Szerző: Koi Tamás

2010. január 22. 12:08

A mobilunkról és a tévénkről mondanánk le utoljára

A magyar háztartások körében a távközlési szolgáltatások közül a mobilhang- és a fizetős tévészolgáltatás áll a lista élén - derül ki a Gfk. Hungária frissen publikált kutatásából.

Tavaly év végén a magyar háztartások több mint egynegyede, azaz körülbelül 1 millió 20 ezer háztartás rendelkezett valamennyi távközlési szolgáltatásra (televízió, internet, vezetékes telefon és legalább 1 db saját finanszírozású mobiltelefon) szóló előfizetéssel. Emellett ugyanakkor a háztartások 2 százaléka, vagyis körülbelül 90 ezer háztartás semmilyen szolgáltatásra nem fizetett elő, így a telekommunikációs piac számára teljesen kívülálló - mutat rá a piackutató.

A négy távközlési szolgáltatás közül – telítettsége ellenére is – a mobilhang piac a legkiterjedtebb, hiszen a háztartások 87 százaléka, több mint 3,4 millió háztartás rendelkezik legalább egy olyan mobil-előfizetéssel, amelynek költségeit a háztartás, a család tagjai gazdálkodják ki havonta. Második helyen a mintegy 3 millió 110 ezer háztartásban megtalálható fizetős tévészolgáltatás (kábeltévé, műholdas televízió, IPTV stb.) áll. Csupán minden ötödik háztartás (kb. 780 ezer) „kerüli meg” ezt a szolgáltatást a szabad hozzáférésű földi műsorszórásra való csatlakozással.

A Gfk. kutatása szerint a magyarok mindemellett erről a két szolgáltatásról mondanának le a legkevésbé szívesen, ha anyagi helyzetük úgy hozná: A tévészolgáltatás az esetek egy részében még a mobilhang-szolgáltatásnál is fontosabb, hiszen az egyéb, költségesebb kikapcsolódási formák háttérbe szorulásával jelenleg a háztartások szórakozásának központi elemét jelenti. Mindezt jól tükrözi a távközlési szolgáltatók ügyfélbázisának változása is: a Magyar Telekomnál például több hónapra visszamenőleg a tévészolgáltatásokból értékesítik a legtöbbet.

Elsősorban a költségcsökkentés reményében, illetve más, praktikus okokból a háztartások több mint egyharmada az úgynevezett csomagolt szolgáltatásokra (amikor például adott telekommunikációs szolgáltató telefonvonalat, internetet és tévészolgáltatást egyaránt nyújt ugyanazon ügyfélnek) fizet elő. Az ilyen szolgáltatásokat tartalmazó ajánlatok egyre népszerűbbek a magyar piacon annak ellenére, hogy a potenciális előfizetőknek még le kell küzdeniük a „kiszolgáltatottságból” adódó félelemérzetüket.

A piackutató kitér a mobilinternet tavalyi erőteljes térnyerésére is: A Gfk. úgy véli, 2009 decemberére közel 190 ezer háztartásban már mobil eszközök segítségével (is) csatlakoztak az internethez. A kutatások szerint a háztartásoknak egyelőre csak elenyésző részében van jelen egyszerre a vezetékes szélessávú és a mobilinternet, a két technológia tehát egyelőre a szolgáltatók szándékai ellenére nem egymás kiegészítőjeként, hanem versenytársakként élnek egymás mellett. Ezt igazolja az a kutatási eredmény is, mely szerint a mobilinternetezők több mint 60 százaléka elsősorban otthon használja a mobilinternetet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról