Szerző: Dojcsák Dániel

2010. április 21. 12:16

Megint átverte ügyfeleit a Vodafone

Negyvenmillió forintra büntette a Vodafone-t a Gazdasági Versenyhivatal a tavalyi \"Nyári SMS Promóció\" játéka miatt. Autót, nyaralót, nyaralást lehetett nyerni, de a tájékoztatás félrevezető volt, s az ügyfelek azt hihették, hogy egy emelt díjas SMS küldésével már részt vehetnek a játékban, pedig nem.

A GVH szerint a nyereményjáték tájékoztatói alapján a fogyasztók arra következtethettek, hogy a  részvételhez csak egy emelt díjas SMS-ben el kell küldeniük a NYARALÁS szót. Valójában a Vodafone egy, az SMS-ben közöltektől eltérő (regisztrációt megkövetelő, kérdések megválaszolását igénylő stb.) játékot tartott. Önmagában a NYARALÁS szó elküldésével a játékban való részvétel nem volt biztosított, ahhoz sikeres regisztrációra is szükség volt.

Aki ezt nem tette meg, az semmilyen játékon nem vett részt, egyszerűen ellenszolgáltatás nélkül fizetett ki 250 forintot szolgáltatójának. Ráadásul a reklámok azt sugallták, hogy az elküldött SMS révén a teljes időszak alatt minden nap részt vesz a fogyasztó a sorsoláson, holott csak az adott napon tartott sorsolásra volt érvényes a nevezés. A GVH szerint a reklám azt is sugallta, hogy a nyaralót minden nap kisorsolják, pedig azt csak egyetlen napon, egyszer tették meg, így a többi napon SMS-t küldőnek esélye sem volt azt megnyerni.

Ellentmondó iratok

A nyomtatott szórólapokon szereplő tájékoztatás szintén félrevezető volt, ott ugyanis úgy tűnhetett, hogy a szintén 250 forintos mobiltelefon háttérkép letöltésével, megvásárlásával is részt lehet venni a sorsoláson, s azon felül nem kell a NYARALÁS szót elküldeni. A valós helyzet viszont az volt, hogy egy regisztrációt követően a Vodafone tudásalapú SMS-játékában egy helyes választ tartalmazó emelt díjas üzenet küldésével lehetett lehetőséghez jutni a sorsoláson, amire azt követően még a NYÁR vagy NYARALÁS szavakat is el kellett küldeni a részvételhez.

Szintén félretájékoztatásnak minősül a GVH szerint, hogy több felületről sem derült ki, hogy nem csak a regisztráció, hanem a válaszként fogadott SMS-ek is 250 forintba kerülnek, illetve a Vodafone előfizetőihez eljuttatott újságjából úgy tűnhetett, hogy csak a válaszok kerülnek pénzbe, s a regisztráció nem. Az egyetlen üzenettípus, amiért nem számláztak, az a tudásalapú játék további kérdéseit lemondó STOP üzenet, amivel viszont az ügyfél pontjai is törlődtek, így a korábbi emelt díjas SMS-ei kapcsán felmerült költségeket feleslegesen vállalta.

A weboldal helyesen tájékoztatott

A GVH megállapította azt is, hogy a játékba a tájékoztató SMS és az IVR (ügyfélszolgálat), illetve a plakát, szórólap vagy akár a \"Vodafone Színesek\" újság útján belépő fogyasztó esetében az emlékeztető SMS-ek és a tudásalapú SMS-ek célja egyértelműen a fogyasztó sürgetése annak érdekében, hogy további emelt díjas SMS-eket küldjön a Vodafone részére. Egyedül a szolgáltató honlapján található információk alapján lehetett volna felmérni a valós feltételeket, a többi csatorna mind félretájékoztató volt.

Ráadásul a GVH szerint a Vodafone gyakorlata még a további SMS-ek fogadásához közvetetten beleegyezésüket adó fogyasztók esetében sem felelt meg ennek az elvárásnak. A távközlési cég által az egyes fogyasztóknak megküldött SMS-ek mennyisége túllépte az ésszerűség határát. Volt, hogy egy napon a fogyasztóhoz több emlékeztető SMS és tudásalapú SMS érkezett. A Vodafone által kiküldött SMS-ek száma többszörösen meghaladta a fogyasztók által küldött SMS-ek számát.

Többszörös visszaeső

A fentiek alapján a Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Vodafone a Nyári SMS Promóció játékával tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Emiatt a cég 40 millió forintos bírságot kapott. A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a Vodafone-nal szemben korábban már több alkalommal tanúsított a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról