Szerző: Koi Tamás

2009. július 9. 14:05

Van hová fejődniük az okostelefonoknak hangátvitel terén is

A mobiltelefonokon lebonyolított beszélgetések alatt részben a technológia jellegéből, részben a készülékek hibájából adódóan máig jóval több probléma jelentkezik, mint vezetékes hangátvitelnél. Egy független európai tesztlabor szerint hiába fejlődik rendkívül dinamikusan a technológia, sokszor a készülékek -- köztük a méregdrága okostelefonok is -- okolhatók a megszakadt hívásokért és az érthetetlen beszélgetésekért.

A vezetékes és vezeték nélküli kommunikációs technológiákat ipari szinten, laboratóriumi körülmények közt tesztelő Broadband Testing nevű szervezet nemrégiben hét népszerű okostelefon hangátviteli képességeit tesztelte különböző szempontok szerint. A cég tesztlaborjában megfordult készülékek -- két BlackBerry, egy Nokia, egy Sony Ericsson, egy Samsung és egy Apple iPhone 3G, kétféle szoftverrel -- közül egyik sem teljesítette hibátlanra a tesztet, azaz hiába a drága telefon, lehet, hogy éppen telefonálásra a legkevésbé alkalmas.

A teszteket a Spirent 8100 tesztállomásának segítségével végezték a laborban: ez az állomás képes különböző valós használati körülményeket szimulálni, így elsősorban azt vizsgálja, hogy a készülékek hogyan teljesítenek különböző hálózati körülmények során, így mennyire stabilak a hívások a cellához egész közel, a cella peremén, a cellaváltás esetén vagy magas interferencia során.

A Broadband Testing szimulált tesztjeit az Apple okostelefonja, az iPhone 3G teljesítette a legjobban, de csak az új, 2.2-es szoftver telepítése után (ennél már van újabb operációs iPhone rendszer is, ez azonban vélhetően még nem állt rendelkezésre a teszt kezdetekor). A hívás felépítését tekintve a Nokia E71 teljesített a legjobban, a finnek telefonja azonban kevésbé tudta stabilan fenntartani a kapcsolatot.

Volt olyan telefon (a BlackBerry érintőkijelzős okostelefonja, a Storm), amellyel a tesztek tanulsága szerint legjobb, ha megáll menet közben a telefonáló, mert a készülék hajlamos eldobni a hívást, miközben 2G és 3G cellák közt vált. A teszt tanúsága szerint a Sony Ericsson és a Samsung egy-egy készüléke is legfeljebb középszerű teljesítményt nyújtott.

\"Az előfizetők jelenleg pusztán a képességeket átnézve, vagy éppen márkahűség alapján vásárolnak drága készülékeket, majd azt tapasztalhatják, hogy egy olyan telefon vásárlásával kötötték le magukat évekre a szolgáltatónál, amely bizonyos körülmények közepette rosszul teljesít\" -- mondta el Steve Broadhead, a Broadband Testing alapítója és első embere. Broadhead szerint a teszt célja, hogy felhívja a vásárlók figyelmét egy létező problémára, így a vevők nyomására elkerülhető, hogy a gyártók félkész vagy bizonyos funkcióit -- beleértve a beszédátvitelt -- tekintve hibásan működő mobiltelefonokat dobjanak piacra.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról