Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Valósidejű ray tracing motort dolgozott ki az NVIDIA

Bizó Dániel, 2009. augusztus 05. 14:37
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Bejelentette interaktív ray tracing motorját az NVIDIA, melyet a világon legelsőnek nevez. Az OptiX névre hallgató motor egy teljesen alkalmazásfüggetlen, programozható réteg, mellyel a fejlesztők valósidejű ray tracing grafikával ruházhatják fel szoftvereiket, ami áttöréssel kecsegtet az ipari tervezés és 3D grafika terén egyaránt.

A napokban New Orleansben zajló SIGGRAPH 2009 konferencián mutatja be az NVIDIA az Optixot, melynek megvalósíthatóságát a tavalyi rendezvényen demonstrálta egy 2 millió poligonos Bugatti Veyron modell valósidejű 1080p renderelésével. A vállalat további motorokat is bejelentett, mint a SceniX grafikus adat- és jelenetkezelő réteg, a számítási feladatok több grafikus processzor közti szétosztását vezérlő CompleX, valamint a játékok világából már jól ismert PhysX fizikai motor 64 bites pontosságú adatokkal dolgozó változatát, mely realisztikus fizikai hatásokat képes szimulálni.

Az OptiX ősszel válik elérhetővé, miután idén tavasz óta világszerte mintegy 50 helyszínen folyik zártkörű tesztelése. A motor az NVIDIA CUDA platformon fut (Windows és Linux), így abban is programozható, ami alapvetően C nyelvet takar. Máshogyan megközelítve az OptiX egy szoftveres ray tracing futószalag, mely a CUDA révén az NVIDIA grafikus processzorait használja ki -- a cég legalább Quadro FX 3800-at ajánl XGA felbontáshoz, míg 1080p kimenethez már két Quadro FX 5800 kártyát javasol. Ezek a professzionális célú grafikus processzorok bár borsos árcédulával bírnak, valójában a korábbi megoldásokhoz képest töredék költséget jelentenek, hiszen kommersz termékekkel lehet majd megvalósítani azt, amit korábban butikhardverekkel vagy szerverfürtökkel -- Jon Peddie elemző áttörésről beszél.

A motor rendkívül rugalmas és általánosságokat határoz csak meg, ami nagy mozgásteret ad az alkalmazásfejlesztők kezébe. Az NIVIDA közlése szerint az OptiX egyes sugarakra bontja a számításokat, és ezek a sugarak, mint programozási objektumok, tetszőleges adatokat hordozhatnak és gyűjthetnek össze, mely adatok szintén programozhatóak, így lehetőség nyílik a szűken vett képalkotáson túlmutató felhasználásra is, mint például ütközésvizsgálat, optikai, akusztikai és sugárzási tervezés.

A cég szerint ultra-gyors ray tracing érhető el az OptiX segítségével, mely a leveszi a programozó válláról a teljesítmény szempontjából kritikus technikák kigondolásának és megvalósításának terhét. Maga kezeli például a párhuzamosítást, beleértve az egy grafikus processzoron belüli feldolgozóegységek, valamint több chip összefogását is, ahogyan a terhelés elosztását és a feladatok ütemezését is elvégzi, de gráfkereső-algoritmusokkal is fel van vértezve, melyekkel az egyes számítások is jelentősen gyorsíthatóak. A motor lehetőséget kínál arra is, hogy keverjük a ray tracinget keverjük a raszterizációs gafikával az OpenGL-támogatáson keresztül.