Szerző: Koi Tamás

2010. január 26. 13:25:00

Rendkívüli: nőtt a vezetékes fővonalak száma

Nőtt tavaly novemberben a magyar háztartások vezetékestelefon-ellátottsága, derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) friss gyorsjelentéséből.

Az NHH statisztikái szerint ugyan a bekapcsolt telefonvonalak számán belül 23 ezerrel csökkent a hagyományos telefonvonalak száma, azonban 24 ezerrel több kábeltelevíziós hálózaton működő vonal volt, így összességében 3,082 millióra emelkedett novemberben a gyorsjelentésben szereplő vezetékes és kábelmodemes szolgáltatók által nyilvántartott bekapcsolt vezetékes vonalak száma. A hónap végén száz főre 30,76 vonal jutott, az egy hónappal korábbi 30,75 után. A háztartások vezetékestelefon-ellátottsága ezzel 61,59 százalékról 61,73 százalékra emelkedett.

A jelenség minden bizonnyal a a triple-play és double-play szolgáltatások sikerének tudható be, vagyis a kábeltévét választó előfizetők az integrált szolgáltatásokkal járó anyagi és más, praktikus előnyök miatt telefonszolgáltatást és internetszolgáltatást is rendelnek a tévéelőfizetésük mellé. A szélessávú internetre előfizető ügyfelek száma egyébiránt novemberben 763 ezerről 776 ezerre nőtt, ezzel tovább nyílt az olló a kábelnetes és az ADSL-technológia közt. A hatóság gyorsjelentésében szereplő kábelszolgáltatók a kábeles piac 80-85 százalékát fedik le, az NHH becslései szerint így a teljes kábeles piacon a szélessávú internetszolgáltatásra előfizetők száma november végére elérte a 933 ezret.

Mindeközben tovább szenved Magyarországon az ADSL-piac: a hagyományos telefonvonalon szélessávú ADSL-internetszolgáltatásra előfizetők száma az októberihez képest minimális mértékben növekedett és 809 ezer volt november végén. Az ADSL-előfizetések száma így a hónap végén tizenháromezerrel haladta meg a 2008. végi és tizennyolcezerrel az egy évvel korábbi értéket.

A kábelnet-piac jelentős növekedése mellett a jelentésben szereplő szolgáltatók vezetékes tévéelőfizetéseinek száma novemberben 1,731 millióról 1,728 millióra csökkent, ezen belül az analóg előfizetések száma 1,372 millióról 1,354 millióra esett, míg a digitális előfizetések száma 359 ezerről 374 ezerre nőtt. A vezetékes szolgáltatások esetében a piacvezető UPC részesedése 35,4 százalékról 35,3 százalékra csökkent, a második Magyar Telekom részesedése 21,3-ről 21,6 százalékra, a harmadik DIGI-é pedig 11,9 százalékról 12,1 százalékra nőtt.

A tévészolgáltatások piacáról átfogó képet adó gyorsjelentés az analóg és digitális vezetékes szolgáltatások – kábeltelevízió és IPTV – piacán az összes előfizetés 75-80 százalékát fedi le

a címlapról