Szerző: Koi Tamás

2010. április 16. 15:57:00

Hatalmasat haraptak a navigációs piacból az okostelefonok

Egyre több autós használja okostelefonját navigációs eszközként, mutat rá egy nemrég készült európai felmérés. Az egyre olcsóbbá váló készülékek, valamint az ingyenes, vagy olcsón kínált alkalmazások gyökeresen átalakíthatják a GPS-piacot.

A ComScore piackutató adatai is megerősítik azt a trendet, mely hosszú ideje meghatározza a navigációs eszközök piacát. Az egykor hatalmas népszerűségnek örvendő, hagyományos autós navigációs eszközök helyett egyre több sofőr használ navigációs segédeszközként valamilyen okostelefont.

A piackutató statisztikái szerint a piaci arányok az elmúlt évben látványosan változtak: idén februárban az öt legnagyobb európai piacon - Nagy-Britanniában, Franciaországban, Németországban, Spanyolországban és Olaszországban - az egy évvel korábbihoz képest 68 százalékkal többen, összesen 21,1 millióan használták mobiljukat navigációra. A ComScore felhívja a figyelmet, hogy az adott országokban 2008-ban és 2009-ben ennél összesen valamivel kevesebb, 20,4 millió hagyományos navigációs eszköz fogyott.

\"\"

Az elemzőcég úgy kalkulál, hogy a mobiltelefonjukat navigációs célra használók körében 68 százalék volt azoknak az aránya, akik autós navigációra használták a telefonjukat, 27 százalék a gyalogos, vagy biciklis, illetve egyéb sporttevékenységekhez köthető felhasználás aránya. A ComScore szerint a tájékozódáshoz a mobilhálózatot és a GPS-koordinátákat is felhasználó (vagyis A-GPS-t használó) telefonok tulajdonosai körében nagyobb az autós navigációs felhasználás aránya. Itt a felhasználók leginkább az eszközök pontosságát és gyorsaságát emelték ki, mint legfőbb előnyt a hagyományos navigációs berendezésekhez képest.

A telefonos navigáció terjedéséhez nagyban hozzájárul, hogy egyre több térképszoftver-gyártó cég fejleszt különféle okostelefon-platformokra térképszoftvert. Ilyen például a Nav\'n Go is, melynek iGo térképalkalmazásai többek közt iPhone és Anroid platformokra is elérhetők. A piacot emellett meghatározhatják az olyan, nagyobb tömegeket elérő promóciók, melyet például a Nokia indított el év elején. A finn gyártó az újabb okostelefonoknál nem kér pénzt a készülékekre telepített térképalkalmazás navigációs licencéért - ez a Nokia, és független piaci elemzők várakozásai szerint önmagában több millió potenciális vásárlót terel az okostelefonok irányába.

a címlapról