Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Valós idejű ray tracing az Intel új grafikus chipjével

Bodnár Ádám, 2009. szeptember 24. 10:44
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Elsőként volt látható működés közben az Intel masszívan párhuzamos grafikus chipje, a Larrabee. Az Intel Developer Forumon Sean Maloney, a cég alelnöke elárulta, elsőként csúcskategóriás grafikus kártyákon lesz hozzáférhető a chip.

Valós idejű ray tracing

Az Intel fejlesztői konferencián elsőként mutatta be működés közben a Larrabeet, amely a vállalat masszívan párhuzamos grafikus processzora. A demó során a chip valós idejű ray tracing renderelést végzett egy hatmagos, 32 nanométeres, Westmere architektúrára épülő processzor társaságában az Enemy Territory: Quake Wars játékban. A Larrabee erejét jól mutatja, hogy az Intel a tavalyi IDF-en egy hasonló demót mutatott be két évvel ezelőtt, ami azonban akkor négyutas, négymagos Xeonokból álló szerveren futott.

Sean Maloney, az Intel Architecture Group vezetője kérdésre válaszolva elmondta, a Larrabee különálló grafikus kártyán is megvásárolható lesz majd csúcsteljesítményű PC-khez és munkaállomásokhoz. "Érkezik egy diszkrét termékünk" - mondta Maloney. A végső cél azonban az, hogy a Larrabeet integrálják a processzorokkal különféle szegmensek számára. Az első, Larrabeet integrálva tartalmazó processzor kódneve Haswell, 22 nanométeres csíkszélességű technológiával készül majd és várhatóan 2011-2012 körül kerülhet piacra. Maloney elmondása szerint a távlati cél az, hogy a Larrabee vagy valamilyen leszármazottja akár a mobil eszközökbe,például okostelefonokba szánt chipekben is felbukkanhasson.

Mi is az a Larrabee?

Amint az ismert, a Larrabee egy masszívan párhuzamos architektúra, melynek 45 nanométeres implementációja várhatóan több tucat, egyes becslések szerint akár 32 módosított x86-os magból épül fel, melyeket körbusz köt össze. Az x86-os magok a szoftveres kompatibilitást és a vezérlést szolgálják, a számításokat az 512 bit széles vektoros végrehajtóegységek végzik, melyek például 16 pixelen tudnak egyszerre manipulációt végrehajtani, vagy 8 darab 64 bites precizitású matematikai számítást elvégezni.

A Larrabee új utasításarchitektúrával is rendelkezik, az x86-ot a Larrabee New Instructions (LRBni) egészíti ki, mely több mint 100 új utasítást hoz magával, többségükben vektorosakat. Bár az Intel célja elsősorban a grafika volt, és támogatja a DirectX és OpenGL kódúttal bíró rendereléseket is, az utasítások túlnyomó része általános célú, vagyis más feladatokra is alkalmazható, így a Larrabee lényegében egy rugalmasan programozható vektorizált processzor, amelyet egyébként grafikus számításokra is hatékonyan lehet használni. Ennek bizonyítéka az IDF-en bemutatott demó is, hiszen a ray tracing egész más jellegű számításokat követel meg mint amik a grafikus API-k (DirectX, OpenGL) futtatásához szükségesek.

Bár az Intel állítása szerint a Larrabee tervezési fókuszát a grafika képezte, valójában a 3D grafikán kívüli területek védelme az elsődleges, stratégiai feladata. A Larrabee gyorsítókártyaként is funkcionálhat PC-kben és szerverekben egyaránt, multimédiás feladatok, műszaki-tudományos, üzleti célú kalkulációk végzésében. Ezekre a területekre ugyanis egyre nagyobb veszélyt jelentenek az egyre rugalmasabba programozható grafikus processzorok, jelenleg főként az NVIDIA chipjei.

2010 elején jöhet

A Larrabee érkezésének időpontjáról Maloney nem árult el részleteket, azonban áprilisban, a kínai Intel Developer Forumon Paul Otellini, a cég elnök-vezérigazgatója 2010 elejére ígérte a chipet. A rivális NVIDIA-tól származó pletykák szerint azonban a Larrabee-projekt egyelőre nem áll úgy, ahogy az Intel szeretné és állítólag ezzel kapcsolatos Pat Gelsingernek, az Intel műszaki igazgatójának távozása is.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.