thomas J. Watsonról elnevezett  gépen, amely részt vesz majd a Jeopardy! játékban. A DeepQA projekt célja az emberi-gépi interakció előrelendítése azáltal, hogy a számítógép megérti az emberi beszédet és értelmezni is tudja azt. Az elért eredmények számos területen hasznosíthatók később mint amilyen például az üzleti intelligencia, az adatbányászat és az információmenedzsment, de később akár olyan területeken is fel lehetne használni a technológiát mint az ügyfélkezelés,a contact centerek.

Az IBM szerint a jövőben egy vállalatvezetőnek elég lesz egy kérdést feltennie a számítógépe számára, amely aztán a cégnél felhalmozott hatalmas adatmennyiségből szállítani tudja a választ. John Kelly, az IBM Labs egyik vezetője szerint 1-2 éven belül kereskedelmi forgalomba kerülhetnek az első gépek, amelyek a Watsonnal kifejlesztett technológiákra épülnek. A Blue Gene/P architektúrára épülő Watson már számos Jeopardy! meccset lejátszott a tévéműsorban korábban szerepelt versenyzők ellen az IBM kutatóközpontjában, több-kevesebb sikerrel. Az IBM és a műsor producerei szerint a gép készen áll arra, hogy "élesben" is bemutatkozzon és kiálljon a Jeopardy! legeredményesebb egykori játékosai ellen.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról