Szerző: Dojcsák Dániel

2009. július 09. 13:15:00

Az okostelefonok átvehetik a PNA-k helyét is

Az okostelefonok már most is tucatnyi más eszközt helyettesítenek, s ahogyan anno a PDA-ról gondolták, hogy egy univerzális digitális eszközzé növi ki magát, feleslegessé téve sok másikat, most a mobilok arisztokratáinak számító modellekről jósolják, hogy kellemetlen helyzetbe hozhatják egyfunkciós társaikat.

A mai nagyfelbontású és érintésérzékeny kijelzővel szerelt mobilok egy pillanat alatt alakulnak át fényképezővé, videokamerává, webböngészésre alkalmas eszközzé, s a GPS-vevők terjedésével lassan a navigációs készülékeket is lenyomják.

Hétköznapi navigáció

A speciális felhasználási területeket leszámítva, az áltagos, hétköznapi felhasználónak nincs szüksége egy adott technológia csúcsaira. Egy érdekes szituáció gyors megörökítéséhez elégséges egy 5 megapixeles autófókuszos mobil kamera, kevesen hordunk magunkkal tükörreflexes gépeket. Ugyanígy egy átlagember számára nincs szükség arra, hogy egy külön kis gépet hurcoljon magával azért, hogy a városi közlekedésben meglelje a keresett címeket, inkább vállalja a néhány hüvelykkel kisebb kijelzőt, de a mindig kéznél levő mobil mutassa (és mondja) az utat.

A webes elemzésekkel foglalkozó Compete kutatásai szerint ma már az okostelefon-használók 40 százaléka veszi igénybe mindentudó készülékét turn-by-turn navigációra is, egyes modelleknél pedig ez a szám ennél is jóval magasabb. \"Az okostelefonok sokat fejlődtek az elmúlt egy évben. Nagyon közel kerültek ahhoz a szinthez, amit az emberek egy PNA készüléktől elvárnak navigáció terén\" -- támasztja alá a számokat Dominique Bonte, az ABI Research navigációs kutatásokért felelős igazgatója.

A klasszikus gyártók már most szenvednek

A tradicionális GPS egységek, mint a TomTom, Garmin vagy Mio eladásai meredeken esnek. Idén az első negyedévben a Tomtom 29 százalékkal kevesebb terméket szállított, mint egy évvel korábban, de a Garmin is kénytelen volt 13 százalékos csökkenést elkönyvelni. Ezzel szemben az Egyesült Államokban az okostelefon-eladásoknál 25 százalékos növekedés várható, s a piacon levő készülékek 80 százalékában már van GPS-vevő az ABI Research szerint.

Nem szabad persze azonnal temetni a PNA-piacot, hisz sok felhasználó továbbra sem hisz a konvergenciában és külön eszközöket szeretne látni a speciális funkciókra. Ráadásul egy mobilnál a navigációt megszakíthatja egy telefonhívás, több gyártónál pedig a telefonos navigáció internetkapcsolatot igényel, ami főleg külföldön lehet nagyon drága. Ugyanezen érveket mondta el a HWSW kérdésére Banga Zsuzsanna, a Mio magyarországi marketingvezetője, illetve hozzá tette, hogy a PNA-piac jelenlegi gyengélkedése soktényezős dolog, nem lehet egyértelműen az okostelefonok számlájára írni.

Banga Zsuzsanna szerint egyelőre a mobiltelefonokhoz kapcsolódó navigációs megoldások hiába váltak teljesértékűvé, mert számos apró felhasználókat zavaró tényező nehezíti vagy teszi kényelmetlenné a használatukat. Amint ezeket a hibákat gyártók és a fejlesztők feloldják, akkor valóban veszélyt jelenthetnek az okostelefonok a PNA-kra.

Nem drága és mindenre jó

Főleg, hogy a telefon adatkapcsolata sokat javít a navigáció élményén, ugyanis egy ritkán frissített PNA-hoz képest az okostelefon képes valós időben szinkronizálni az érdekes helyek adatbázisát (POI), a forgalmi helyzetet (TMC nélkül) és a térképhibákat is lehetséges azonnal visszajelezni. Ráadásul a szolgáltatók akcióit is beleszámítva 30-90 ezer forintba kerülő okostelefonok teljesen versenyképesek árban az NPD Group számításai szerint átlagosan 177 dollárba, vagyis 35 ezer forintba kerülő PNA-kkal, amennyiben csak esetenként van szükség a navigációra.

A folyamat valódiságát mi sem bizonyítja jobban, hogy az Apple az  iPhone 3.0-ás szoftveren belül már kinyitotta az ajtót teljes értékű navigációs szoftverek előtt is, többek között a magyar fejlesztésű iGO is megjelenik erre a platformra, de a TomTom is elérhetővé teszi saját megoldását még ezen a nyáron. Sőt, az Apple egy olyan autós tartót kínál majd az opcionális kiegészítők között, ami a PNA megoldásokhoz hasonlóan a szélvédőre erősíthető, a GPS-jel erősítését szolgáló plusz antennát is magában foglal és természetesen egy autós szivargyújtó-töltő csatlakozó is jár hozzá.

a címlapról