Szerző: Bodnár Ádám

2010. február 19. 09:54

Nem tud mihez kezdeni az új helyzettel a Dell

A karácsonyi bevásárlási szezont is magában foglaló negyedik pénzügyi negyedévben lendületesen nőtt a Dell forgalma, de a társaság nyeresége visszaesett, ami nem magyarázható kizárólag a Perot Systems felvásárlásával kapcsolatos kiadásokkal.

Az ünnepi szezonban tapasztalt erős fogyasztói kereslet miatt szépen nőtt a Dell bevétele a legutóbbi negyedévben, de a vállalat nyeresége ennek ellenére visszaesett. A texasi cég 14,9 milliárd dolláros forgalmat ért el, ez 11 százalékos növekedés éves összehasonlításban, azonban a nettó eredmény 5 százalékkal 334 millió dollárra esett vissza. A befektetők egyáltalán nem voltak elégedettek a cég teljesítményével, a tőzsdezárás utáni kereskedésben a papírok több mint 5 százalékot gyengültek.

A profit csökkenését csak részben magyarázzák a Perot Systems informatikai szolgáltató felvásárlásával kapcsolatos kiadások. A Dell szeptemberben jelentette be, hogy 3,9 milliárd dollárért megveszi a Perot-t és ezzel belép az IT-szolgáltatások piacára. A Perot Systems számos különféle informatikai szolgáltatást nyújt ügyfeleinek, a rendszerbevezetéstől és tanácsadástól kezdve akár az egyedi alkalmazásfejlesztésig. A cégnek mintegy 25 ezer alkalmazottja van, utolsó önálló évében  forgalma 2,8 milliárd dollár volt.

A Dell szolgáltatásaival kimondottan a középvállalatokat célozza, amelyek számára a világ legnagyobb IT-szolgáltatói (pl. IBM, HP-EDS, Accenture) nem tudnak megfelelően kiszolgálni. A Dell Services által kínált tevékenységek között van garanciális és azon túli szerviz és támogatás, menedzselt szolgáltatások, üzleti folyamatokkal kapcsolatos szolgáltatások, informatikai és üzleti tanácsadás, alkalmazásfejlesztés, karbantartás és tesztelés. Az értékesítés-központú Dell megjelenése a szolgáltatási piacon lényegében elkerülhetetlen volt. A szolgáltatások nyereségtartalma magasabb mint a hardvereladásé, másfelől a hosszú távú megállapodások biztos bevételi forrást jelentenek akkor is, amikor a cégek nem költenek új hardverekre vagy szoftverekre.

Papírvékony nyereség

A Dell gyengélkedő profitjának másik magyarázata az akvizíció költségek mellett a piac szezonalitásában kereshető. Az ünnepi szezonban a termékmix erőteljesen eltolódik a lakossági termékek felé, amelyek olcsóbbak és kisebb a nyereségtartalmuk mint a vállalati megoldásoknak. A most lezárt negyedévben a Dell fogyasztói részlege 11 százalékos növekedés után 3,5 milliárd dolláros forgalmat bonyolított, üzemi eredménye azonban mindössze 9 millió dollár volt, ami 80 százalékkal kevesebb mint egy éve. Az alacsony eredményhányadot az olcsó PC-k térnyerésével és a magas alkatrészárakkal, legfőképp a memóriák drágulásával magyarázza a Dell. A leszállított termékek száma 29 százalékkal nőtt egy év alatt.

A vállalat többi divíziója továbbra is viszonylag egészséges teljesítményt nyújt. A nagyvállalati ügyfelekkel foglalkozó részleg  a legutóbbi negyedévben 8 százalékot bővülve 4,2 milliárd dollár bevételt termelt, üzemi eredménye 8 százalékkal 281 millió dollárra emelkedett. A közszektornak értékesítő divízió 16 százalékkal bővülő forgalomról és 15 százalékkal bővülő nyereségről számolt be, elsősorban a Perot Systems tevékenységének köszönhetően. A szolgáltatónak sok államigazgatási és egészségügyi megrendelője van. A kis- és középvállalati részleg bevétele 10 százalékkal, profitja 18 százalékkal erősödött.

A Dell piaci részesedése
\"\"
Forrás: Gartner

A régi üzleti modell már nem hatékony

A Dell a kezdetektől fogva közvetlen értékesítésre volt berendezkedve és az előző évtized közepéig ez kiválóan működött is, szuperhatékony ellátási lánca segítségével a cég a versenytársaknál jóval rugalmasabban és alacsonyabb költségekkel működött egészen addig, amíg az informatikai piacot a vállalati beszerzések uralták. Azóta azonban a fogyasztók vették át az uralmat, akiket inkább indirekt módszerrel, elektronikai üzletekben és áruházakban lehet elérni, ahol korábban a Dell egyáltalán nem volt jelen. Az egykor a PC-piacot toronymagasan vezető cég mellett sorra elhúztak a versenytársai, először a HP és mára a villámgyorsan terjeszkedő Acer is.

Amikor Michael Dell alapító 2007-ben visszatért a Dell élére, új stratégiát hirdetett, amelynek középpontjába a piacszerzés helyett a nyereségtermelés és az indirekt értékesítés felé elmozdulás került. A Dell megállapodásokat kötött a legnagyobb elektronikai áruházakkal és megjelent a kiskereskedelmi csatornákban. Az indirekt értékesítés ugyanakkor drágább, hiszen a Dell a haszon egy részét átadja a kereskedőnek, így kevesebb marad neki. További hátrányt jelent a Dell számára, hogy saját összeszerelő üzemekkel rendelkezik, amely nélkülözhetetlen volt a korábbi üzleti modellben, amikor a cég lényegében egyedi megrendelésre gyártotta a konfigurációkat. Az indirekt modellben ez szükségtelen költségnövelő tényező. Nem csoda, hogy a Dell az utóbbi időben több üzemet is bezárt és igyekezett teljesen kiszervezni a PC-gyártást.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról