Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

NVIDIA: nem számít, mit tud az új Radeon

Bizó Dániel, 2009. szeptember 23. 18:22
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Elindult az IDF az Intel szokásos bejelentésdömpingjével, valamint ma jelent meg az AMD következő generációs grafikus családja. Erre az NVIDIA-nak is lépnie kellett valamit, és bár új termékek bemutatásáról szó sem volt, a cég stratégiája kezd kikristályosodni.

Mikor az NVIDIA kiküldte a meghívókat a mai rendezvényre, az időzítésből egészen nyilvánvaló volt, hogy az Intel és AMD bejelentései ellen szervezett figyelemelterelő hadműveletről van szó. Az NVIDIA valóban nem készült semmiféle új termék piacra dobásával, azonban Igor Stanek, a régióért felelős PR-menedzser sokat beszélt a vállalat messzebb mutató stratégiájáról, melyekből ki lehetett hámozni, mit is jelenthet ez a jövőbeni termékekre nézve.

Mint arról a HWSW is nemrég beszámolt, az AMD piacra dobta legújabb Radeon chipjét, a Cypress névre hallgató RV870-et, mely már támogatja a közelgő DirectX 11 API-t is. Az RV870 ma a világ legerőteljesebb grafikus chipje, melytől az AMD joggal reméli, hogy piaci részesedést szerez és javítja a cég grafikus szegmensének nyereségességét. Az NVIDIA-nál is készülőben van a következő generációs, GT300-ként ismert chip, erről azonban egyáltalán nem beszél a cég.

Jön a GT300, de nem ez számít

Stanek elmondása alapján az NVIDIA úgy döntött, hogy az Apple-éhez hasonló kommunikációs stratégiát választ, és a termék piacra dobása előtt egyáltalán nem beszél arról. A GT300 egy teljesen egy új mikroarchitektúra, állította Stanek, mely számos olyan megoldást alkalmaz majd, melyet nem láttunk korábban. Ráadásul nincs is messze, akár év vége előtt megvásárolhatjuk majd a boltokban, ígérte. Hogy mekkora lesz a teljesítménye? Stanek ezt természetesen nem mondatta el, ugyanakkor állítja, végeredményben nem számít.

Legalábbis a grafikus teljesítménye. Szinte kitör a gondolat, hogy ezzel az NVIDIA nyilvánvalóvá teszi, hogy a GT300 grafikus sebessége közel sem lesz akkora durranás, mint várni lehetne. Stanek elmondása alapján azonban lényegében ez is mindegy, ugyanis nem ezen a csatán múlik már a háború kimenetele, sőt az NVIDIA kész arra, hogy most csatát veszítsen annak érdekében, hogy megnyerje a háborút.

Az NVIDIA ugyanis azt állítja, hogy a desktop PC-kre és drága vasakra épülő piac minden korábbi elképzelésnél is gyorsabban zsugorodik, és ahogy a játékra használt PC-hardver piac növekszik, gyökeresen átalakul, és a hangsúly a notebookokra helyeződik át. Az NVIDIA természetesen nem adja fel a nagyteljesítményű grafikus processzorok piacát, de olyan irányban fejleszti erőteljesen, mely nem feltétlenül a puszta grafikus teljesítményre irányul, hanem a rugalmasabb programozhatóságra - vagyis a felépítése elkezdi közelíteni az általános célú mikroprocesszorokét. Stanek szerint az AMD túlságosan fókuszált a grafikára, és nem foglalkozik az olyan dolgokkal, mint a fizika, vagy a chip rugalmas alkalmazhatósága. Az NVIDIA szerint ez fontosabb ma már, mint a grafika, miután HPC-rendszerekbe is lehet értékesíteni már a grafikus eredetű chipeket.

A vállalat stratégiája az Intelt tartja szem előtt, nem az AMD-t, mivel a cégnél úgy vélik, hogy a nem is olyan távoli jövőben az Intellel fognak frontálisan összecsapni, ahogyan a két világ, az x86 mikroprocesszoroké és grafikus chipeké, találkoznak egymással, és kibontakozik a küzdelem a PC-k uralmáért. Stanek szerint az Intelt már most is nagyon idegesíti az NVDIA azzal, hogy az Ion platformja egy komplett multimédiás rendszer képes faragni az Intel Atom processzor köré, így kannibalizálva a drágább processzorokat alkalmazó rendszereket, ahogyan grafikus chipek egyre több feladatot képesek átvenni tőlük.

A közelgő Intel-NVIDIA összeacsapást jelzi az is, hogy az IDF-en Sean Maloney alelnök közölte, hogy a Larrabee architektúráját idővel integrálják a processzorokhoz, így a mikroprocesszor hamarosan gyakorlatilag magába olvasztja a grafikus architektúrát. Belső dokumentációk szerint magát a Larrabee projektet is az hívta életre az Intelnél, hogy az Intelnek választ kell tudni adnia a grafikus chipek felfejlődése jelentette stratégiai kihívásra, vagyis hogy ki fogja dominálni a jövő számítógépének szívét. Stanek azonban nem fűz nagy reményeket az első generációs Larrabee-hez, és pletykái szerint Pat Gelsinger is részben emiatt távozott.

Ion, Tegra

Az NVIDIA számára az Ion mára nagyobb fejlesztési prioritássá nőtte ki magát, mint az asztali GeForce kártyák, állította Stanek, aki szerint az AMD nagy bajban van, mivel túlságosan fókuszált a desktopra, miközben az Intel és az NVIDIA is többet költ kutatás-fejlesztésre a saját területén. A vállalat azon dolgozik, hogy az Iont egy teljesértékű multimédiás platformmá fejlessze, amely az Intel Atom gyengesége ellenére is képes 1080p videókat lejátszani, akár Flash-t is GPU-alapú gyorsításon keresztül, népszerű játékokat futtatni, 3D képet alkotni, és Blu-ray közeli minőségre skálázni a DVD-ket.

A top prioritás azonban a Tegra, Stanek gyakorlatilag kántálta az ARM-alapú processzorra és ultramobil GeForce magra épülő platform nevét. Az NVIDIA hatalmas piaci sikert vár a beágyazott Tegrától az olyan mobil eszközök terén, mint a médialejátszók és az okostelefonok, de az NVIDIA áttörésre készül a netbookok terén is - az ipar smartbook névvel illeti az ARM-processzorral szerelt notebookokat. Jelenleg nagyjából 100 termék épül Tegrára vagy áll fejlesztés alatt, és a cég vezetése nem kevesebbet vár, minthogy 1-2 éven belül a legnagyobb termékkategóriává nője ki magát, megelőzve a GeForce-okat is - Tegra található például a legújabb Zune-ban is, mely szép piaci sikereket arat az Egyesült Államokban.

Jelenleg ez az ultramobil szegmens a legkisebb a cégnél, a forgalom kevesebb mint 6 százalékát generálta, míg az diszkrét GeForce, Quadro és Tesla chipek adták a bevétel közel kétharmadát. Az NVIDIA úgy véli, hogy az egyre inkább vizuális világban sikerét a grafikus processzorok terén megszerzett tapasztalata, és feszített fejlesztési ciklusa hozza majd meg az olyan ellenfelekkel szemben, mint amilyen a Qualcomm. Hamarosan érkezik kétmagos Tegra 2, majd nem sokkal követi jövőre a Tegra 3, melyek mind egyre fejlettebb grafikus képességeket vonultatnak fel egyre alacsonyabb fogyasztás mellett.

Az NVIDIA szerint ezzel a hosszú ciklusokhoz szokott ellenfelek egyelőre nem tudnak mihez kezdeni. Hasonló taktikával zilálta szét és tette tönkre ellenfeleit a cég a PC 3D-piac hajnalán. A processzor és grafikus magok szoros integrációja ráadásul itt már magától értetődő, vagyis az NVIDIA platformszállítóvá válik, ami később a PC-piacon is bekövetkezhet - Stanek csillogó szemekkel tagadta meg ennek kommentálását.

Úgy néz ki tehát, hogy miközben az AMD vívja a ma csatáit, hogy piachoz és nyereséghez jusson, addig az NVIDIA a jövő csatáira készül inkább, miközben az AMD elleni küzdelmet másodlagosnak tartja. Hogy ez valóban így van-e, vagy egyszerűen egy félresiklott GT300 arcátlan racionalizálásáról van szó, az AMD szempontjából nem számít, a jelek szerint a cég vezető szerepet tud kiharcolni a nagy teljesítményű diszkrét grafikus chipek piacán, így prémium színvonalú grafikát felvonultató játékokhoz a jövőben jó eséllyel Radeonokat lesz érdemes választani, miközben az NVIDIA számottevő térvesztésre számíthat itt, ahogyan erőforrásait más frontvonalakra csoportosítja át - nem kis kockázatot vállalva ezzel.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.