Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A Hello HD lehet az első magyar 3D-s tévészolgáltató

Koi Tamás, 2010. április 28. 13:37
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Két éve jelent meg hazánkban a Hello HD műholdas tévé, mely a kezdetektől fogva prémium szolgáltatásokat igyekezett kínálni ügyfeleinek. A cég ügyvezetőjével, Szabó Péterrel beszélgettünk arról, mihez kezd a vállalat a frissen felvásárolt Antenna Digitallal, és mik a tervei a piacon.

Az angol Watchcable tulajdonában lévő HD Platform Kft-nél a múlt év első felében kezdődtek meg a tárgyalások az Antenna Hungária tulajdonában álló Antenna Digital szolgáltatás teljes felvásárlásáról. A cég teljes ügyfélköre a március elején végződött tranzakcióval így valamivel negyvenezer fölé tudott bővülni (ebből körülbelül 37 ezer az Antenna Digital, és körülbelül négyezer a Hello HD műholdas ügyfél), így a vállalat az ezzel négyszereplősre csökkent vezeték nélküli műsortovábbítási piacon a negyedik helyet foglalja el a UPC, a Magyar Telekom és a DIGI mögött.

Nem dőlt még el az Antenna Digital sorsa

Szabó Péter ügyvezető a HWSW-nek elmondta, egyelőre nem dőlt el, mi lesz az Antenna Digital szolgáltatás hosszú távú jövője. A vállalatnál két lehetséges forgatókönyvben gondolkodnak: "Az első verzió az, hogy az összes ügyfelet áttesszük műholdra, és ott csinálunk egy szélesebb portfóliót. Ez egy elég komoly, nagy beruházással járó munka lenne. A másik, hogy megtartjuk külön a Hello HD-t és az Antenna Digitalt, és valamilyen módon összeolvasztjuk a neveket." A cég egyébként a szerződéskötéstől számított 13 hónapig használhatja az Antenna Digital márkát és ennyi időre előre ki is fizette a műsorközvetítési díjat.

Az ügyvezető hozzátette, egy ilyen tulajdonosi váltást mindig a lehető legkörültekintőbben kell levezényelni, hogy a cég rövid távon se veszítsen ügyfeleket. A Hello HD a tranzakció után több megkeresést is kapott, voltak, akik le is mondták a szolgáltatást a váltás miatt, de az ilyen ügyfelek aránya nem számottevő. A mikrós előfizetők műholdas átállítása ezért is lehet komoly feladat, ugyanakkor nem a Hello HD lenne az első, amely az ügyfelek széles körét érintően hajt végre hasonló változásokat (a UPC éppen a következő hónapokban pozicionál át majd 200 ezer parabolaantennát a Direct szolgáltatásnál).

A legfrissebb statisztikák szerint egyébként ma Magyarországon megközelítőleg 800 ezer háztartásban használnak HDTV-t, ezzel együtt a HD-s tartalmak elérhetősége egyre általánosabb a legtöbb platformon. A Hello HD szolgáltatás jelenleg 11 ilyen csatornát - leginkább sport, természet és mozi kategóriákban - továbbít, ezzel együtt a cégnél is belátják, hogy az egyre kommerszebbé váló rendszer mellett csak új technológiák felé nyitva lehet prémium szolgáltatást nyújtani.

Dimenzióugrás

Ilyen prémium szolgáltatás lehet a 3D-s adás, mellyel a cég elsőként, de legalábbis elsők közt kíván a piacon megjelenni. "Kis cégként nagyon rugalmasan tudunk ezekre a technológiai változásokra reagálni. A 3D kedvünkre való dolog, és alkalmas lehet arra, hogy megkülönböztessük vele magunkat a nagyoktól" - emelte ki Szabó. A Hello HD technológiája jelenleg is kész a 3D-s adástovábbításra, az ügyfelekhez telepített set-top boxok tudják fogadni, és a megfelelő formátumban átadni a 3D-s televíziónak a jelet.

A 3D-s tévézés igazi térhódításának azonban jelenleg több akadálya is van. Egyrészt néhány demóműsort, esetleg sportműsort leszámítva nincs tartalom, másrészt a térhatású mozgókép megjelenítésére alkalmas televíziók rendkívül drágák, ráadásul  még tőlünk nyugatabbra is csak elvétve lehet látni őket az elektronikai kereskedésekben. Szabó szerint ahhoz, hogy a 3D igazán vonzóvá váljon nagyobb tömegek részére, elsősorban a tévékészülékek árát kellene lejjebb szorítani.

A Hello HD-nál ettől függetlenül úgy látják, a 3D-s tévéadást könnyebb lehet eladni a nézőknek, mint a HD-s csatornákat: "Az ügyfél a 3D-nél érzi azt, hogy nem csak egy minőségi, hanem szó szerint egy dimenzióugrás van. Nyilván a 3D-vel kapcsolatos várakozások ezzel együtt nagyobbak is, bár ehhez nyilván hozzájárul a 3D-s mozik sikere" - fogalmazott a cégvezető. A (magyar nyelvű) tartalom hiánya ugyan a tévés platformon ettől még napjainkban probléma, mindazonáltal a Hello HD üzleti modelljében azokat az új technológiák iránt leginkább fogékony előfizetőket próbálja elérni, akik elsőként akarnak a nappalijukban látni 3D-s tévéadást.

Százezer ügyfél a cél

Szabó elmondta, az Antenna Digital ügyfélbázis megszerzésével és a további terjeszkedési tervekkel a cég előnyösebb helyzetbe kerülhet a tartalomszolgáltatókkal történő egyezkedések során: "Most már azon a szinten vagyunk, akiket jegyeznek. Ahhoz, hogy még jobb pozícióba kerüljünk, a bűvös százezres ügyfélszámot kell átlépnünk." A Hello HD reményei szerint ez az ügyfélbázis-növekedés - újabb cégvásárlásokkal - akár egy éven belül is realizálható lenne.

Az ügyvezető a magyar sat tv piacot értékelve a jellegzetes kelet-európai sajátosságokra hívta fel a figyelmet: "A magyarországi helyzet teljesen abnormális. A négy piaci szereplő négy különböző műholdat és feladóállomást használ, plusz mindenkinek megvan a saját redundáns hálózata. Ennyi szereplő van egész Észak-Amerikában és Mexikóban." A magyar piac ezzel együtt már aligha bírna el egy újabb, ötödik szolgáltatót, jegyezte meg Szabó. "Ha valaki most hirtelen, sok ügyfelet szeretne, akkor az a legegyszerűbb, ha vásárol" - tette hozzá.

A Hello HD számára emellett a nagykereskedelmi piacon is adódnak lehetőségek a terjeszkedésre. Nem jelent különösebben nagy beruházást a cég fejállomásainak telepítése a kisebb, pár ezer, pár tízezer ügyféllel rendelkező kábelszolgáltatókhoz, így a kisebb cégek infrastruktúráját használva is lehetőség lenne Hello HD csomagok továbbítására, akár saját márkanév alatt is, mondta a HWSW-nek Szabó. A cég néhány kisebb kábeltévé-szolgáltatóval már megkezdte a műszaki teszteket.