Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Kétezer PlayStation 3-at vesz az amerikai légierő

Bodnár Ádám, 2009. november 23. 13:16
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az amerikai légierő New York államban található kutatólaborja jelenleg is rendelkezik egy több mint 300 PlayStation 3-ból álló rendszerrel, ezt most újabb 2200 géppel bővítik.

Nyáron a védelmi minisztérium 2 millió dolláros támogatást biztosított ennek a projektnek, amelynek keretében azt vizsgálja a légierő kutatóközpontja, vajon a PlayStation 3 gépek bevethetők-e katonai kutatások támogatására. A meglevő, 336 PlayStation 3-ból álló fürtözött rendszereken többek között azt tesztelte, milyen eredménnyel használható egy ilyen konfiguráció radarképek feldolgozására és egy nagyfelbontású képpé való összeillesztésére, videofeldolgozásra, valamint neuromorf, azaz az agy működését közelítő algoritmusok futtatására. A laborban elvégzett korábbi vizsgálatok szerint ezekre a feladatokra a PlayStation 3-ben dolgozó kilencmagos Cell chip alkalmasabb mint az Intel Xeonjai, illetve a grafikus processzorok.

Amint az ismert, az IBM, a Toshiba és a Sony által közösen fejlesztett és a PlayStation 3-ban alkalmazott Cell processzorra az IBM épített kimondottan nagy teljesítményű mérnöki-tudományos rendszerekbe szánt blade szervert (BladeCenter QS20-sorozat). Az eredeti Cellt kimondottan játékokhoz, illetve videolejátszáshoz és -rögzítéshez fejlesztették, ahol többségében megfelelő 32 bites precizitású számításokkal dolgozni, valamint költségbeli megfontolásokból a memóriamennyiség is kifejezetten alacsony - a PlayStation 3 memóriája mindössze 256 megabájt. Tervezői emiatt erősen korlátozott 64 bites végrehajtási képességekkel ruházták fel az első Cellt, rengeteg tranzisztort és hőfejlődést takarítva meg ezzel, cserébe a HPC-világban megkövetelt kétszeres precizitásnál nagyjából tizedére esett vissza teljesítménye.

Ezt a hiányosságot végül a PowerXCell 8i-vel küszöbölték ki, ez a változat a kétszeres precizitású végrehajtás érdekében módosított vektormagokat alkalmaz, melyek a 64 bites adatokat extra, a kétszeres adatszélesség természetes hatásán túl teljesítményveszteség nélkül kezelik, ami ötszörös áteresztőképességet jelent. A memóriatámogatáson is javítottak, egy PowerXCell 8i immár 32 gigabájt memóriát is képes kezelni, azonban a PlayStation 3-mal ellentétben nem XDR, hanem a szerverekben jóval elterjedtebb és olcsóbb DDR2-t támogatja.

Részben PowerXCell 8i-alapú IBM BladeCenter QS22 szerverekre épül a világ második legnagyobb teljesítményű szuperszámítógépe, a RoadRunner, vagyis az architektúra bizonyítottan alkalmas műszaki-tudományos számítási feladatok támogatására. A légierő vélhetően azért döntött a speciális blade szerverek helyett PlayStation 3-ak vásárlása mellett, mert egy QS22 listaára konfigurációtól függően 10-13 ezer dollár, míg egy konzolért 299 dollárt kell fizetni.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.